Sida 1 av 1

SVFAQn 6.3

Postat: 05 okt 2013, 09:02
av Katarsis
Här kommer den. Ändringar som vanligt markerade i rött.
Denna version gäller för TT och om inget stort kommer upp antagligen också för SM.
Ställ frågor om det är något.

/Mattias och SVFAQ-gruppen

Re: SVFAQn 6.3

Postat: 05 okt 2013, 09:17
av Halvar
stavfel i 1.7.5 sista meningen. wound borde logiskt vara would

och jag trodde inte riktigt gravguns majority save/toughness skulle rulas så utan precis som vanlig majority Toughness som det som är bäst för den beskjutna gruppen. annars var det ganska väntat, även om jag personligen hade velat se en ändring på skitskrivningen om deathleapers rend.

Re: SVFAQn 6.3

Postat: 05 okt 2013, 09:34
av Katarsis
Angående gravweapons så beror på hur man ser det tycker jag. Säg att du har en enhet med en bike-kapten och en terminator. Frågar du den enheten vad den har för toughness så kommer den att svara T5. Då tycker jag på samma sätt att om du frågar enheten om dess save så kommer den att svara 2+. Frågan blir egentligen bara en fråga nu när det är dåligt att vara bra på något; hade vi frågat detta för två månader sedan hade alla utan tvekan svarat 2+ på den andra frågan.

Re: SVFAQn 6.3

Postat: 05 okt 2013, 09:36
av Halvar
ok, då förstår jag ert tänk.

Re: SVFAQn 6.3

Postat: 05 okt 2013, 12:00
av Gustav
Eftersom ni har ändrat reglerna på grav-vapen mot fordon innebär det att tank-hunter också fungerar på grav-vapen?

Vill ni inte också att invo-saves ska fungera mot grav-vapen för fordon?

Re: SVFAQn 6.3

Postat: 05 okt 2013, 17:22
av Fenris
Alla blessings och maledictions är kumulativa enligt sidan 68, är detta något ni tänkt ändra med 4.1?
I 6.7.1 så finnes i regelboken på sida 2 "unlike other characteristics, the lower an Armour save is, the better"
Kombinera detta med characteristics test på sidan 7 och multiple toughness values på sidan 14. Antingen får ni lägga till [rules change] eller ändra FAQ'n.

Re: SVFAQn 6.3

Postat: 05 okt 2013, 17:42
av mtz
Bra jobbat.

Re: SVFAQn 6.3

Postat: 05 okt 2013, 17:43
av Halvar
Fenris skrev:Alla blessings och maledictions är kumulativa enligt sidan 68, är detta något ni tänkt ändra med 4.1?
fast så står det inte riktigt. det står att olika blessings och maledictions stackar, inte att alla gör det. och sen finns det blessings som det står specifikt att de stackar på, ska man då anta att de ville slösa på trycksvärta?

Re: SVFAQn 6.3

Postat: 05 okt 2013, 21:40
av Katarsis
Fenris skrev:Alla blessings och maledictions är kumulativa enligt sidan 68, är detta något ni tänkt ändra med 4.1?
I 6.7.1 så finnes i regelboken på sida 2 "unlike other characteristics, the lower an Armour save is, the better"
Kombinera detta med characteristics test på sidan 7 och multiple toughness values på sidan 14. Antingen får ni lägga till [rules change] eller ändra FAQ'n.
Kumulativ effekt på spells finns det hyllmeter med argumentation runt så det kanske vi inte behöver ta igen här.

Vad gäller grav weapons så gäller typ inga regler i BBB och verkligen inte characteristic tests så de inte gäller för armour saves. Vi talar om en regel som inte fungerar enligt BBB så som den är skriven i codex (i och med att man inte woundar på modellbasis). Här får vi i FAQn då göra en avvägning hur vi tror att regeln skall fungera. För det första tror vi då att den skall fungera på samma sätt som när man skjuter med vanliga vapen, dvs att man slår alla to-wound samtidigt. För det andra tror vi att de skall fungera på ett liknande sätt när det inte finns en majoritet. Här är vår tolkning att eftersom en enhets toughness i vanliga fall är den bästa vid delad majoritet så är en enhets armour save dess bästa vid delad majoritet.
Frågan uppkommer såklart bara eftersom det i detta fall är dåligt att vara bra på något. Hade situationen vart den motsatta så tror jag inte att någon hade höjt på ögonbrynen åt denna tolkningen.

Re: SVFAQn 6.3

Postat: 05 okt 2013, 22:23
av DHettNeck
Kanonbra jobbat. Skönt att den nu är ute då många frågor redan diskuterats på tok för mycket ;)