Infiltrate ic med enhet utan infiltrate
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Infiltrate ic med enhet utan infiltrate
Efter att ha läst Shrikes regerl i nya SM-codexen är det nu väldigt tydlig RAI (enligt mej) att man FÅR joina enheter med IC innan deployment och sprida infiltrate till dom.
Jag tycker att det går emot RAW, men jag tycker att GW's intention är tydligt iom hur den gamla shrike fungerade.
Jag tycker att det går emot RAW, men jag tycker att GW's intention är tydligt iom hur den gamla shrike fungerade.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
DHettNeck skrev:Efter att ha läst Shrikes regerl i nya SM-codexen är det nu väldigt tydlig RAI (enligt mej) att man FÅR joina enheter med IC innan deployment och sprida infiltrate till dom.
+1
mvh:
Dennis
-|Eldar|-|Space Wolves|-|SM - https://www.youtube.com/watch?v=FE1KCjheAwg|-
Dennis
http://www.garagegamers.sePärssi skrev:klart vi gör, jag vill inte vara ensam gris...Denkan skrev:jag vet att ni saknar mig så jag kommer
-|Eldar|-|Space Wolves|-|SM - https://www.youtube.com/watch?v=FE1KCjheAwg|-
-
Flygmaskin
Innebär det att sniperdude i eldar får plocka med sig vilken skrot som helst, eller är det någon form av super-extra-trick?
Människomat, till exempel spannmål.
- DHettNeck
Hans specialregel gör nog dock ingen skillnad. Som jag ser det får han normal-infiltrera en enhet eller super-infiltrera sig själv.Flygmaskin skrev:Innebär det att sniperdude i eldar får plocka med sig vilken skrot som helst, eller är det någon form av super-extra-trick?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Efter att ha läst Shrikes regel ser jag det helt tvärtom. Jag ser det som att just Shrike får göra det för han har en undantagsregel som säger att han får göra det. Ett undantag som bekräftar regeln?DHettNeck skrev:Efter att ha läst Shrikes regerl i nya SM-codexen är det nu väldigt tydlig RAI (enligt mej) att man FÅR joina enheter med IC innan deployment och sprida infiltrate till dom.
Däremot kan jag också se hur det kan tolkas så som du tolkar det.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
- DHettNeck
Han har ju inte alls nått undantag, han har ju bara infilitratet med en BEGRÄNSNING. Han har inget som säger att just han FÅR joina före deploy. Det hans regel gör är ju att ge en begränsning på vad han får joina, att han får joina före deploy är redan förutsatt av regelskrivaren.Flogger skrev:Efter att ha läst Shrikes regel ser jag det helt tvärtom. Jag ser det som att just Shrike får göra det för han har en undantagsregel som säger att han får göra det. Ett undantag som bekräftar regeln?DHettNeck skrev:Efter att ha läst Shrikes regerl i nya SM-codexen är det nu väldigt tydlig RAI (enligt mej) att man FÅR joina enheter med IC innan deployment och sprida infiltrate till dom.
Däremot kan jag också se hur det kan tolkas så som du tolkar det.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
RAI må så vara att det är intentionen att man joinar characters före allt deployar, men RAW finns det fortfarande inte stöd för det, för Shrike eller någon annan.
Shrike får bara joina assault marines före deployment, ingen annan enhet.
Det finns ingen regel som säger att någon IC får joina en enhet före deployment, bara vid deployment.
Det är alltså bara en begränsning av vilka enheter han skulle få joina om man över huvud taget fick det. Men RAW får man inte det, och han har ingenting i sin regel som säger att just han joinar enheter på ett annat sätt än andra.
RAI är det solklart tycker jag,och rent spelmässigt också, att characters bör joina enheter redan innan deployment. Det är väldigt få saker som skulle bli riktigt bra genom att ha det så.
Sen måste man också tänka på att GW har spelvärldens sämst skrivna regler, men ofta av en anledning - för att den som spelar ska ha spelrum att spela som de vill och gör spelet roligt.
Shrike får bara joina assault marines före deployment, ingen annan enhet.
Det finns ingen regel som säger att någon IC får joina en enhet före deployment, bara vid deployment.
Det är alltså bara en begränsning av vilka enheter han skulle få joina om man över huvud taget fick det. Men RAW får man inte det, och han har ingenting i sin regel som säger att just han joinar enheter på ett annat sätt än andra.
RAI är det solklart tycker jag,och rent spelmässigt också, att characters bör joina enheter redan innan deployment. Det är väldigt få saker som skulle bli riktigt bra genom att ha det så.
Sen måste man också tänka på att GW har spelvärldens sämst skrivna regler, men ofta av en anledning - för att den som spelar ska ha spelrum att spela som de vill och gör spelet roligt.
Det är så skönt att att spela i en spelgrupp med tänkande människor som inte hakar upp sig på felskrivningar och otydligheter utan bara försöker ha roligt.
Men smaken är ju som baken liksom.
Men smaken är ju som baken liksom.
+1 på plusett
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten
Märkligt att det krävs en SM snubbe för att reglerna skall tolkas rätt. Skönt att Illic kan infiltrera valfri enhet nu ivf som var RAI, han kan dessutom ställa sig 2" närmare fienden än resten av sin enhet på grund av hans specialregel 
Jag ser det dessutom fortfarande inte som glasklart att han inte får göra sin specialdeploy med en enhet, de får ju inte göra en assault runda 1 ändå.
För de som inte tycker att en karaktär kan joina enheter vill jag referera till mina tidigare inlägg om att det är skillnad på "deploy" och "deployment", deploy är när du sätter gubbarna på bordet, deployment är när du väljer vilka gubbar som ska joina vilka tex IC i enheter, gubbar i transporter, infiltrators, combatsquadding (kan ha ändrats i nya SM codexen) eller reserves etc.
Deployment sker alltid före deploy!
Kolla sida 121 och sida 124.
Jag ser det dessutom fortfarande inte som glasklart att han inte får göra sin specialdeploy med en enhet, de får ju inte göra en assault runda 1 ändå.
För de som inte tycker att en karaktär kan joina enheter vill jag referera till mina tidigare inlägg om att det är skillnad på "deploy" och "deployment", deploy är när du sätter gubbarna på bordet, deployment är när du väljer vilka gubbar som ska joina vilka tex IC i enheter, gubbar i transporter, infiltrators, combatsquadding (kan ha ändrats i nya SM codexen) eller reserves etc.
Deployment sker alltid före deploy!
Kolla sida 121 och sida 124.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó