Feel No Pain

Regelfrågor och förslag på husregler
daskad

Re: Feel No Pain

Inlägg av daskad »

Men ID finns inte mot EW targets.. Man kommer få FNP... Jag kommer spela som att alla EW targets får FNP mot allt*punkt*
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

DHettNeck skrev:Fast hela grejen är att det inte är en effekt hos ID, det är en regel hos FnP.
Och vad är effekterna av ID?

Du förlorar alla wounds istället för ett.
Du får inte använda ditt fnp.

Hade det stått "it also negates any fnp rolls as described under the FNP USR" hade alla varit nöjda och glada eller hur?

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Effekten av Instant Death är att man förlorar alla kvarvarande wounds. Inte att man förlorar Feel no Pain.

Feel no Pain ignoreras av saker som orsakar Instant Death, även om man är immun mot effekten av Instant Death så försvinner inte det faktum att Instant Death händer. Alltså ignoreras Feel no Pain.

T.ex. Mot en Plauge Bearer som har T5 och Eternal Warrior gör ett S10 skott fortfarande Instant Death, även om han är immun mot effekten av vad Instant Death gör. Eftersom Instant Death händer så ignoreras deras Feel no Pain.

Khan's svärd orsakar Instant Death på 6or to-wound. Slåss han mot en Great Unclean One (som har Eternal Warrior regeln) och får in ett wound på en 6:a kommer inte Great Uncleane One dö direkt (då han är immun av effekten som Instant Death ger), men hans Feel no Pain kommer att ignoreras då Instant Death fortfarande sker.

Eternal Warrior gör inte att Instant Death inte sker, det gör endast att man är immun mot dess effekt. Att ignorera Feel no Pain är inte en del av Instant Death regeln, utan ett undantag från Feel no Pain alltså har Eternal warrior ingen effekt.

Förstår jag det rätt? Vid första tanke känns det ju som att EW gör att ID inte sker, men tänker man efter lite så försvinner inte ID.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

daskad skrev:Men ID finns inte mot EW targets.. Man kommer få FNP... Jag kommer spela som att alla EW targets får FNP mot allt*punkt*
Zurken skrev:Effekten av Instant Death är att man förlorar alla kvarvarande wounds. Inte att man förlorar Feel no Pain.

Feel no Pain ignoreras av saker som orsakar Instant Death, även om man är immun mot effekten av Instant Death så försvinner inte det faktum att Instant Death händer. Alltså ignoreras Feel no Pain.

T.ex. Mot en Plauge Bearer som har T5 och Eternal Warrior gör ett S10 skott fortfarande Instant Death, även om han är immun mot effekten av vad Instant Death gör. Eftersom Instant Death händer så ignoreras deras Feel no Pain.

Khan's svärd orsakar Instant Death på 6or to-wound. Slåss han mot en Great Unclean One (som har Eternal Warrior regeln) och får in ett wound på en 6:a kommer inte Great Uncleane One dö direkt (då han är immun av effekten som Instant Death ger), men hans Feel no Pain kommer att ignoreras då Instant Death fortfarande sker.

Eternal Warrior gör inte att Instant Death inte sker, det gör endast att man är immun mot dess effekt. Att ignorera Feel no Pain är inte en del av Instant Death regeln, utan ett undantag från Feel no Pain alltså har Eternal warrior ingen effekt.

Förstår jag det rätt? Vid första tanke känns det ju som att EW gör att ID inte sker, men tänker man efter lite så försvinner inte ID.
En parten är bitter och tänker spela på sitt sätt även fast det finns bevis mot det, den andra parten för ett logiskt resonemang med en rimlig slutsats. Jag vet ju vem jag håller på iaf ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Ancalagon skrev:
DHettNeck skrev:Fast hela grejen är att det inte är en effekt hos ID, det är en regel hos FnP.
Och vad är effekterna av ID?

Du förlorar alla wounds istället för ett.
Du får inte använda ditt fnp.

Hade det stått "it also negates any fnp rolls as described under the FNP USR" hade alla varit nöjda och glada eller hur?
En effekt är inte samma sak som verkan. Så nej, det är inte en effekt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

daskad

Inlägg av daskad »

Jag anser inte att era slutsatser håller, då de helt enkelt bara är orimliga och löjliga. Ni får tycka vad ni vill, men jag vet hur jag tycker i alla fall.
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Logiken är väl följande i grunden.

Att ignorera Feel no Pain är inte en effekt av Instant Death, men Feel no Pain ignoreras av Instant Death. Vilket är en logisk skillnad.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

daskad skrev:Jag anser inte att era slutsatser håller, då de helt enkelt bara är orimliga och löjliga. Ni får tycka vad ni vill, men jag vet hur jag tycker i alla fall.
På vilket sätt håller dom inte? Vilket resonemang för dej fram till din slutsats?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Fan också, jag tror jag blir påverkad av er jävlar och tänkt lite extra ;)

Väldigt förenklat:

Eternal Warrior är immun mot Instant Death.
Feel no Pain slaget är inte immunt mot Instant Death.

Nåt åt det hållet ni genom alla uppställningar och förklaringar försökt komma fram till antar jag? ;)

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Precis!
Alexander Merinen

Skriv svar