Rankinguträkning (delad från annan tråd)

Allting som rör rankingen
Jocke Rapp
Site Admin

Re: Rankinguträkning (delad från annan tråd)

Inlägg av Jocke Rapp »

PeterWelzien skrev:
Jocke Rapp skrev:Nja, då blir det ingen brant stege alls i toppen, utan kurvan blir helt rak. Dessutom blir GothCon värd helt hiskeliga mängder rankingpoäng.
Det är sant att GothCon kommer att ge en väldans massa poäng. Tänkte inte på det...

Men gör det något att kurvan är helt rak? Måste etta få betydligt mera poäng än de andra? Hur mycket bättre är en första plats än en andra plats.
Jag tycker en förstaplats är rätt så mycket bättre än en andraplats. Men jag håller med om att skillnaden är lite väl stor som den är nu.

Ett problem med en helt rak kurva är hur man ser på placeringarna lite längre ner. I en rak kurva som den du beskrev så är det t.ex lika mycket värt att komma 10:a i en turnering med 20 deltagare som det är att komma på plats 110 på GothCon med 120 deltagare, vilket blir helt fel.

Jag vill ha någon form av böjd kurva, men om det är en andra-, tredje- eller femtedelskurva jag söker vet jag inte. Någon matematiker får gärna komma med lite förslag...

Delirium

Inlägg av Delirium »

Jag tycker att det ska vara finast att komma på pallen, med en liten bonus till segraren. Nästa nivå är topp tio, och sedan kommer resten.

De tre nivåerna borde ha rak kurva inbördes, men skilja sig åt från de andra nivåerna med en extra boost.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Är alltid top3 finast eller är det kanske top10% man borde räkna?

egge

Inlägg av egge »

Top 10% lät fint.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Jag håller inte med Egge.
Tror det är mycket lättare att komma bland de tolv första på GothCon än att komma på pallen i en 20-mannaturnering.

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Det beror nog rätt mycket på vilken 20-mannaturnering det är. Jag tror nog att översta 10% är ungefär lika svårt alltid. Vi viktar ju inte turneringar efter vilka som är med, och snittet på hårdhet i 20-mannaturneringarna i Sverige är nog inte så högt...

Argos

Inlägg av Argos »

speedfreek skrev:Jag håller inte med Egge.
Tror det är mycket lättare att komma bland de tolv första på GothCon än att komma på pallen i en 20-mannaturnering.
Beror helt på vilka som är med i 20-manna turneringen, tror det oftast är lättare att komma top 3 i en 20-mannaturnering.

Problemet med små turneringar är att rankingen inte tar hänsyn till vilka som är där, på GC och till viss del på Sydcon spelar i stort sett alla bra spelare vilket jag tycker borde innebära att dessa turneringar skall ge mest poäng. Eftersom dessa turneringar också är Sveriges största tycker jag stora turneringar skall belönas ordentligt så att man förhindrar att nån kid som letar upp småturneringar med dåligt motstånd leder rankingen.

Edit: Jocke han visst före.

Delirium

Inlägg av Delirium »

Ett par nyheter nu ser jag, med dubbelturneringen och även en rad med info om hur många deltagare en turnering hade, mycket bra!

(Dock borde väl dubbelturneringen räknas som den hade 20 deltagare, eftersom det är två på samma poängplats? Detta på samma sätt som BSK skulle räknas som 4 x 18?)

Edit: ...och nu även BSK, och det verkar som att uträkningen faktiskt är gjord på det lägre antalet spelare om man ser till de låga poängsummorna. Så det var nog aldrig något problem. Move along.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

BSK 2008 är inlagd som en turnering med 72 deltagare. Det finns bara 18 placeringar dock, men det är 4 personer på varje placering som delar på dess rankingpoäng. Samma sak för parturneringen givetvis.

Delirium

Inlägg av Delirium »

Fan vad vackert. Du är en klippa!

Skriv svar