Lite frågor till SWEFAQ gruppen

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Flogger

Lite frågor till SWEFAQ gruppen

Inlägg av Flogger »

Jag tycker senaste SWEFAQen var riktigt bra på nästan alla punkter och är imponerad över hur mycket jag höll med om, jag blev så glad att jag faktiskt ville spela med SWEFAQen på nästa turnering jag arrangerar :)

Så en eloge till er! :wub:

En grej jag tänkte på med formuleringen här:
An ability that seize to work when the model dies does not work when the model is in Reserves (such as Brother Corbulos the Far-seeing Eye or Kairos Fateweavers Staff of Tomorrow).
Jag förstår att andemeningen är att ni inte vill att Kairos eller Corbulo ska få använda re-rolls utanför bordet. Men när vi numera inte bara pratar om dessa två utan om "allt som slutar funka när modellen dör". Helt plötsligt kom flera saker in i tankarna.

Deathleaper. som alltid MÅSTE vara i Reserves. Hans abilities funkar så länge han lever, alltså (enligt denna FAQ) inte när han är av bordet. Alltså är han ganska meningslös att spela numera då han tidigast kommer i spel runda 2 och hela hans grej med att poppa upp och sen försvinna tappar lite sin effekt i samband med minus i ledarskap grejen.

Hive Commander. Hive Tyrantens ability. Man får outflanka en Troop. Senare i texten står det "in addition, whilst he's alive your army gets +1 to your reserve rolls". Om en hive tyrant då dör runda 1, får enheten i reserv fortfarande outflanka? Eller kommer den i vanlig reserv då? Eller försvinner endast halva Hive Commander abilityn när Tyranten dör?

Master of Ambush. Denna warlord trait ger dina outflankade enheter acute senses så länge warlorden lever. Om warlorden då sitter i reserv (tex. i en av dessa outflankande enheter) så har inte enheten acute senses då han inte är på bordet? Är det så det är tänkt? Detta gäller även warlord traiten Strategic Genius.

Swarmlord. Hans regel Alien Cunning står det att så länge han lever MÅSTE man lägga till +1 på reserves, samt får outflankande enheter acute senses (typ). Ingen av dessa är alltså i effekt om inte Swarmlorden är på bordet?

Coteaz. Funkar Spy Network om han sitter i reserv? "coteaz allows you to re-roll the dice to seize the initiative.." precis som med staff of tomorrow som har "the staff allows you to re-roll a single D6.." Detta gäller även Asdrubael Vect till Dark Eldar och även Imotekh till Necrons.

Barone Sathonyx. Hans regel Bones of the Seer ger honom +1 på slaget om att välja vilken sida man vill ha. Denna regel har ni tagit bort helt enkelt? Är det så det är tänkt? Lite som med deathleaper tappar han mycket effekt.

"Army Includes..." Under Imotekhs storm står "while your army includes Imhotekh" och om han dör så inkluderar inte längre armén honom, alltså försvinner stormen. Stämmer detta? Är det så ni har tänkt? Eller hur har ni resonerat med saker som "includes"?

Eller har ni tänkt så att "army includes" så gäller det om karaktären står med i listan? Om det är så, hur är det då med saker som att Draigo gör paladiner scoring. Wording "army includes" är med där också. Slutar paladiner vara scoring om Draigo dör? Samma sak gäller väl warbosses och nobz osv.

Lite tankar angående den FAQ texten bara.

Egentligen tycker jag personligen den sista meningen som behandlar kairos stav och corbulos re-roll är onödig. Men det kanske är för att jag aldrig sett ett problem med att sådana saker funkar av bordet. Nu blev kairos warlord trait även betydligt sämre. Men sådana saker har ju diskuterats i 20+ sidor så det behöver vi inte ta mer :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Ancalagon

Re: Lite frågor till SWEFAQ gruppen

Inlägg av Ancalagon »

Du kan inte ta en del av formuleringen, utan måste ta i beräkning hela.

"Abilities, special rules, wargear, etc (from now on: abilities) that either affects your whole army, or that grans you, as a player, a benefit (as an Autarchs the Path of Strategy) still works while these models are in Reserves."

reroll på reserves, slag att börja, välja vilka som outflankar etc etc räknas in här. Just exemplen inom parentes är just exempel. Det finns gott om liknande regler som faller inom båda dessa sorters abilities.

Det är lite olycklig wording eftersom som du påpekar är det en del saker som faller mellan stolarna om man börjar skärskåda saker.

Dina exempel:

Deathleaper: Jag antar att du menar It's After Me? Det är ganska självklart att den gäller från att du nominerar en modell till att Deathleaper dör. Abilitien är inte beroende av om modellen är på eller av planen över huvud taget.

