Swedish FAQ 5th edition version 2 klar

Moderatorer: Katarsis, Argos

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Swedish FAQ 5th edition version 2 klar

Inlägg av imp »

Per Pirat skrev:Om man nu ändå ska ändra i grundregler är det inte bättre att de övriga figurerna flyttas inom 2" från C och att de sedan springer sina 2d6?
Nej. Det skulle innebära att det blir mycket lättare att komme mer än 6" från fi, så att enheten kan ralla tidigare.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Bulgrim
Inlägg: 276
Blev medlem: 21 okt 2009, 21:56

Re: Swedish FAQ 5th edition version 2 klar

Inlägg av Bulgrim »

Delirium skrev:Grejen om att joinade ic inte räknas för att se om en squad är under hälften är intressant.
Menar du IC join unit = not just a unit, rather than a unit with IC? Regrouping-reglerna måste väl ändå tolkas som IC+unit=unit.
Japp, fluffmongo! Eller, mest mongo då - men jag gillar fluff!

Per Pirat
Inlägg: 563
Blev medlem: 16 jan 2009, 11:10

Re: Swedish FAQ 5th edition version 2 klar

Inlägg av Per Pirat »

imp skrev:
Per Pirat skrev:Om man nu ändå ska ändra i grundregler är det inte bättre att de övriga figurerna flyttas inom 2" från C och att de sedan springer sina 2d6?
Nej. Det skulle innebära att det blir mycket lättare att komme mer än 6" från fi, så att enheten kan ralla tidigare.
Blir inte Swe-FaQ bättre än reglerna kanske man inte ska ändra dem?
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Swedish FAQ 5th edition version 2 klar

Inlägg av HeadWar »

Per Pirat skrev:Blir inte Swe-FaQ bättre än reglerna kanske man inte ska ändra dem?
Det är förmodligen inte ens en ändring, bara ett förtydligande av en skitdåligt skriven regel. I vilket fall är det betydligt bättre så här, och sannolikt mycket närmare det GW avsåg.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Swedish FAQ 5th edition version 2 klar

Inlägg av Gonka Koff »

Stycket som handlar om hur man flyr och behåller coherency blev kanske inte så lyckat, eftersom det redan har uppstått typ 5 sidors diskussion om hur man skall tolka FAQ:n. Skriv gärna om det så att det blir omöjligt att tolka på olika sätt.

Mitt förslag är att man börjar att flytta alla gubbar den sträcka man slog i riktning rakt mot kanten. Om det visar sig att modellerna inte är i coherency efter den förflyttningen skall man justera tills dess att coherency uppstår.
Man startar denna justering genom att utgå från den modell som är närmast bordskanten (här kallad modell A), denna modell får INTE justeras. Sedan identifieras modell B (den modell som är närmast modell A), är avståndet mellan A och B över 2" flyttas modellen närmsta vägen tills den är är inom 2". Modell C identifieras som den modell som är närmast antingen A eller B. Flytta C 2" från A eller B om avståndet är över 2". Proceduren upprepas med att finna D och se till att D är inom 2" till A, B eller C. Detta upprepas tills dess att alla modeller är i coherency.

Om man gör detta rätt kommer ingen modell att flyttas bakåt. Det finns inget utrymme att spelaren "optar" sin justering, eftersom det bara finns ett sätt att lösa det på. Om enheten inte är i coherency kommer vissa modeller att flytta längre än den sträcka som rullats. Man skulle kunna säga att de gubbarna rappar på litet extra för att hinna ifatt sina kompisar.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Swedish FAQ 5th edition version 2 klar

Inlägg av imp »

Enda problemet med det är att det finns stor chans att enheten kommer utanför 6" från fi just pga den förflyttnignen.

Som jag upplever det så är det oftare som enheter fortsätter fly för att de är för nära fi än de flyr av plan.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Swedish FAQ 5th edition version 2 klar

Inlägg av DHettNeck »

Eller så lägger man inte till en egen regel och låter det suga att fly när man inte är i cohernecy. Jag har alltid tyckt att det är en del av spelet.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Swedish FAQ 5th edition version 2 klar

Inlägg av HeadWar »

Tänk, ibland är faktiskt inte GW så dumma.

Sidan 45, "Trapped!"

"Sometimes a unit will find its fall back move blocked by impassable terrain, friendly models or enemy models (remember they have to stay 1" away from enemy models). The models in the falling back unit may move around these obstructions in such a way as to get back to their table edge by the shortest route, maintaining unit coherency."

Det ska erkännas att det inte står något om att man måste gå ihop i coherency om man har tappat den, men jag tycker att det där räcker ganska bra för att man ska kunna förutsätta att man ska använda de normala coherencyreglerna även under fall back-förflyttning.

Det enda som egentligen behöver FAQas är ju då hur man gör när en enhet är nära kanten, mäter man först för att se om någon modell når kanten, eller inte?

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Swedish FAQ 5th edition version 2 klar

Inlägg av imp »

Den minsta korrigeringen skulle väl antagligen bli att den närmast kanten och den längst ifrån kanten låses och resterande modeller flyttar runt (så lite/få som möjligt) för att hålla coherency. Om man måste flytta antingen den närmast kanten eller den längst ifrån så verkar ju i princip alla tycka att den närmast kanten ska flytta korrekt.

Detta om den närmast kanten inte når den
En bild säger mer än 1000 kaniner

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Swedish FAQ 5th edition version 2 klar

Inlägg av Gonka Koff »

imp skrev:Den minsta korrigeringen skulle väl antagligen bli att den närmast kanten och den längst ifrån kanten låses och resterande modeller flyttar runt (så lite/få som möjligt) för att hålla coherency. Om man måste flytta antingen den närmast kanten eller den längst ifrån så verkar ju i princip alla tycka att den närmast kanten ska flytta korrekt.
Detta är ju ganska likt den metod jag beskrv ovan, med skillnaden att man har ganska lätt att trixa bort sig från 6" från fi. Läs gärna min metod ovan igen, den är inte krånglig alls, fördelen med den är att den inte lämnar utrymme för trix överhuvudtaget.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Skriv svar