Flyers med daemonic assault?

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Flyers med daemonic assault?

Inlägg av Flogger »

Hej på er!


Hamnade i en intressant diskussion med en snubbe angående Flyers. Vi diskuterade Blight Drones för jag tyckte att de sällan är prisvärda, bara 2 HP, BS2 måste deepa in

Varpå han
- de deepar inte, de är flyers så flyger in, de har inte daemonic assault regeln

- nej, de är del av armén och i codexet står det att hela armén har daemonic assault

- nej

- jo

And so on and so fourth...

Min tanke är ju då att tex. Mamon, demonprinsen från Siege of Vraks 3, regler här http://i27.photobucket.com/albums/c166/ ... 2c712c.jpg

Han har inte heller "daemonic assault" i så fall. Måste jag då promenera in honom från sidan? Eller får han deployas som vanligt i början?


Än en gång, jag tänker såhär:

De enda IA enheterna som demoner kan använda är andra demoner, alltså är allting demoner och allting måste deepa, oavsett unit type.

En flyer som deepar räknas som zooming precis som en FMC som deepar räknas som swooping.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Flyers med daemonic assault?

Inlägg av daskad »

Eftersom det står "Mamon is HQ choice for Chaos Daemons" så skulle jag definitivt säga att han har daemonic assault
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Flyers med daemonic assault?

Inlägg av Flogger »

Wording:

No model in a
detachment chosen from Codex: Chaos Daemons is ever placed
on the battlefield during deployment. Instead, all of the units
from this detachment always start the game in reserve. You
must declare if any models with the Independent Character
special rule are on their own, counting as a separate unit in
reserve, or if they are joining a unit, in which case they and
their unit are a single unit in reserve. The enemy deploys as
normal, as do any units in your army not belonging to the
detachment chosen from Codex: Chaos Daemons

At the beginning of your first turn, divide each detachment
chosen from Codex: Chaos Daemons into two groups that must
include, as much as possible, the same number of units.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Flyers med daemonic assault?

Inlägg av daskad »

Allt som köps som om det vore Chaos Daemons har Daemonic Assault regeln. Så skulle jag kört det iaf och det är så jag antar att det är menat! :)
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Flyers med daemonic assault?

Inlägg av Flogger »

daskad skrev:Allt som köps som om det vore Chaos Daemons har Daemonic Assault regeln. Så skulle jag kört det iaf och det är så jag antar att det är menat! :)

Min tanke också :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar