Det står "that finish their move within 24" of the runepriest treat all terrain, even clear terrain, as both difficult and dangerous"
Så om nån av typerna den omfattar startar utanför 24" och avslutar inom så slår dom inget diff utan bara dangerous precis vid gränsen 24" då antar jag?. Eller skall dom slå diff och dangerous redan när dom börjar röra på sig? Likadant om dom står innanför 24" och börjar röra sig så står det ju fortfarande bara att det är när dom avslutar sitt move. Jag försöker inte regelvrida till det på nåt vis, jag tycker det står så konstigt bara. Och gäller den för run moves och charges också? Men för att difficult ens ska vara aktuellt så måste den gälla för mer än bara "finish move".
Tempest Wrath (Space Wolves Runepriest)
Tempest Wrath (Space Wolves Runepriest)
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....
Re: Tempest Wrath (Space Wolves Runepriest)
Så som jag tyder den så innebär det att man slår ifall man hamnar innanför 24" alltså när man har gjort movet, eftersom den bara påverkar enheter som inte direkt blir slöare av diff förutom jumpisar som springer så handlar det mer om att rulla ettor. Fast jag har träffat folk som tycker att den bara påverkar enheter som kommer via deepstrike. Kanske är en tolkningsfråga. Har inte kollat faqen dock.
De gäller alla de enhetstyperna som står och inte bara deep strike. Det står klart och tydligt. Om du flyger och landar inom 24" med t.ex jump infantry får du slå dangerous terrain, och sen difficult terrain och dangerous test igen om du ska assaulta 
Så man kan gå igenom cirkelns ytterkant utan att påverkas så länge man slutar utanför. Man kan även börja inom cirkeln och klara sig helt så länge alla hamnar utanför. Men hur blir det då om man börjar 28 tum ifrån och går rakt emot och slår 3 och 1 på diffslaget? Man har inte hamnat inom cirkeln, påverkas man då av dangerous biten?
Ja' än't bittä'!
Tycker det står rätt så tydligt, du tar bara testet om du slutar din move inom 24" bubblan.
Det låter precis som att mova in i en bit vanlig terräng, kommer man sluta i bubblan i sitt move så slår man diff/dangerous move.
Tror just den grejjen enligt raw borde gälla alla som vill mova i närheten av priesten dock, declarar om man vill mova i diff eller inte och sen mäta vart gränsen går så man kan undvika den eftersom man inte får gå inom 24" om man nekat till att gå i diff.
Väljer man att sluta inom 24" så tar man diff/dang och movar därefter.
Angående Run! och charges så skulle jag personligen säga att de också var påverkade av bubblan på exakt samma sätt. Då en move är skrivet utan stort M så syftar det inte på en regel eller liknande, det är moving shit, ett move står mer eller mindre beskrivet lika i movement, run och assault, med ett fåtal undantagsregler.
Run ignorerar diff men slår dangerous osv och en charge på en unit i bubblan skulle alltså innebära att man alltid slår diff/dangerous på chargen mot dem.. och om man är ett mastermind och chargar sig UR bubblan så vinner man matchen.
(Isåfall borde det även betyda att man kan faila med en dålig roll och inte komma fram, då tar man ju inte dangerous test som vanligt.
Å andra sidan.. det gäller väl bara jump infantry som går istället för att hoppa....)
Det låter precis som att mova in i en bit vanlig terräng, kommer man sluta i bubblan i sitt move så slår man diff/dangerous move.
Tror just den grejjen enligt raw borde gälla alla som vill mova i närheten av priesten dock, declarar om man vill mova i diff eller inte och sen mäta vart gränsen går så man kan undvika den eftersom man inte får gå inom 24" om man nekat till att gå i diff.
Angående Run! och charges så skulle jag personligen säga att de också var påverkade av bubblan på exakt samma sätt. Då en move är skrivet utan stort M så syftar det inte på en regel eller liknande, det är moving shit, ett move står mer eller mindre beskrivet lika i movement, run och assault, med ett fåtal undantagsregler.
