Vingar och TLOS (delad från annan tråd)

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
fjugin

Re: Allmänt dålig skriven battle rapport (bild tung)

Inlägg av fjugin »

Sidan 16 i BBB:
"Sometimes, all that may be visible of a model is a weapon, an antenna, a banner or some other ornament he is wearing or carrying
(including its wings and tail, even though they are technically part of its body). In these cases, the model is not visible."

Man kan väl ändå inte ha delar av en modell som man inte kan se (not visable) med som skymmer sikt? Då skulle man kunna ha modeller som går med vingana framför sig, och aldrig kan bli sedda..

hansson

Inlägg av hansson »

Ser inga problem med detta (strikt RAW, så vitt jag kan se). Dock misstänker jag att den som försöker sig på detta kommer antingen 1. se att arrangören för given turnering inte accepterar det och/eller 2. man får en sko i trynet.

edit:
Det enda jag kan se som skulle förhindra det står i Cover sektionen av regelboken, och det är tvivelaktigt om man kan åberopa dom reglerna för att hantera TLOS i lägen där Cover inte är relevant.

Jacke

Inlägg av Jacke »

fjugin skrev:Sidan 16 i BBB:
"Sometimes, all that may be visible of a model is a weapon, an antenna, a banner or some other ornament he is wearing or carrying
(including its wings and tail, even though they are technically part of its body). In these cases, the model is not visible."

Man kan väl ändå inte ha delar av en modell som man inte kan se (not visable) med som skymmer sikt? Då skulle man kunna ha modeller som går med vingana framför sig, och aldrig kan bli sedda..
Eftersom enheter blockar los till sig själva? En enhet kan ju aldrig täckas av sig själv

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Vad har hänt? Alla verkar ju blivit helt galna.

Är det fullmåne?

Max

Inlägg av Max »

Jag anser att det är helt uppenbart att man inte ser vingar. Som citerat ser man inte en modell om man bara ser vingarna. Det praktiska exempel jag kommer på är när jag satt å kollade på när jocke spelade mot random polack på etc, när han gömt sin flygmamma bakom en sten, så att man bara såg vingarna. Jocke vill skjuta den, men får inte, då man inte ser modellen. Sen vill polacken hävda att de två fexar som gömmer sig bakom tyrantens vingar inte heller skall synas. Domarna rular att om man inte kan se modellen så kan den inte heller blocka LOS, och jag tycker det är en väldigt rimlig tolkning.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Max skrev:Jag anser att det är helt uppenbart att man inte ser vingar. Som citerat ser man inte en modell om man bara ser vingarna. Det praktiska exempel jag kommer på är när jag satt å kollade på när jocke spelade mot random polack på etc, när han gömt sin flygmamma bakom en sten, så att man bara såg vingarna. Jocke vill skjuta den, men får inte, då man inte ser modellen. Sen vill polacken hävda att de två fexar som gömmer sig bakom tyrantens vingar inte heller skall synas. Domarna rular att om man inte kan se modellen så kan den inte heller blocka LOS, och jag tycker det är en väldigt rimlig tolkning.
Håller med. Allt annat är bara absurt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Jacke

Inlägg av Jacke »

Det är väl så man alltid spelat? Men det kan vara värt att lägga till i SweFAQ ifall folk har gjort andra tolkningar.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Det är klart att det är rimligt, men det är inte enligt reglerna. ;)

sourpus

Inlägg av sourpus »

jag håller med om rimligheten i att vingar inte ska "räknas" till modellen. då finns det fortfarande incitament till balla konverteringar. annars lär det väl sluta med att drakvingar försvinner helt och alla börjar använda typ gargoylevingar till tyranter. :x

fast det uppstår en rätt knepig situation i det här. om man då samtidigt hävdar att vingar inte blockar LOS, hur gör man då för att se om man ser modeller bakom? ska man tvinga motståndaren att ta loss vingarna från modellen för att etablera "true line of sight"? hur gör man med gargoyles? eller för den delen med folk som inte lärt sig det underbara med magnetning? :roll:
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.

Användarvisningsbild
Dan of War

Inlägg av Dan of War »

Alltså, om en flock med gargoyles eller shrikes dolde en tyrant eller 'fex med sina vingar, och kanske skulle göra det utan, ge den ett 5+ cover save i stället. När man tvivlar, ge något ett coversave, fast ett steg sämre.
> Sidan 23, BRB.

hur förkortar man "IMO" på svenska? :?

Skriv svar