Två regelfrågor

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Re: Två regelfrågor

Inlägg av HeadWar »

1. Faktum är att som missionreglerna är skrivna så ger en enhet som är falling back inte ens något Kill Point. Det är först när den springer av bordet som den räknas som förstörd, utom just för att räkna VP. Sidan 45: "If any model from a unit that is falling back moves into contact with a table edge, the entire unit is removed from the game and counts as destroyed, as it scatters and deserts the battle.

(Vad händer om man slår en Hit på scattertärningen då? :lol:)

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

s 90. (lilla regelboken) Under paragraf "ENDING THE GAME" Stycke 2:

In standard missions, as soon as the game ends and before working out victory conditions, all units that are falling back are removed and count as destroyed.

Victory conditions, inte victory points, alltså. falling back, kan inte contesta/claima eller något annat, då dom removas från spel INNAN man räknar ut vem som vann.

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Men motviligt, måste jag erkänna att jag inte kan hitta något annat i reglerna än att om en unit befinner sig bakom en annan unit oavsätt om det är 5" clear sight, så får dom cover. Vilka möjligheter detta öppnar för exempelvis killerkanz som får ha 4" emellan sig.... eller grotz skärmen som med 2" emellan varje gubbe täcker upp hela bordet.

Aja, det är väl inte ens något som behöver FAQs, det står ju klart å tydligt i reglerna.

/P diddy
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Papa D skrev:s 90. (lilla regelboken) Under paragraf "ENDING THE GAME" Stycke 2:

In standard missions, as soon as the game ends and before working out victory conditions, all units that are falling back are removed and count as destroyed.

Victory conditions, inte victory points, alltså. falling back, kan inte contesta/claima eller något annat, då dom removas från spel INNAN man räknar ut vem som vann.

/D
Ah, good one. Tack. :)

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Men om man tolkar reglerna så har A uniten cover men inte C från skott framifrån vilket känns dumt, för logiskt sett har C större % cover än A... men, Headwar du har rätt, det är inte ditt fel att GW är världsmästare på usla och ologiska regler... Kul att man lär sig något nytt om 40K var dag.

____A_______
b________________b

C____C_____C
_____BB______

Delirium

Inlägg av Delirium »

Ni orkade alltså fundera på om brutna enheter är scoring? Jösses?
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Användarvisningsbild
Olof

Inlägg av Olof »

Det kom upp när mina fienders enheter flydde framför mig i slutet av en match. Jag tänkte det var lika bra att stöta och blöta det här ett varv.

Då har jag fått mina svar:

1. Nej
2. Skjuter man på en enhet genom en annan enhet är enheten bakom i cover oavsett hur stora gapen mellan gubbarna är
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Skriv svar