Run ignorerar diff men slår dangerous osv och en charge på en unit i bubblan skulle alltså innebära att man alltid slår diff/dangerous på chargen mot dem.. och om man är ett mastermind och chargar sig UR bubblan så vinner man matchen.
(Isåfall borde det även betyda att man kan faila med en dålig roll och inte komma fram, då tar man ju inte dangerous test som vanligt.
Å andra sidan.. det gäller väl bara jump infantry som går istället för att hoppa....)
It's a Gentlemen's Agreement, Huzzah!
-------------------------------------
Flaming Dolphins
Flaming Dolphins
Menar du att du skulle välja att springa vanligt med dina jumpisar istället för att hoppa med dom? Man slår inte hur långt jumpisar kommer när det är diff, bara ifall dom klarar sig. (vid hoppande 12")Halvar skrev:Så man kan gå igenom cirkelns ytterkant utan att påverkas så länge man slutar utanför. Man kan även börja inom cirkeln och klara sig helt så länge alla hamnar utanför. Men hur blir det då om man börjar 28 tum ifrån och går rakt emot och slår 3 och 1 på diffslaget? Man har inte hamnat inom cirkeln, påverkas man då av dangerous biten?
Jaha, jag trodde powern ppverkar vanliga infanterimodeller. Men hursom så påverkar det JI på chargen så frågan kvarstår.
Ja' än't bittä'!
Jochen skrev:Tycker det står rätt så tydligt, du tar bara testet om du slutar din move inom 24" bubblan.
Exakt så har jag spelat den tidigare också. Va en slump att jag läste regeln igen och blev fundersam.
Men jag kom på några fler scenarion också. Infanteri som har regeln att dom kan välja att deepstrika, gäller det dom alltid eller bara på rundan när dom kommer ner inom 24? En drop pod som kommer ner får slå dangerous antar jag men modeller som disembarkar borde rimligtvis få avstå att slå dangerous. Men när dom sedan vill röra sig rundan efter eller köra run, gäller det då också? För dom har ju kommit ner via deepstrike.
Nån som vet om ETC har gjort nån tolkning på detta?
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....
Just det här med units deploying by deep strike lär ju vara just när de deployar bara, blir en jävla massa kladd annars med The Summoning för GK och SM's Gate of infinity, för att inte tala om Necrons och Veil of darkness samt embarkade units för Dark Eldar som deep strikar med Sliscus. Gate och Veil hadde man kunnat knöla ihop att uniten med charactern räknas eftersom bara de kan redeploya via deep... men för summoning så skulle hela armén räknas, och det är ju GK så vi vet att det absolut inte är så.
Det här med drop pods är alltid lite shifty men the allmighty GW in the sky provides.
Q: Does a unit being transported by a vehicle that has
arrived by Deep Stike that turn also count as having
arrived by Deep Strike? (p95)
A: Yes.
----------------------------------------------------
Q: If models disembark from a transport into
dangerous terrain, do they take a dangerous terrain
test? Unlike Pile-in or Consolidation moves,
disembarking does not specifically states that it doesn't
trigger dangerous terrain tests. (p67)
A: Dangerous terrain says you test for every model that
has 'entered, left or moved through' the terrain. As
there is no exception in the text, disembarking models
do have to test. However, if they disembark at the
beginning of their move and then move after the
disembarkation, only one test is needed, not two.
-----------------------------------------------------
Det här med drop pods är alltid lite shifty men the allmighty GW in the sky provides.
Q: Does a unit being transported by a vehicle that has
arrived by Deep Stike that turn also count as having
arrived by Deep Strike? (p95)
A: Yes.
----------------------------------------------------
Q: If models disembark from a transport into
dangerous terrain, do they take a dangerous terrain
test? Unlike Pile-in or Consolidation moves,
disembarking does not specifically states that it doesn't
trigger dangerous terrain tests. (p67)
A: Dangerous terrain says you test for every model that
has 'entered, left or moved through' the terrain. As
there is no exception in the text, disembarking models
do have to test. However, if they disembark at the
beginning of their move and then move after the
disembarkation, only one test is needed, not two.
-----------------------------------------------------
It's a Gentlemen's Agreement, Huzzah!
Flaming Dolphins
Flaming Dolphins