Dark Eldar fleet?

Regelfrågor och förslag på husregler
mindtrix

Dark Eldar fleet?

Inlägg av mindtrix »

Tsäna tsäna!

Jag har en fråga som säkert är lätt besvarad men jag blir lite förvirrad som gammal wh40k spelare som återvänt efter många år.
Alla DE har i både 1 och 2 editioncodexen "fleet of foot". Men nu kan ju alla figurer springa i shootingfasen i stort sett så får dom precis som det står i senaste regelboken möjligheten att springa i movment, springa i shooting och sen charga? Alltså ta sig fram ca 18 tum på en runda?

Eller ignorerar man DE:s kvicka ben och låter dom springa precis som vilken marine eller ork som helst?

Dränk mig i kunskap!

/ Mr Mind

Mattias H

Re: Dark Eldar fleet?

Inlägg av Mattias H »

Har inte nämnda Codex men jag utgår från att vissa enheter är benämnda som "Fleet of Foot".

Fattar inte riktigt vad du undrar, de nämnda enheterna har helt enkelt regeln "Fleet of Foot". Dvs de får assaulta efter det att de sprungit istället för att skjuta vilket inte de flesta marines/orks får.

the godfather

Inlägg av the godfather »

enkelt, allt kan göra en run. har man skillen fleet så får man även chargea.
det som inte kan runna är tex bikes (men de kan turboboosta)
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

mindtrix

Inlägg av mindtrix »

Jo fast läser man i själva codexen (som är äldre än regelboken) så står det att fleet är möjligheten att springa i skjutfas.
Innan alla fotsoldater kunde springa så var det väl en fördel med DE.
Sen står det även i regelboken att Codexen gäller i första hand om jag inte minns fel. Och då är fleet helt värdelöst då redan alla har det som standard..

Hur kör ni DE spelare?
Ignorerar ni codexen och går efter fleetregeln i regelboken? Känns ju vettigast..

the godfather

Inlägg av the godfather »

det står samma i regelbok och codex.

run, nånting alla kan göra.
de som har skillen fleet får även chargea. det är där bonusen för dina trupper ligger.
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

mindtrix

Inlägg av mindtrix »

Ok.

Då har jag kanske inte läst så noga. Suttit på första edition av codexen och har även den "nya", eller aktuella.. Dock har jag kanske läst i fel codex. My bad.

Tackar

Skriv svar