Vendettorna och förlusten av "Scout"

Regelfrågor och förslag på husregler
Tirumbar
Inlägg: 514
Blev medlem: 04 feb 2010, 10:00

Vendettorna och förlusten av "Scout"

Inlägg av Tirumbar »

GW's FAQ

Q: What effect, if any, does the Scout special rule have on a Valkyrie or
Vendetta? Will this allow it to enter play in Turn 1 by redeploying 6"
onto the board? (p56)
A: It has no effect.

Jänkarna verkar tolka detta till att Vendettorna tappar outflank också eftersom wordingen är "It has no effect" och en del av frågan är vad scout special rule gör för fåglarna.

Jag ställer mig själv lite kluven till detta och undrar om det inte är RAI att de bara inte skall kunna scout-mova osv men behålla outflank.

Vad säger internetz ?
Richard Petersson
He-Man har för övrigt sjukt många figurer som funkar i Necron-armén

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Vendettorna och förlusten av "Scout"

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker egentligen att dom RAI skall ha kvar outflank. Men RAW-läser man FAQn så har dom nog inte kvar outflank.

Dock är fåglarna grymt bra som dom är, så för mej får dom gärna tappa outflank ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Vendettorna och förlusten av "Scout"

Inlägg av Ancalagon »

Detta kommer ingå i nästa SvFaq uppdatering.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Vendettorna och förlusten av "Scout"

Inlägg av DHettNeck »

Ancalagon skrev:Detta kommer ingå i nästa SvFaq uppdatering.
När kommer den? :wub:
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Vendettorna och förlusten av "Scout"

Inlägg av Ancalagon »

DHettNeck skrev:
Ancalagon skrev:Detta kommer ingå i nästa SvFaq uppdatering.
När kommer den? :wub:
Tanken är att den ska komma och vara uppdaterad inför SM. Jag tror det styrs mest av hur många fjäsk-PMs som skickas till Katarsis ;)

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Vendettorna och förlusten av "Scout"

Inlägg av DHettNeck »

Done! ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Gustav
Inlägg: 514
Blev medlem: 17 nov 2010, 13:51
Ort: Lund

Re: Vendettorna och förlusten av "Scout"

Inlägg av Gustav »

DHettNeck skrev:Men RAW-läser man FAQn så har dom nog inte kvar outflank.
FAQ är inte regler, så det går inte använda begreppet RAW om dem, endast errata/amendments är regler. FAQ är bara svar på hur GW tyder reglerna och här är det uppenbart att de inte har grundläggande läsförståelse.

Oavsett så ser jag fram emot nästa SFAQ.

Skriv svar