Swedish FAQ 5th edition version 2 klar

Moderatorer: Katarsis, Argos

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Swedish FAQ 5th edition version 2 klar

Inlägg av Katarsis »

Problemet där är ju inte bara kostnader utan även olika regler (Machine Spirit, Repair, Drop Pod Assault, etc) och det är ju precis det som SvFAQn har försökt komma bort ifrån.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Swedish FAQ 5th edition version 2 klar

Inlägg av DHettNeck »

Jag är väl medveten om det och tyckte även jag att det var bra i början.

Men numera känns det som att swfaqn krånglar till det mer än den hjälper. Är man inte väl insatt i den och forumsvan är den inte lätt att ha att göra med.

Jag skulle gärna se att den delades upp i två dokument. Ett som bara är regelfrågor och ett som är "så här kostar/funkar saker i sverige" dokument. Då kunde man använda tolkningarna men inte säga att man bara använder halva dokumentet.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Simon Talltorp
Inlägg: 238
Blev medlem: 22 mar 2009, 16:00

Re: Swedish FAQ 5th edition version 2 klar

Inlägg av Simon Talltorp »

en du är väl fri att välja att använda delar av SweFAQen men inte allt så länge du meddelar dina spelare vad som gäller?
xdanskx skrev:Varje gång jag skall spela på ett bord helt gjort i frigolit dör en del av mitt hjärta... Och det fanns fasen inte mycket till hjärta att ta av från början....

Palmer
Inlägg: 15
Blev medlem: 05 aug 2009, 15:43
Ort: Hörby

Re: Swedish FAQ 5th edition version 2 klar

Inlägg av Palmer »

Sist jag kollade var svenska40k en sida för seriösa turneringsspelare etc. Det är ju bara ni/vi som egentligen hittar och iriterar oss på vad GW skriver fel o otydligt. För vi är trots allt de som är bäst i sverige på 40k och då spelar det ganska stor roll med småsakerna. Men om man e 13 och spelar med polaren eller på en lokal tunering så e det inte så viktigt med små sakerna. Jag gillar SvFAQ'n o den passar oss på de stora turneringarna men mindre turneringar kan man ju skita i den då det handlar mycke mer om spelgädje.
Jag spelar inte för att vinna men det händer ibland

Bulgrim
Inlägg: 276
Blev medlem: 21 okt 2009, 21:56

Re: Swedish FAQ 5th edition version 2 klar

Inlägg av Bulgrim »

Jag tror DHettNeck ger återkoppling av sweFAQ5.2 här. Det är en aspekt att beakta. Tvärtom mot Palmer så tror jag att det kan vara lika viktigt med de små sakerna för en 13-åring/kidsen. Speciellt om de är med på någon av de "stora" turneringarna - uppsmiskad av ett turneringsproffs med kompoptad lista utan att ens förstå varför (insikten att den vane turneringsspelaren skulle vunnit tack vare erfarenhet oavsett lista är månne svår att se då). Så bygger vi inte tillväxt i de yngre leden.
Japp, fluffmongo! Eller, mest mongo då - men jag gillar fluff!

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Swedish FAQ 5th edition version 2 klar

Inlägg av Nefrums »

jag tyckte att det var roligt att komma till tuneringar och få förklarat för mig vad komp var.. Att det inte var ett måt på hur bra man byggt armelistan som jag trode. Jag tycke att det kändes lite som att man fick insikt i en helt ny värld...
"Jaha.. man får minus för att man har voltage field på alla sina tyranid monster" (sydcon, mitten av 90 talet..)
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Dennis P
Inlägg: 26
Blev medlem: 22 sep 2009, 12:52

Re: Swedish FAQ 5th edition version 2 klar

Inlägg av Dennis P »

En fråga, är det möjlighet som orkspelare att spela med Ork bigtrakk som är utgiven av ForgeWorld?

Sedan hur påverkar detta kompen enligt mallen, räknas som wartrukk eller liknande, eller ej tillåten på tuneirnar som använder mallen? Men detta är kanske fel del av forumet att fråga en kompfråga...

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Swedish FAQ 5th edition version 2 klar

Inlägg av Zurken »

Jag tror att du får vänta ett tag (eller spela den som en count as battle wagon?) då jag tror att den är såpass ny att man inte har kompat den än.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Swedish FAQ 5th edition version 2 klar

Inlägg av HeadWar »

Den finns väl bara som experimentell regel än så länge?

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Swedish FAQ 5th edition version 2 klar

Inlägg av Katarsis »

Du får vänta tills Big Trakken kommer i en Imperial Armour, då kan vi ta ställning till det.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Skriv svar