SVFAQn 6.3

Moderatorer: Katarsis, Argos

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5176
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

SVFAQn 6.3

Inlägg av Katarsis »

Här kommer den. Ändringar som vanligt markerade i rött.
Denna version gäller för TT och om inget stort kommer upp antagligen också för SM.
Ställ frågor om det är något.

/Mattias och SVFAQ-gruppen
Bilagor
SvFAQ 6.3.pdf
(161.65 KiB) Nerladdad 484 gånger
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: SVFAQn 6.3

Inlägg av Halvar »

stavfel i 1.7.5 sista meningen. wound borde logiskt vara would

och jag trodde inte riktigt gravguns majority save/toughness skulle rulas så utan precis som vanlig majority Toughness som det som är bäst för den beskjutna gruppen. annars var det ganska väntat, även om jag personligen hade velat se en ändring på skitskrivningen om deathleapers rend.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5176
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: SVFAQn 6.3

Inlägg av Katarsis »

Angående gravweapons så beror på hur man ser det tycker jag. Säg att du har en enhet med en bike-kapten och en terminator. Frågar du den enheten vad den har för toughness så kommer den att svara T5. Då tycker jag på samma sätt att om du frågar enheten om dess save så kommer den att svara 2+. Frågan blir egentligen bara en fråga nu när det är dåligt att vara bra på något; hade vi frågat detta för två månader sedan hade alla utan tvekan svarat 2+ på den andra frågan.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: SVFAQn 6.3

Inlägg av Halvar »

ok, då förstår jag ert tänk.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Gustav
Inlägg: 514
Blev medlem: 17 nov 2010, 13:51
Ort: Lund

Re: SVFAQn 6.3

Inlägg av Gustav »

Eftersom ni har ändrat reglerna på grav-vapen mot fordon innebär det att tank-hunter också fungerar på grav-vapen?

Vill ni inte också att invo-saves ska fungera mot grav-vapen för fordon?

Fenris
Inlägg: 535
Blev medlem: 05 dec 2008, 16:10
Ort: Växjö

Re: SVFAQn 6.3

Inlägg av Fenris »

Alla blessings och maledictions är kumulativa enligt sidan 68, är detta något ni tänkt ändra med 4.1?
I 6.7.1 så finnes i regelboken på sida 2 "unlike other characteristics, the lower an Armour save is, the better"
Kombinera detta med characteristics test på sidan 7 och multiple toughness values på sidan 14. Antingen får ni lägga till [rules change] eller ändra FAQ'n.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

mtz
Inlägg: 250
Blev medlem: 08 dec 2008, 16:54
Ort: Varberg

Re: SVFAQn 6.3

Inlägg av mtz »

Bra jobbat.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: SVFAQn 6.3

Inlägg av Halvar »

Fenris skrev:Alla blessings och maledictions är kumulativa enligt sidan 68, är detta något ni tänkt ändra med 4.1?
fast så står det inte riktigt. det står att olika blessings och maledictions stackar, inte att alla gör det. och sen finns det blessings som det står specifikt att de stackar på, ska man då anta att de ville slösa på trycksvärta?
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5176
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: SVFAQn 6.3

Inlägg av Katarsis »

Fenris skrev:Alla blessings och maledictions är kumulativa enligt sidan 68, är detta något ni tänkt ändra med 4.1?
I 6.7.1 så finnes i regelboken på sida 2 "unlike other characteristics, the lower an Armour save is, the better"
Kombinera detta med characteristics test på sidan 7 och multiple toughness values på sidan 14. Antingen får ni lägga till [rules change] eller ändra FAQ'n.
Kumulativ effekt på spells finns det hyllmeter med argumentation runt så det kanske vi inte behöver ta igen här.

Vad gäller grav weapons så gäller typ inga regler i BBB och verkligen inte characteristic tests så de inte gäller för armour saves. Vi talar om en regel som inte fungerar enligt BBB så som den är skriven i codex (i och med att man inte woundar på modellbasis). Här får vi i FAQn då göra en avvägning hur vi tror att regeln skall fungera. För det första tror vi då att den skall fungera på samma sätt som när man skjuter med vanliga vapen, dvs att man slår alla to-wound samtidigt. För det andra tror vi att de skall fungera på ett liknande sätt när det inte finns en majoritet. Här är vår tolkning att eftersom en enhets toughness i vanliga fall är den bästa vid delad majoritet så är en enhets armour save dess bästa vid delad majoritet.
Frågan uppkommer såklart bara eftersom det i detta fall är dåligt att vara bra på något. Hade situationen vart den motsatta så tror jag inte att någon hade höjt på ögonbrynen åt denna tolkningen.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11196
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: SVFAQn 6.3

Inlägg av DHettNeck »

Kanonbra jobbat. Skönt att den nu är ute då många frågor redan diskuterats på tok för mycket ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar