Deep strike på andra modeller

Regelfrågor och förslag på husregler
Jacke

Re: Deep strike på andra modeller

Inlägg av Jacke »

Jo helt klart är att det finns RAW argument för att Mawlocens specialrule inte fungerar. Dock skulle jag absolut låta folk deepa på mina squads om jag mötte en. Personligen bryr jag mig inte särskilt mycket, jag gillar ändå Trygonen bättre, men det vore konstigt om Mawlocen inte fick göra det den är till för...

Angående vapnen håller jag med om att inga belägg finns. Men det finns en 30 sidor lång tråd på warseer som säger annorlunda. Så jag var intresserad av att se vad folk här tycker.

Yautja

Inlägg av Yautja »

Jacke skrev:Jo helt klart är att det finns RAW argument för att Mawlocens specialrule inte fungerar.
Tack. Det är allt jag försöker säga.

*edit*
Well, regeln som den är skriven att den triggar när du mishapar fungerar alldeles utmärkt men jag förstår vad du menar.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Framförallt är det ganska tydligt att det behöver FAQas, SweFAQas och arrangörsavgöras.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Re: äntligen på advance order...

Inlägg av Katarsis »

Jacke skrev:Jag skulle vilja ha ett utlåtande av ansvariga för SWE FAQ så att man vet vad som gäller på turneringar.
Det diskuteras just nu. Personligen tycker jag att så länge Mawlocken inte har en specialregel som gör att att den explicit får Deepa på en enhet så måste den följa normala regler för Deep Strike. Om detta är vad GW tänkt sig är en helt annan sak.
Jacke skrev:Nep, men deepstrikers har regler för om de skulle hamna i impasable vilket innebär att de kan det. Det har ju inte infiltrators
Infiltrators med Jump Pack har...
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

hansson

Inlägg av hansson »

Katarsis skrev:Om detta är vad GW tänkt sig är en helt annan sak.
Nu hänger jag inte med i resonemanget. Ska man inte spela spelet som det är tänkt att det ska spelas? Jag tvivlar på att någon skulle säga emot att GW har tänkt att det ska gå att deepa på en enhet (mer så om det visar sig att dom gjorde detta i WD).

Användarvisningsbild
Bengt

Inlägg av Bengt »

Till WD resonemanget hör ju att dels att de som spelar ofta har spelat med 10 olika versioner av reglerna under speltestningen och att det ibland gör helt sjukt fel på regler som funnits läääänge. Så det är svårt att veta om något som händer i en WD batalj verkligen är det sennaste och bästa på RAI fronten.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

hansson skrev:Nu hänger jag inte med i resonemanget. Ska man inte spela spelet som det är tänkt att det ska spelas? Jag tvivlar på att någon skulle säga emot att GW har tänkt att det ska gå att deepa på en enhet (mer så om det visar sig att dom gjorde detta i WD).
Du anar inte vad mycket regler man kan börja ändra på med det resonemanget...

hansson

Inlägg av hansson »

Du anar inte hur många regler man kan börja tillämpa utan det resonemanget. Fast det tror jag att du gör, och jag anar definitivt hur mycket lustiga tolkningar man kan göra med resonemanget också. Det går tveklöst en (något) hårfin linje mellan dessa, och jag tycker inte man kan bortse från någon av dom.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

ingen som funderat på att den här specialregel är lite som podens "internal guidance system" och är till för att ett fett monster inte ska behöva dö när den försöker ta sig upp ur marken? Den måste väl fortfarande mishapa om den landar i vanlig omöjlig terräng?

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

När man ställer ut en modell för att visa var man vill deep-strika, så representerar den ju bara en punkt, modellen finns ju inte där på riktigt. Därför tycker inte jag att 1"-regeln gäller här.

Tänk på att man bara ställer ut EN modell om man vill deep-strika en stor squad. Det finns väl ingen som någonsin krävt att alla modeller i en squad måste "prov-utställas" för att godkänna att enheten inte finns inom 1" från en fiende?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Skriv svar