Imperial Armour Apocalypse II
Imperial Armour Apocalypse II
http://www.forgeworld.co.uk/apoc2p.htm
I texten om denna nya bok på forgeworlds hemsida står det att den innehåller regler till warhammer 40k och apocalypse. Jag tycker det verkar knepigt att de ska blanda dem i en bok, hur ska man veta vilka som är ämnade till vanliga slag och vilka som är apocalypse? Eller ska helt enkelt hela boken klassas som apocalypse (och därmed inte användas särskillt ofta)?
Har ju inte boken utan kan bara titta på de bilder som forgeworld lagt upp så det är svårt att veta om de själv skiljer på dem eller inte. Vad säger folk?
I texten om denna nya bok på forgeworlds hemsida står det att den innehåller regler till warhammer 40k och apocalypse. Jag tycker det verkar knepigt att de ska blanda dem i en bok, hur ska man veta vilka som är ämnade till vanliga slag och vilka som är apocalypse? Eller ska helt enkelt hela boken klassas som apocalypse (och därmed inte användas särskillt ofta)?
Har ju inte boken utan kan bara titta på de bilder som forgeworld lagt upp så det är svårt att veta om de själv skiljer på dem eller inte. Vad säger folk?
Re: Imperial Armour Apocalypse II
Utan att ha läst boken så skulle jag säga att den endast är för Apocalypse. Att det står att den är för 40k kan helt enkelt vara att Apocalypse är ett 40k-spel.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Utan att faktist ha boken är det klart svårt att veta vad det handlar om, men samtidigt är det ju inte att man vill lägga ner pengar på en bok till apocalypse om man aldrig spelar apocalypse.
Tänkte mest på att orcs "big trakk" ska finnas med som ett entry, och den lär inte gå på mer än 50p. Forgeworld lär väl ha med samma fordon i på varandra följande imperial armour? Det skulle vara om forgeworld skulle släppa en imperial armour med fokus på orks (och något annnat).
Tänkte mest på att orcs "big trakk" ska finnas med som ett entry, och den lär inte gå på mer än 50p. Forgeworld lär väl ha med samma fordon i på varandra följande imperial armour? Det skulle vara om forgeworld skulle släppa en imperial armour med fokus på orks (och något annnat).
Hmm.. Måste kanske backa, hade för mig att det var en IA 8 på gång men detta verkar vara den. Vissa saker skall väll få vara me di vanliga 40k, Orkfordonen bland annat, men andra saker är ju uppenbart Apocalypse. Svårt att sia om innehållet men vissa saker som precis fått nya regler finns ju med (GK Redeemer, Chaos Daemonengines, Chaplain Dreadnought, etc) och det verkar bara konstigt om de specifikt inte är med i någon Apocalypseformation eller liknande. Vi får vänta tills boken är i hand så kan vi nog diskutera mer kreativt då.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Det är väl precis som med de andra böckerna. Kan man använda sakerna i vanliga 40k så står det på sidan (t.ex. 1-3 stridshamstrar räknas som ett heavy choice etc).
...medan jag mest använder fingar, knivar och lim. Och greenstuff emellanåt:speedfreek skrev:Jag bygger bara med rövkorgen
Imperial Fists: http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=9&t=552
Orker: http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=67&t=3327
Visst kan det vara så, men oavsätt så är det väl något som sve-fack måste ta ställning till antar jag? Därför väntar jag på att någon viktig person lägger vantarna på boken och kollar upp saken innan jag införskaffar boken för egen del.
Den ordinarie regeln att allt som inte är Formations, Super Heavy, Flyer eller Gargantuan Creature får vara med i vanliga 40k bör väl funka även för den här boken?
Jag trodde att alla FW-böcker hade en blandning av vanliga fordon och kalopsfordon.
Jag trodde att alla FW-böcker hade en blandning av vanliga fordon och kalopsfordon.
Betyder detta att man får använda saker ur apocalypse-böckerna också om de uppfyller dessa kriterier? Nu har jag bara första apocalypseboken, men där i finns 2 st som skulle kvalificera. Det är en hydra flak-tank till imparna och great Knarlock pack till kroot/tau. Kanske inte direkt de mäktigaste saker man kan hitta.Anton skrev:Den ordinarie regeln att allt som inte är Formations, Super Heavy, Flyer eller Gargantuan Creature får vara med i vanliga 40k bör väl funka även för den här boken?
De vanliga Apocalypse-böckerna (alltså inte från FW) tror jag aldrig har varit tillåtna. Inte för att det finns så mycket i dem som går att använda och ännu mindre som är bra. Hydran är samma som i nya IG-codexen fast mer än dubbelt så dyr. Great Knarloc Pack är säkert bättre än så men knappast överdrivet bra. Det kanske säger något att ingen har frågat efter att få använda dem på de 2-3 år sedan Apocalypse kom ut. Den enda jag kan tänka mig att någon skulle vara tveksam till att tillåta är Terminus Ultra Land Raider (3 TL LC och 2 LC). Fast den kostar ju 300 och har ingen transportkapacitet.Mutt skrev:Betyder detta att man får använda saker ur apocalypse-böckerna också om de uppfyller dessa kriterier? Nu har jag bara första apocalypseboken, men där i finns 2 st som skulle kvalificera. Det är en hydra flak-tank till imparna och great Knarlock pack till kroot/tau. Kanske inte direkt de mäktigaste saker man kan hitta.Anton skrev:Den ordinarie regeln att allt som inte är Formations, Super Heavy, Flyer eller Gargantuan Creature får vara med i vanliga 40k bör väl funka även för den här boken?
Forge World är ett kapitel för sig. Alla deras böcker innehåller en blandning av vanliga 40k och Apocalypse (även om Apocalypse inte fanns i början). På de flesta turneringar har FW varit tillåtet enligt kriterierna ovan och den senaste PDF-uppdateringen som FW har på sin sida. Det borde inte göra någon skillnad om det står IA eller IAA på framsidan. Fast det är inte jag som bestämmer, det är SWEFAQ.
-
Booogeyman
Det är varje Arrangör som bestämmer, sedan kan dom välja att följa S-FAQ.Anton skrev:... Fast det är inte jag som bestämmer, det är SWEFAQ.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"
Have you really won?"