Charge efter turbo boost?
Charge efter turbo boost?
Turbo boost sker ju på modellbasis, dvs vissa bikes i en enhet kan TB medan andra skjuter. Så långt allt klart. Men kan man flytta, TB vissa bikes, skjuta med andra för att sen charga den enheten man sköt på? Och får man i så fall cover save enligt TB när motståndaren skjuter overwatch?
Re: Charge efter turbo boost?
Baserat på SVFAQs ruling om att enheter inte får runna om de har med en modell som inte får runna, så skulle jag säga nej. Eftersom en modell då har utfört en frivillig handling utan att få göra detta.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Så länge inte bikesen som turbo-boostat chargar också så är det okJohn_F skrev:Turbo boost sker ju på modellbasis, dvs vissa bikes i en enhet kan TB medan andra skjuter. Så långt allt klart. Men kan man flytta, TB vissa bikes, skjuta med andra för att sen charga den enheten man sköt på? Och får man i så fall cover save enligt TB när motståndaren skjuter overwatch?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Jag tror Flogger trollar lite. Det finns en meningsskiljaktighet mellan oss. Jag menar att en modell som inte får utföra X inte kan vara med i en enhet där alla utför X. Om en enhet med Bikes turboboostar hälften så kan resten inte välja att anfalla eftersom det skulle innebära att alla modeller i enheten anfaller och det får inte modellerna som har turboboostat göra.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Katarsis skrev:Jag tror Flogger trollar lite. Det finns en meningsskiljaktighet mellan oss. Jag menar att en modell som inte får utföra X inte kan vara med i en enhet där alla utför X. Om en enhet med Bikes turboboostar hälften så kan resten inte välja att anfalla eftersom det skulle innebära att alla modeller i enheten anfaller och det får inte modellerna som har turboboostat göra.
Exakt så
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Ok, tack för svar!
Idag mötte jag på motstånd (vilket är bra) när jag påstod att vissa bikes kunde turbo-boosta när andra modeller ur samma enhet hade skjutit. Jag försökte alltså skapa en buffert av bikes med 3++ cover save framför andra bikes med sämre cover save, men som då hade skjutit. Jag läser reglerna men hittar inget som uttryckligen förbjuder mig att göra så. Men det finns heller inget som uttryckligen tillåter det. Vad säger swefaq gruppen?
Det finns egentligen inget svart på vitt svar för vad som gäller.
Däremot skulle jag säga såhär:
Turbo-boost görs på modellbasis, inte enhetsbasis. Det finns begränsningar för de modeller som använder sig av turbo-boost, och det finns begränsningar för de modeller som istället väljer att skjuta. Däremot finns det ingen begränsning som påverkar det du vill göra (köra med några, skjuta med några andra). Däremot finns det en begränsning som säger att du inte får assaulta efteråt (eftersom det görs på enhetsbasis, och vissa modeller i enheten inte får det). En avsaknad av en begränsning betyder för mig att du har tillåtelse.
Dessutom finns det specifika regler för t.ex movement där olika modeller i samma enhet kan välja att göra olika saker (vissa går, vissa står still etc). Detsamma gäller skytte, där du kan välja att vissa modeller inte skjuter, medan andra gör det. Det är inget vattentätt, men det tyder på att olika modeller i samma enhet kan göra olika saker, om det inte finns en begränsning som påverkar det (t.ex Run).
Turbo-boost görs på modellbasis, inte enhetsbasis. Det finns begränsningar för de modeller som använder sig av turbo-boost, och det finns begränsningar för de modeller som istället väljer att skjuta. Däremot finns det ingen begränsning som påverkar det du vill göra (köra med några, skjuta med några andra). Däremot finns det en begränsning som säger att du inte får assaulta efteråt (eftersom det görs på enhetsbasis, och vissa modeller i enheten inte får det). En avsaknad av en begränsning betyder för mig att du har tillåtelse.
Dessutom finns det specifika regler för t.ex movement där olika modeller i samma enhet kan välja att göra olika saker (vissa går, vissa står still etc). Detsamma gäller skytte, där du kan välja att vissa modeller inte skjuter, medan andra gör det. Det är inget vattentätt, men det tyder på att olika modeller i samma enhet kan göra olika saker, om det inte finns en begränsning som påverkar det (t.ex Run).
Ja, jag hittade formuleringen nu på sida 13 i lilla regelboken. Det står tydligt att "A player can choose not to fire with certain models" och det står även på samma sida "the effect movement has on shooting is applied on a model by model basis vilket då även bör gälla det omvända.Ancalagon skrev:Det finns egentligen inget svart på vitt svar för vad som gäller.
fast när du skjuter så skjuter väl enheten och förgår således andra vanliga actions i den fasen? speciellt actions som är istället för shooting. fast allt sånt där vore mycket enklare att diskutera om man bara hade en regelbok i lägenheten, som till exempel vad som sägs om units that shoot och models not firing.
själv är jag av den uppfattningen att det är ett permissive ruleset. ska man få göra något ska det stå att man får göra det, som i fallet med att inte skjuta med alla.
man gör inte riktigt olika saker, man avstår möjligtvis från att göra en sak.Dessutom finns det specifika regler för t.ex movement där olika modeller i samma enhet kan välja att göra olika saker (vissa går, vissa står still etc). Detsamma gäller skytte, där du kan välja att vissa modeller inte skjuter, medan andra gör det. Det är inget vattentätt, men det tyder på att olika modeller i samma enhet kan göra olika saker, om det inte finns en begränsning som påverkar det (t.ex Run).
själv är jag av den uppfattningen att det är ett permissive ruleset. ska man få göra något ska det stå att man får göra det, som i fallet med att inte skjuta med alla.
Ja' än't bittä'!