Angående Kill points
Angående Kill points
En allmänt accepterad version av turneringsregler är att KP inte används. Men jag funderade på en sak: Är inte poängen satta efter KP? Kan det inte vara så att den löjligt billiga rhinon skall vara 35 pts när man ser till att en tredjedel av uppdragen är med KP?
Jag tänker mig alltid att KP är en rätt bra grej om man modifierar det lite. Precis som det gjordes med escalation när världens smartaste kille kom på Eggscalation.
Min tanke är att KP funkar rätt bra när man kör att enheter ger KP efter följande:
1-99 vp = 1 KP
100-199 VP = 2 KP
O S V .
Vilket gör att man kan faktiskt köra en turnering med följande upplägg:
Mission 1: Endast objektiv gäller.
Mission 2: Endast Egg-KP gäller (kanske med bonus för något objektiv).
Mission 3: VP och bonus för uppdrag.
Mission 4. Slå fram vilken typ av upplägg (Endast objektiv, vp och objektiv, KP)
Mission 5: Arrangörens favorit typ av uppdrag.
Jag tänker mig alltid att KP är en rätt bra grej om man modifierar det lite. Precis som det gjordes med escalation när världens smartaste kille kom på Eggscalation.
Min tanke är att KP funkar rätt bra när man kör att enheter ger KP efter följande:
1-99 vp = 1 KP
100-199 VP = 2 KP
O S V .
Vilket gör att man kan faktiskt köra en turnering med följande upplägg:
Mission 1: Endast objektiv gäller.
Mission 2: Endast Egg-KP gäller (kanske med bonus för något objektiv).
Mission 3: VP och bonus för uppdrag.
Mission 4. Slå fram vilken typ av upplägg (Endast objektiv, vp och objektiv, KP)
Mission 5: Arrangörens favorit typ av uppdrag.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
-
Bengtsson den yngre
Re: Angående Kill points
Du menar som 2nd ed victory points? spontant är jag skeptisk då senast jag såg de det systemet slutade det med att någon designade en inkvisitor för 300,5 poäng som föll utanför VPskalan och därför inte var värd något att döda.
Dock tror jag att killpoins mycket väl kan funka om man bara twistar till det lite. gogo!
Dock tror jag att killpoins mycket väl kan funka om man bara twistar till det lite. gogo!
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)
-
PeterWelzien
Kan man inte bara göra så att man inte kan få fler KP än vad man själv har i sin armé? Så om jag har 14 KP och motståndaren 20, så kan jag bara få max 14. Oavsett hur många enheter jag dödar. Eller kommer det att bli knasigt?
/Peter Welzien
kill points är egentligen bara en förenklad verstion av second edition vp systemet, vilket i sin tur är en förenkling av det nuvarande vp systemet.
kill points ska man använda om man vill ha ett enkelt system och inte behöva räkna så mycket. Och lite löst citerat ur regelboken "detta passar inte för tuneringar"
Det finns dock poänger att i balans syfte med att ha med nåt mission där det är en nackdel att ha många små scoring units. Då kan man tex ha en poäng för varje scoring enhet man dödar.
kill points ska man använda om man vill ha ett enkelt system och inte behöva räkna så mycket. Och lite löst citerat ur regelboken "detta passar inte för tuneringar"
Det finns dock poänger att i balans syfte med att ha med nåt mission där det är en nackdel att ha många små scoring units. Då kan man tex ha en poäng för varje scoring enhet man dödar.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
En idé som jag, spontant, tycker låter jätteintressant. Uppdrag med objektiv (markers/quarters/andra sidan/etc), men KP för scoringsaker. Borde ge intressanta "vågar jag chansa min enhet"-frågeställningar.Nefrums skrev:Det finns dock poänger att i balans syfte med att ha med nåt mission där det är en nackdel att ha många små scoring units. Då kan man tex ha en poäng för varje scoring enhet man dödar.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Uppsala - VSSU
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
När jag höll i turneringen på närcon 2008 spelade vi 2 uppdrag med någon variant av modifierade killpoints. Vi körde då med vanliga VP plus att varje killpoint var värd tex 100p.
Jag tycker att det är viktigt att ha med 1-2 KP-uppdrag på en turnering för att balansera ut billiga transport lite just eftersom dom är tokbra när det kommer till att hålla objectives (5 man i en rhazorback).
Jag tycker att det är viktigt att ha med 1-2 KP-uppdrag på en turnering för att balansera ut billiga transport lite just eftersom dom är tokbra när det kommer till att hålla objectives (5 man i en rhazorback).
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Det är vicktigt att balansera ut fördelarna med att ha många scoring enheter men KP är ett mycket dålig sätt att göra det. Vill man göra det kan man ha uppdrag som går ut på att döda scoring enheter...DHettNeck skrev:Jag tycker att det är viktigt att ha med 1-2 KP-uppdrag på en turnering för att balansera ut billiga transport lite just eftersom dom är tokbra när det kommer till att hålla objectives (5 man i en rhazorback).
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Poängen med killpoints är inte bara att balansera ut scoring units, utan små units i övrigt och framförallt transporter. Alla är väl överräns om att en rhino för 35p är ganska bruten och borde straffas lite. Sure man kan göra det med komp men jag tycker att det är bättre att göra med missions så att man måste fundera mer när man bygger sin lista.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
rhinon är inte en i närheten lika bruten som rasorbacken, men du har en poäng..
Andra varianter som straffas är t.ex. 2 singelobbar ist. för 2 obbar i squad och liknande (t.ex. speeders, war walkers mm.).
Jag gillar kill points då det tvingar än att tänka om och spela lite annorlunda ibland, vilket jag tror är en viktig egenskap hos turneringsupdrag (utöver att vara balanserade och roliga förståss
).
Jag gillar kill points då det tvingar än att tänka om och spela lite annorlunda ibland, vilket jag tror är en viktig egenskap hos turneringsupdrag (utöver att vara balanserade och roliga förståss
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
Uppsala - VSSU