Hive Commander: Outflank bestäms i deployment, inte när de väl kommer in. Ser inga skäl till att de skulle förlora outflank.

Master of Ambush: Självklart funkar även denna, precis som Strategic Genius.

Coteaz: slag för sieze är inte beroende av att modellen är på plan, i reserves etc etc så spelar ingen roll. Det är egentligen heller ingenting som slutar fungera när modellen dör, eftersom det inte är aktuellt att slå för seize då. Det gör man innan första rundan.

Baronen: Även här är det något som påverkar hela armén innan slaget ens har börjat. Precis som Coteaz är det ingenting som slutar fungera när baronen dör eftersom just denna ability inte används då.

Några grundregler:

Läs inte in för mycket i allt.
Använd sunt förnuft.

Gå igenom de två stegen så blir det inte så mycket saker som ens blir otydligt. Man måste inte sitta och leta igenom varenda codex och exakt wording för att hitta exempel på krockar bara för att.

Regeln är en förenkling för de få saker som varit väldigt väldigt otydliga :)

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Problemet är väl att 5an på demon warlord traiten bara gäller när warlorden lever. Den är inte beroende av att modellen är på plan. Precis som outflank av hive Commander osv. Inget är beroende av att warlorden är på plan.

Coteaz re-roll seize har identisk wording till Kairos stav. Alltså känns det mer som att ni tagit bort den ena för att ni inte gillar demoner mer än att wordingen är som den är.

Hade vi använt sunt förnuft hade Kairos stav och demonstormens re-roll precis som Deathleaper och hive Commander funkat av bordet. Som de gjorde i det halvåret innan folk började diskutera dem på märkliga vis :)

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Flogger skrev: Coteaz re-roll seize har identisk wording till Kairos stav.
De gör olika saker, vid olika tidpunkter i spelet, så de kan omöjligt ha identisk wording. Vilket de efter en snabb koll absolut inte har heller.

Vi röstade i gruppen för hur saker som Corbulo och Kairos grejer skulle gälla från reserves eller inte. Dvs enbart de som kommit upp som tveksamma. Resultatet blev att de inte gäller.

Wordingen i nuvarande FAQn kan jag hålla med gäller för betydligt mer saker än de få vi tog upp, när man väl börjar skärskåda dem tillsammans med de regler.

Har tagit upp det för ändring av wordingen i gruppen nu.

Så, du kan lugnt sluta skärskåda alla codexar du hittar på sätt denna wording ställer till det för diverse arméer och specialregler som alltid fungerat prima.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Förenklat kan man säga:

Intentionen med detta FAQ svar var som ett svar på de saker som varit oklara och uppe för seriös diskussion. Det var alltså inte meningen att den skulle påverka saker som alltid funkat på ett solklart och fungerande sätt.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

En enkel lösning vore då att skriva att hela denna FAQ endast gäller Kairos Stav och Corbulus Re-Roll. Eftersom allt det andra redan är "sunt förnuft" och än så länge har funkat "felfritt".

Hela stycket är helt onödig och det räcker att skriva:

Kairos and Corbulu may not use their "re-roll a D6" when in reserve.

Det hade löst väldigt mycket för just nu sabbar det där stycket betydligt mer än det fixar :)

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Flogger skrev: Hela stycket är helt onödig och det räcker att skriva:
Du kanske har en poäng där eftersom det än så länge, man vet aldrig vad nya grejer som GW kokar ihop i framtida codexar, är just dem det gäller.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Hylander skrev:
Flogger skrev: Hela stycket är helt onödig och det räcker att skriva:
Du kanske har en poäng där eftersom det än så länge, man vet aldrig vad nya grejer som GW kokar ihop i framtida codexar, är just dem det gäller.

Precis. Men varje sak har sin tid. Just nu har ni rulat dessa två på detta sätt och då räcker det gott och väl att bara nämna de två.
Detta bör ni dock ändra omgående då jag (och säkert många andra) inte vill hamna i diskussioner angående vad som funkar på och av bordet under VSK eller SM :)

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Flogger skrev:Detta bör ni dock ändra omgående då jag (och säkert många andra) inte vill hamna i diskussioner angående vad som funkar på och av bordet under VSK eller SM :)
Vi jobbar på det.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Katarsis skrev:
Flogger skrev:Detta bör ni dock ändra omgående då jag (och säkert många andra) inte vill hamna i diskussioner angående vad som funkar på och av bordet under VSK eller SM :)
Vi jobbar på det.

Hur går det med detta? SM kryper på och denna frågan är sjukt viktig att få reda på innan dess.

Skriv svar