Precis. Han har ingen regel som säger att han får joina före deployment, det enda regeln ger är en BEGRÄNSNING för VAD han får joina => alla får joina innan deployment.imp skrev:Så kan man absolut läsa det. Texten antyder helt klart att undantaget är att han bara får joina hoppa squads, inte att han får joina före deployment.Lottomannen skrev:Gah, den öppnar ju en del frågetecken, som den är skriven.
"Before deploying, he may only join squads of jump Infantry."
Det skulle ju kunna tolkas som (som djävulen läser bibeln) att han begränsas till dessa, men att han utan denna regeln skulle kunna infiltrera med alla trupptyper.
Skriva regler är, som vanligt, inte deras största färdighet.
Infiltrate ic med enhet utan infiltrate
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Infiltrate ic med enhet utan infiltrate
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
RAI absolut, men RAW nej. Om alla ICn skulle joina före deployment så får SvFaq i såna fall göra en egen hitte-på regel, eftersom regeln inte finns i regelboken.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Absolut, men det är nu väldigt tydligt hur GW vill att det ska vara iaf.Ancalagon skrev:RAI absolut, men RAW nej. Om alla ICn skulle joina före deployment så får SvFaq i såna fall göra en egen hitte-på regel, eftersom regeln inte finns i regelboken.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Det är samtidigt fortfarande tydligt att GW själva inte vet hur reglerna de själva skrivit faktiskt fungerar. Det är tydligt med Shrikes regel att författaren antar att man joinar innan deployment, och de kanske kör så där.
Som ett exempel verkar SM bokens författare tro att man slår to wound på modell basis och inte mot en hel enhet. Kolla bara Grav Weapons. Det finns ingen regel för Majority Armour Save. Ska man alltså slå to wound rolls en och en mot en blandad Save enhet när man skjuter med alla grav vapen? Det blir ganska tidskrävande det.
Om vi skulle hitta på att ICs helt plötsligt joinar enheter innan deployment skulle man också behöva skriva om t.ex Infiltrate, eftersom Infiltrate nu skulle sprida sig till en joinade ICn. Men där finns det en regel som säger att en IC också måste ha Infiltrate för att få gå in med dom. Men det räcker med att en modell i enheten har Infiltrate, och ICn räknas som en del av enheten. RAI på det?
För mig är det ganska tydligt både RAW och RAI när jag läser just Infiltrate att det är meningen att enbart modeller och enheter som faktiskt har regeln får deploya enligt den ihop. Annars skulle du kunna joina en IC utan regeln till en infiltrateenhet, sätta dem i en icke-dedikerad Transport och infiltrera hela skiten.
Ursäkta utlägget. Det behövdes för att illustrera vad jag ville få fram.
Som ett exempel verkar SM bokens författare tro att man slår to wound på modell basis och inte mot en hel enhet. Kolla bara Grav Weapons. Det finns ingen regel för Majority Armour Save. Ska man alltså slå to wound rolls en och en mot en blandad Save enhet när man skjuter med alla grav vapen? Det blir ganska tidskrävande det.
Om vi skulle hitta på att ICs helt plötsligt joinar enheter innan deployment skulle man också behöva skriva om t.ex Infiltrate, eftersom Infiltrate nu skulle sprida sig till en joinade ICn. Men där finns det en regel som säger att en IC också måste ha Infiltrate för att få gå in med dom. Men det räcker med att en modell i enheten har Infiltrate, och ICn räknas som en del av enheten. RAI på det?
För mig är det ganska tydligt både RAW och RAI när jag läser just Infiltrate att det är meningen att enbart modeller och enheter som faktiskt har regeln får deploya enligt den ihop. Annars skulle du kunna joina en IC utan regeln till en infiltrateenhet, sätta dem i en icke-dedikerad Transport och infiltrera hela skiten.
Ursäkta utlägget. Det behövdes för att illustrera vad jag ville få fram.
Tänk också på att "Before Deployment" kan betyda sekunden innan man ställer modellerna på bordet. Det måste inte antyda en helt ny "fas" att det skulle vara "Before Deployment fas" sen "deployment fas" sen "infiltrator fas".
Helt enkelt "innan Shrike deployas, får han bara joina Jump Infantry".
En IC sätts in i en Transport tillsammans med en enhet, sen deployas Transporten. Alltså har ICn joinat enheten i deras Transport "Defore Deployment".
