SVFAQn 6.3
SVFAQn 6.3
Här kommer den. Ändringar som vanligt markerade i rött.
Denna version gäller för TT och om inget stort kommer upp antagligen också för SM.
Ställ frågor om det är något.
/Mattias och SVFAQ-gruppen
Denna version gäller för TT och om inget stort kommer upp antagligen också för SM.
Ställ frågor om det är något.
/Mattias och SVFAQ-gruppen
- Bilagor
-
- SvFAQ 6.3.pdf
- (161.65 KiB) Nerladdad 597 gånger
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Re: SVFAQn 6.3
stavfel i 1.7.5 sista meningen. wound borde logiskt vara would
och jag trodde inte riktigt gravguns majority save/toughness skulle rulas så utan precis som vanlig majority Toughness som det som är bäst för den beskjutna gruppen. annars var det ganska väntat, även om jag personligen hade velat se en ändring på skitskrivningen om deathleapers rend.
och jag trodde inte riktigt gravguns majority save/toughness skulle rulas så utan precis som vanlig majority Toughness som det som är bäst för den beskjutna gruppen. annars var det ganska väntat, även om jag personligen hade velat se en ändring på skitskrivningen om deathleapers rend.
Ja' än't bittä'!
Re: SVFAQn 6.3
Angående gravweapons så beror på hur man ser det tycker jag. Säg att du har en enhet med en bike-kapten och en terminator. Frågar du den enheten vad den har för toughness så kommer den att svara T5. Då tycker jag på samma sätt att om du frågar enheten om dess save så kommer den att svara 2+. Frågan blir egentligen bara en fråga nu när det är dåligt att vara bra på något; hade vi frågat detta för två månader sedan hade alla utan tvekan svarat 2+ på den andra frågan.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Re: SVFAQn 6.3
Eftersom ni har ändrat reglerna på grav-vapen mot fordon innebär det att tank-hunter också fungerar på grav-vapen?
Vill ni inte också att invo-saves ska fungera mot grav-vapen för fordon?
Vill ni inte också att invo-saves ska fungera mot grav-vapen för fordon?
Re: SVFAQn 6.3
Alla blessings och maledictions är kumulativa enligt sidan 68, är detta något ni tänkt ändra med 4.1?
I 6.7.1 så finnes i regelboken på sida 2 "unlike other characteristics, the lower an Armour save is, the better"
Kombinera detta med characteristics test på sidan 7 och multiple toughness values på sidan 14. Antingen får ni lägga till [rules change] eller ändra FAQ'n.
I 6.7.1 så finnes i regelboken på sida 2 "unlike other characteristics, the lower an Armour save is, the better"
Kombinera detta med characteristics test på sidan 7 och multiple toughness values på sidan 14. Antingen får ni lägga till [rules change] eller ändra FAQ'n.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó
Re: SVFAQn 6.3
fast så står det inte riktigt. det står att olika blessings och maledictions stackar, inte att alla gör det. och sen finns det blessings som det står specifikt att de stackar på, ska man då anta att de ville slösa på trycksvärta?Fenris skrev:Alla blessings och maledictions är kumulativa enligt sidan 68, är detta något ni tänkt ändra med 4.1?
Ja' än't bittä'!
Re: SVFAQn 6.3
Kumulativ effekt på spells finns det hyllmeter med argumentation runt så det kanske vi inte behöver ta igen här.Fenris skrev:Alla blessings och maledictions är kumulativa enligt sidan 68, är detta något ni tänkt ändra med 4.1?
I 6.7.1 så finnes i regelboken på sida 2 "unlike other characteristics, the lower an Armour save is, the better"
Kombinera detta med characteristics test på sidan 7 och multiple toughness values på sidan 14. Antingen får ni lägga till [rules change] eller ändra FAQ'n.
Vad gäller grav weapons så gäller typ inga regler i BBB och verkligen inte characteristic tests så de inte gäller för armour saves. Vi talar om en regel som inte fungerar enligt BBB så som den är skriven i codex (i och med att man inte woundar på modellbasis). Här får vi i FAQn då göra en avvägning hur vi tror att regeln skall fungera. För det första tror vi då att den skall fungera på samma sätt som när man skjuter med vanliga vapen, dvs att man slår alla to-wound samtidigt. För det andra tror vi att de skall fungera på ett liknande sätt när det inte finns en majoritet. Här är vår tolkning att eftersom en enhets toughness i vanliga fall är den bästa vid delad majoritet så är en enhets armour save dess bästa vid delad majoritet.
Frågan uppkommer såklart bara eftersom det i detta fall är dåligt att vara bra på något. Hade situationen vart den motsatta så tror jag inte att någon hade höjt på ögonbrynen åt denna tolkningen.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
- Inlägg: 11197
- Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
- Ort: Uppsala
Re: SVFAQn 6.3
Kanonbra jobbat. Skönt att den nu är ute då många frågor redan diskuterats på tok för mycket
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015