Nej. Det skulle innebära att det blir mycket lättare att komme mer än 6" från fi, så att enheten kan ralla tidigare.Per Pirat skrev:Om man nu ändå ska ändra i grundregler är det inte bättre att de övriga figurerna flyttas inom 2" från C och att de sedan springer sina 2d6?
Swedish FAQ 5th edition version 2 klar
Re: Swedish FAQ 5th edition version 2 klar
En bild säger mer än 1000 kaniner
Re: Swedish FAQ 5th edition version 2 klar
Menar du IC join unit = not just a unit, rather than a unit with IC? Regrouping-reglerna måste väl ändå tolkas som IC+unit=unit.Delirium skrev:Grejen om att joinade ic inte räknas för att se om en squad är under hälften är intressant.
Japp, fluffmongo! Eller, mest mongo då - men jag gillar fluff!
Re: Swedish FAQ 5th edition version 2 klar
Blir inte Swe-FaQ bättre än reglerna kanske man inte ska ändra dem?imp skrev:Nej. Det skulle innebära att det blir mycket lättare att komme mer än 6" från fi, så att enheten kan ralla tidigare.Per Pirat skrev:Om man nu ändå ska ändra i grundregler är det inte bättre att de övriga figurerna flyttas inom 2" från C och att de sedan springer sina 2d6?
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.
Re: Swedish FAQ 5th edition version 2 klar
Det är förmodligen inte ens en ändring, bara ett förtydligande av en skitdåligt skriven regel. I vilket fall är det betydligt bättre så här, och sannolikt mycket närmare det GW avsåg.Per Pirat skrev:Blir inte Swe-FaQ bättre än reglerna kanske man inte ska ändra dem?
-
- Inlägg: 2745
- Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55
Re: Swedish FAQ 5th edition version 2 klar
Stycket som handlar om hur man flyr och behåller coherency blev kanske inte så lyckat, eftersom det redan har uppstått typ 5 sidors diskussion om hur man skall tolka FAQ:n. Skriv gärna om det så att det blir omöjligt att tolka på olika sätt.
Mitt förslag är att man börjar att flytta alla gubbar den sträcka man slog i riktning rakt mot kanten. Om det visar sig att modellerna inte är i coherency efter den förflyttningen skall man justera tills dess att coherency uppstår.
Man startar denna justering genom att utgå från den modell som är närmast bordskanten (här kallad modell A), denna modell får INTE justeras. Sedan identifieras modell B (den modell som är närmast modell A), är avståndet mellan A och B över 2" flyttas modellen närmsta vägen tills den är är inom 2". Modell C identifieras som den modell som är närmast antingen A eller B. Flytta C 2" från A eller B om avståndet är över 2". Proceduren upprepas med att finna D och se till att D är inom 2" till A, B eller C. Detta upprepas tills dess att alla modeller är i coherency.
Om man gör detta rätt kommer ingen modell att flyttas bakåt. Det finns inget utrymme att spelaren "optar" sin justering, eftersom det bara finns ett sätt att lösa det på. Om enheten inte är i coherency kommer vissa modeller att flytta längre än den sträcka som rullats. Man skulle kunna säga att de gubbarna rappar på litet extra för att hinna ifatt sina kompisar.
Mitt förslag är att man börjar att flytta alla gubbar den sträcka man slog i riktning rakt mot kanten. Om det visar sig att modellerna inte är i coherency efter den förflyttningen skall man justera tills dess att coherency uppstår.
Man startar denna justering genom att utgå från den modell som är närmast bordskanten (här kallad modell A), denna modell får INTE justeras. Sedan identifieras modell B (den modell som är närmast modell A), är avståndet mellan A och B över 2" flyttas modellen närmsta vägen tills den är är inom 2". Modell C identifieras som den modell som är närmast antingen A eller B. Flytta C 2" från A eller B om avståndet är över 2". Proceduren upprepas med att finna D och se till att D är inom 2" till A, B eller C. Detta upprepas tills dess att alla modeller är i coherency.
Om man gör detta rätt kommer ingen modell att flyttas bakåt. Det finns inget utrymme att spelaren "optar" sin justering, eftersom det bara finns ett sätt att lösa det på. Om enheten inte är i coherency kommer vissa modeller att flytta längre än den sträcka som rullats. Man skulle kunna säga att de gubbarna rappar på litet extra för att hinna ifatt sina kompisar.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Re: Swedish FAQ 5th edition version 2 klar
Enda problemet med det är att det finns stor chans att enheten kommer utanför 6" från fi just pga den förflyttnignen.
Som jag upplever det så är det oftare som enheter fortsätter fly för att de är för nära fi än de flyr av plan.
Som jag upplever det så är det oftare som enheter fortsätter fly för att de är för nära fi än de flyr av plan.
En bild säger mer än 1000 kaniner
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
- Inlägg: 11197
- Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
- Ort: Uppsala
Re: Swedish FAQ 5th edition version 2 klar
Eller så lägger man inte till en egen regel och låter det suga att fly när man inte är i cohernecy. Jag har alltid tyckt att det är en del av spelet.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Re: Swedish FAQ 5th edition version 2 klar
Tänk, ibland är faktiskt inte GW så dumma.
Sidan 45, "Trapped!"
"Sometimes a unit will find its fall back move blocked by impassable terrain, friendly models or enemy models (remember they have to stay 1" away from enemy models). The models in the falling back unit may move around these obstructions in such a way as to get back to their table edge by the shortest route, maintaining unit coherency."
Det ska erkännas att det inte står något om att man måste gå ihop i coherency om man har tappat den, men jag tycker att det där räcker ganska bra för att man ska kunna förutsätta att man ska använda de normala coherencyreglerna även under fall back-förflyttning.
Det enda som egentligen behöver FAQas är ju då hur man gör när en enhet är nära kanten, mäter man först för att se om någon modell når kanten, eller inte?
Sidan 45, "Trapped!"
"Sometimes a unit will find its fall back move blocked by impassable terrain, friendly models or enemy models (remember they have to stay 1" away from enemy models). The models in the falling back unit may move around these obstructions in such a way as to get back to their table edge by the shortest route, maintaining unit coherency."
Det ska erkännas att det inte står något om att man måste gå ihop i coherency om man har tappat den, men jag tycker att det där räcker ganska bra för att man ska kunna förutsätta att man ska använda de normala coherencyreglerna även under fall back-förflyttning.
Det enda som egentligen behöver FAQas är ju då hur man gör när en enhet är nära kanten, mäter man först för att se om någon modell når kanten, eller inte?
Re: Swedish FAQ 5th edition version 2 klar
Den minsta korrigeringen skulle väl antagligen bli att den närmast kanten och den längst ifrån kanten låses och resterande modeller flyttar runt (så lite/få som möjligt) för att hålla coherency. Om man måste flytta antingen den närmast kanten eller den längst ifrån så verkar ju i princip alla tycka att den närmast kanten ska flytta korrekt.
Detta om den närmast kanten inte når den
Detta om den närmast kanten inte når den
En bild säger mer än 1000 kaniner
-
- Inlägg: 2745
- Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55
Re: Swedish FAQ 5th edition version 2 klar
Detta är ju ganska likt den metod jag beskrv ovan, med skillnaden att man har ganska lätt att trixa bort sig från 6" från fi. Läs gärna min metod ovan igen, den är inte krånglig alls, fördelen med den är att den inte lämnar utrymme för trix överhuvudtaget.imp skrev:Den minsta korrigeringen skulle väl antagligen bli att den närmast kanten och den längst ifrån kanten låses och resterande modeller flyttar runt (så lite/få som möjligt) för att hålla coherency. Om man måste flytta antingen den närmast kanten eller den längst ifrån så verkar ju i princip alla tycka att den närmast kanten ska flytta korrekt.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham