Dum fråga angående pods.

Regelfrågor och förslag på husregler
Karaghul
Inlägg: 172
Blev medlem: 02 dec 2012, 18:10

Dum fråga angående pods.

Inlägg av Karaghul »

Tjena,

Svaret till denna fråga är förmodligen ganska lätt att hitta i boken, men jag har inte regelboken tillgänglig just nu, och ville dubbelkolla.


Säg att jag har en allied detachment med 1 tactical squad med en dedicated pod och 1 IC som ska åka med de.

Enligt regelbokens FAQ:

Q: Do units that are transported in a vehicle that MUST start in
reserve count towards the number of units that can be placed in
Reserves? For example, must I count the units in a Drop Pod or
Valkyrie towards the 50% of units I can place in Reserves? (p124)
A: No.


Så, tacsen som åker i pod, samt podden räknas ej, bra, då behöver jag inte ha något på bordet för "deras skull".

Men om en IC joinar enheten inuti podden, räknas han då för 50%-resersiffran, vilket tvingar mig att köpa till minst 1 till unit som jag har på bordet runda 1?

Han är "transported in a vehicle that MUST start in reserve".



Stortack på förhand.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Dum fråga angående pods.

Inlägg av Katarsis »

Jag skulle säga att han inte räknas. På samma sätt som att Marinesen har ett val att åka Drop Pod men om de väljer att åka i den så räkas de inte till 50%-gränsen så kan han välja att åka i den och inte räknas.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Dum fråga angående pods.

Inlägg av Mortarion »

Du ser bara till fordonet. Fordonet måste starta i reserv, alltså låter man bli att räkna alla som sitter i det, även om de hade ett val att inte vara i reserv.

Karaghul
Inlägg: 172
Blev medlem: 02 dec 2012, 18:10

Re: Dum fråga angående pods.

Inlägg av Karaghul »

Tack för svaren.

Ja, det var så jag uppfattade det också, skönt att ha det bekräftat. :)

Skriv svar