Deep strike på andra modeller

Regelfrågor och förslag på husregler
Mutt

Re: Deep strike på andra modeller

Inlägg av Mutt »

Andy Grey skrev:Men deep strike är ju en special rule... och om man får deepa anywhere on the table borde man väl få välja att sätta honom på ett ställe som vanligtvis leder till misshap. I detta fallet är misshap endast stora stenbumlingar osv. inte fiendens infanterister.
Deep strike är visserligen en special rule, men inte en som grantar undantag. För att "granta" undantag ska det stå klart och tydligt att den gör det. Det är väl ganska uppenbart att anywhere on the table betyder att man struntar i deploymentzones. Annat är bara försök att bända på reglerna och det är inte reglerna utrustade för, utan bryts i så fall lätt.

Jacke

Inlägg av Jacke »

Jag är nästan 100 på att de deepade den på fiender i WDs battle report. White dwarf har fel ibland, men de som spelar brukar vara de som arbetat med codexen, de om några borde veta hur den är tänkt att spelas.

Någon som vet om de där stora spore mines har någon undantagsregel. För dem deepar ju folk på enheter!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Jacke skrev:Nep, men deepstrikers har regler för om de skulle hamna i impasable vilket innebär att de kan det. Det har ju inte infiltrators
Regeln för deep strikeande enheter som hamnar i Impassable är att de inte gör det...

Användarvisningsbild
n00bn

Inlägg av n00bn »

Jag kommer aldrig att spela tyranids och tycker det är ett fruktansvärt ostigt codex men...

Som sagt innan står det på sidan 14 models may not be placed in impassable terrain unless models concerned have a special rule in their profile granting them an exception.

Såhär står under mawlockens profil på Tyranidcodexen sidan 51:

If a Mawloc Deep strikes into a point occupied by another model, do not roll on the Deep Strike Misap table but instead do the following.... bla bla ost ost

Notera att det står if a Mawloc Deep Strikes och inte if a Mawloc scatters into eller liknande. Så är inte detta precis den undantags-specialregel som efterfrågas på sidan 14?
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Jacke

Inlägg av Jacke »

Vad är det med folk? Läste precis en tråd som påstod att man inte får fördelarna av både rendingclaws och scythingtalons eftersom båda är "weapons"

Det kommer att bli så jäkla skönt när det kommer en FAQ som ger RAW förespråkarna fel på precis varenda punkt...Tills dess får man väl ge fan i att spela med codexen.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

n00bn skrev:JIf a Mawloc Deep strikes into a point occupied by another model, do not roll on the Deep Strike Misap table but instead do the following.... bla bla ost ost

Notera att det står if a Mawloc Deep Strikes och inte if a Mawloc scatters into eller liknande. Så är inte detta precis den undantags-specialregel som efterfrågas på sidan 14?
Tycker jag inte. Man slår inte på Mishap-tabellen förrän efter att man har scattrat.

Användarvisningsbild
Andy Grey

Inlägg av Andy Grey »

n00bn skrev:Jag kommer aldrig att spela tyranids och tycker det är ett fruktansvärt ostigt codex men...

Som sagt innan står det på sidan 14 models may not be placed in impassable terrain unless models concerned have a special rule in their profile granting them an exception.

Såhär står under mawlockens profil på Tyranidcodexen sidan 51:

If a Mawloc Deep strikes into a point occupied by another model, do not roll on the Deep Strike Misap table but instead do the following.... bla bla ost ost

Exakt, så tolkar jag det också.. men vi behöver helt klart en liten textrad från gw innan det blir lugnt att spela så. :(

Give FAQ!
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Jacke skrev:Det kommer att bli så jäkla skönt när det kommer en FAQ som ger RAW förespråkarna fel på precis varenda punkt...Tills dess får man väl ge fan i att spela med codexen.
Var inte för säker, nuförtiden tycks GWs FAQer bestå mycket av att någon stolle gör en riktigt extrem RAW-tolkning, och sen säger GW att det var precis så de menade från början.

Mork

Inlägg av Mork »

Någon skrev tidigare att deep-strike görs i movement. Och skulle väl därför
kunna kallas en form av movement?

Movement reglerna säger att du inte får gå närmare fiendemodeller än 1"
och inte heller kan du gå in i impassable terrain (med några undantag).

Bara av detta så kan väl åtminstone swe-faq gänget få fram en bra
tölkning till vart man får sätta ut sin deepande tyranid-pod.

Eller...
Mork, the articulate ork!

hansson

Inlägg av hansson »

Vad är det med folk? Läste precis en tråd som påstod att man inte får fördelarna av både rendingclaws och scythingtalons eftersom båda är "weapons"
Det finns dock inga belägg för någonting sådant eftersom det står i codexet att tyranids aldrig slåss med vapen, därmed kan man inte dra nytta av special weapons avsnittet som reglerar antalet specialvapen man får använda i närstrid.

Det är uppenbart att man ska kunna deepa på enheter. Det är även tvister kring huruvida man får, enligt RAW, deepa på enheter eller inte (dock måste jag medge att rent RAW så får man troligtvis inte göra det, men det är inte självklart).

Jag tycker att det bara är att köra på.

Skriv svar