Charge efter turbo boost?

Regelfrågor och förslag på husregler
Ancalagon

Re: Charge efter turbo boost?

Inlägg av Ancalagon »

Halvar skrev:
själv är jag av den uppfattningen att det är ett permissive ruleset. ska man få göra något ska det stå att man får göra det, som i fallet med att inte skjuta med alla.
Jag håller med. Det gör det oftast genom att det står "the unit may shoot". Där har du ditt permission. Sen finns det begränsningar på det. Det påverkar ditt permission på olika sätt. Det måste inte stå uttryckligen för varenda liten sak du någonsin kan tänkas vilja göra.

Du har tillåtelse att skjuta med din enhet, och väljer vilka som ska skjuta. Du väljer helt enkelt bort de saker som inte ska skjuta. Det finns ingen begränsning som säger att du nu fortfarande räknats som att de modellerna skjuter, förutom att om du ska skjuta, så måste de skjuta samtidigt som resten av enheten, mot samma target som resten.

Turbo-boost gör du istället för att skjuta. Du har alltså egentligen tillåtelse till två olika saker för varje modell: skjuta eller turbo-boosta. Det är alltså skillnad om saker görs på modellbasis (turbo-boost/shooting) och saker som görs på enhetsbasis (run, assault etc).

Halvar

Inlägg av Halvar »

det jag söker efter är saker som att om enheten har skjutit får modeller som inte avlossat några skott fortfarande använda turbo-boost. inte man får turbo-boosta, man får skjuta och sådana basicregler som har begränsningarna att de inte får göras av samma modell. men som sagt är det svårt att argumentera på att det är skillnad i texten när det gäller "shoot" och "fire" när jag inte har regeltexterna någonstans tillgängligt.
Ja' än't bittä'!

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Det täcks klart och tydligt vilket du klart och tydligt kommer se när du har boken tillgänglig :)

Du har tillåtelse att skjuta med hela enheten.
Du har tillåtelse att välja att inte skjuta med en del av modellerna i enheten. Det finns ingen begränsning som säger att de inte får göra annat.
Bikes får turbo-boosta istället för att skjuta.

Varje bike har alltså tillåtelse att göra 3 olika saker i shootingphase: skjuta, turbo-boost eller ingenting alls. Däremot finns det begränsning som säger att du inte kan göra alla samtidigt.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

John_F skrev:Idag mötte jag på motstånd (vilket är bra) när jag påstod att vissa bikes kunde turbo-boosta när andra modeller ur samma enhet hade skjutit. Jag försökte alltså skapa en buffert av bikes med 3++ cover save framför andra bikes med sämre cover save, men som då hade skjutit. Jag läser reglerna men hittar inget som uttryckligen förbjuder mig att göra så. Men det finns heller inget som uttryckligen tillåter det. Vad säger swefaq gruppen?
Jag tycker att det är ok att göra så. Dock är det en riktigt dålig idé i sig eftersom motståndaren då bara kan välja "focus fire" på de modellerna med sämre cover som avr de du ville skydda ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
John_F

Inlägg av John_F »

DHettNeck skrev:
John_F skrev:Idag mötte jag på motstånd (vilket är bra) när jag påstod att vissa bikes kunde turbo-boosta när andra modeller ur samma enhet hade skjutit. Jag försökte alltså skapa en buffert av bikes med 3++ cover save framför andra bikes med sämre cover save, men som då hade skjutit. Jag läser reglerna men hittar inget som uttryckligen förbjuder mig att göra så. Men det finns heller inget som uttryckligen tillåter det. Vad säger swefaq gruppen?
Jag tycker att det är ok att göra så. Dock är det en riktigt dålig idé i sig eftersom motståndaren då bara kan välja "focus fire" på de modellerna med sämre cover som avr de du ville skydda ;)
Inte nödvändigtvis eftersom det kan vara så att de med bättre cover save är de enda inom räckvidd. Dessutom tjänar du ungefär två inch movement på det. Men det låter ju absolut som en fråga för swefaq!

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

John_F skrev:
DHettNeck skrev:
Inte nödvändigtvis eftersom det kan vara så att de med bättre cover save är de enda inom räckvidd. Dessutom tjänar du ungefär två inch movement på det. Men det låter ju absolut som en fråga för swefaq!
Fast i så fall hade ju INGEN varit inom range om dom inte boostat fram ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

kraftman

Inlägg av kraftman »

Så man kan välja focus fire på modeller trots att dom står bakom de som gjort turbo boost i samma enhet ?
I så fall är det bara en nackdel, ja.

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

kraftman skrev:
Så man kan välja focus fire på modeller trots att dom står bakom de som gjort turbo boost i samma enhet ?
I så fall är det bara en nackdel, ja.
Klart man kan. Hela poängen med focus fire är ju att man inte skjuter på närmsta, utan på närmsta med det cover man valt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

MFL

Inlägg av MFL »

Kort fundering kring Focusfire och cover.

Om vi tar bike exemplet ovan som utgångspunkt. Om jag säger focus fire 5+ dvs. de som inte boostat och den närmaste modellen med 5+ råkar vara en IC, får han då vid Lookout Sir skicka wounds till en med bättre cover (4+) om den sådan modell är närmast?

/Mattias
Mattias Lindeberg

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

@MFL: Ja det får han. Det är bara wound allocation som påverkas av focus fire och look out sir är något annat.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Skriv svar