Helt enkelt "innan Shrike deployas, får han bara joina Jump Infantry".
En IC sätts in i en Transport tillsammans med en enhet, sen deployas Transporten. Alltså har ICn joinat enheten i deras Transport "Defore Deployment".
alla vet att Cruddace är ett hästarsle när det gäller att skriva regler. folk som har träffat honom har frågat varför man måste betala 10 poäng för toxin sacs (poison 4+) på carnifexar eftersom det gjorde dem sämre mot allt utom wraithlords i femte. hans svar ska ha varit att man inte alls bara woundade på 4+. och kom ihåg att det aldrig blev erratat till att stämma med hans version.
så jag kanske ska hålla med ancalagon här, det finns egentligen ingenting i shrikes regel som säger något om regelboksförfattarens intention, bara att Cruddace själv är apkass.
så jag kanske ska hålla med ancalagon här, det finns egentligen ingenting i shrikes regel som säger något om regelboksförfattarens intention, bara att Cruddace själv är apkass.
Ja' än't bittä'!
Men det står ju specifikt under infiltrator regeln att IC utan infiltrate inte får joina infiltrators så det blir ju inte ett problem.
Men vad är det som diskuteras egentligen?
Att det är solklart RAI att en infiltrerande karaktär kan ta med sig polarna när han gömmer sig men RAW så funkar inte och folk har tryckt kvasten för långt upp i röven för att köra RAI?
Men vad är det som diskuteras egentligen?
Att det är solklart RAI att en infiltrerande karaktär kan ta med sig polarna när han gömmer sig men RAW så funkar inte och folk har tryckt kvasten för långt upp i röven för att köra RAI?
jag diskuterar att ingenting som Cruddace skriver kan ge någon som helst indikation på RAI hos någon annan regelskrivare.
Ja' än't bittä'!
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Skall man nu titta på regel infiltrate så finns det 4 olika möjliga alternativ när man joinar IC:s med squads och infiltrate e inblandad.
Regeln säger: IC utan infiltrate kan inte infiltrera med enhet med infiltrate (fritt översatt). Det står även: Enheter som har minst en modell med infiltrate får infiltrera.
1: Ingen har infiltrate - Då får man såklar inte infiltrera.
2: Både IC och enhet har infiltrate - Då får man såklart göra det.
3: Enhet har infiltrate, IC har det inte. - Då läser man regeln och ser att detta fallet är täckt och det står att de inte får infiltrera tillsammans.
4: IC har infiltrate, enhet har det inte - Detta är det intressanta fallet. Regeln antyder att du får infiltrera då minst en modell har regeln. Personligen så tycker jag inte att det är ngt problem att deklarera i deployment att: "Shadowsun joinar enhet x, de kommer infiltrera.".
Visst kan man ta upp saker som "man joinar först när spelet startar, då joinar alla ic:s enheter de står i coheresy med". Visst, men som jag ser det så har jag satt ut mina enheter på spelbrädet och när spelet startar så står inget illegalt placerat.
Allt avgörs på när man kollar efter illegala placeringar. Är det:
- Sätt ut gubbe, kolla om han står rätt? Eller
- Matchen startar, står allt korrekt?
Enligt första fallet får jag inte infiltrera, enligt det andra får jag.
Regeln säger: IC utan infiltrate kan inte infiltrera med enhet med infiltrate (fritt översatt). Det står även: Enheter som har minst en modell med infiltrate får infiltrera.
3: Enhet har infiltrate, IC har det inte. - Då läser man regeln och ser att detta fallet är täckt och det står att de inte får infiltrera tillsammans.
4: IC har infiltrate, enhet har det inte - Detta är det intressanta fallet. Regeln antyder att du får infiltrera då minst en modell har regeln. Personligen så tycker jag inte att det är ngt problem att deklarera i deployment att: "Shadowsun joinar enhet x, de kommer infiltrera.".
Visst kan man ta upp saker som "man joinar först när spelet startar, då joinar alla ic:s enheter de står i coheresy med". Visst, men som jag ser det så har jag satt ut mina enheter på spelbrädet och när spelet startar så står inget illegalt placerat.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Infiltrate ic med enhet utan infiltrate
+1refabricated skrev:Skall man nu titta på regel infiltrate så finns det 4 olika möjliga alternativ när man joinar IC:s med squads och infiltrate e inblandad.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen