Så en eloge till er!
En grej jag tänkte på med formuleringen här:
Jag förstår att andemeningen är att ni inte vill att Kairos eller Corbulo ska få använda re-rolls utanför bordet. Men när vi numera inte bara pratar om dessa två utan om "allt som slutar funka när modellen dör". Helt plötsligt kom flera saker in i tankarna.An ability that seize to work when the model dies does not work when the model is in Reserves (such as Brother Corbulos the Far-seeing Eye or Kairos Fateweavers Staff of Tomorrow).
Deathleaper. som alltid MÅSTE vara i Reserves. Hans abilities funkar så länge han lever, alltså (enligt denna FAQ) inte när han är av bordet. Alltså är han ganska meningslös att spela numera då han tidigast kommer i spel runda 2 och hela hans grej med att poppa upp och sen försvinna tappar lite sin effekt i samband med minus i ledarskap grejen.
Hive Commander. Hive Tyrantens ability. Man får outflanka en Troop. Senare i texten står det "in addition, whilst he's alive your army gets +1 to your reserve rolls". Om en hive tyrant då dör runda 1, får enheten i reserv fortfarande outflanka? Eller kommer den i vanlig reserv då? Eller försvinner endast halva Hive Commander abilityn när Tyranten dör?
Master of Ambush. Denna warlord trait ger dina outflankade enheter acute senses så länge warlorden lever. Om warlorden då sitter i reserv (tex. i en av dessa outflankande enheter) så har inte enheten acute senses då han inte är på bordet? Är det så det är tänkt? Detta gäller även warlord traiten Strategic Genius.
Swarmlord. Hans regel Alien Cunning står det att så länge han lever MÅSTE man lägga till +1 på reserves, samt får outflankande enheter acute senses (typ). Ingen av dessa är alltså i effekt om inte Swarmlorden är på bordet?
Coteaz. Funkar Spy Network om han sitter i reserv? "coteaz allows you to re-roll the dice to seize the initiative.." precis som med staff of tomorrow som har "the staff allows you to re-roll a single D6.." Detta gäller även Asdrubael Vect till Dark Eldar och även Imotekh till Necrons.
Barone Sathonyx. Hans regel Bones of the Seer ger honom +1 på slaget om att välja vilken sida man vill ha. Denna regel har ni tagit bort helt enkelt? Är det så det är tänkt? Lite som med deathleaper tappar han mycket effekt.
"Army Includes..." Under Imotekhs storm står "while your army includes Imhotekh" och om han dör så inkluderar inte längre armén honom, alltså försvinner stormen. Stämmer detta? Är det så ni har tänkt? Eller hur har ni resonerat med saker som "includes"?
Eller har ni tänkt så att "army includes" så gäller det om karaktären står med i listan? Om det är så, hur är det då med saker som att Draigo gör paladiner scoring. Wording "army includes" är med där också. Slutar paladiner vara scoring om Draigo dör? Samma sak gäller väl warbosses och nobz osv.
Lite tankar angående den FAQ texten bara.
Egentligen tycker jag personligen den sista meningen som behandlar kairos stav och corbulos re-roll är onödig. Men det kanske är för att jag aldrig sett ett problem med att sådana saker funkar av bordet. Nu blev kairos warlord trait även betydligt sämre. Men sådana saker har ju diskuterats i 20+ sidor så det behöver vi inte ta mer