Swedish FAQ 5th edition version 2 klar

Moderatorer: Katarsis, Argos

Delirium
Inlägg: 561
Blev medlem: 09 okt 2008, 09:27
Ort: Göteborg

Re: Swedish FAQ 5th edition version 2 klar

Inlägg av Delirium »

Det är ju bra att man uppmanar till tydlighet, men jag förstår personligen inte hur man kan tolka "Note however that the unit must still try to move as far as possible towards the table edge" på ett positivt sätt för enheten? :)
Senast redigerad av 1 Delirium, redigerad totalt 22 gånger.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Per Pirat
Inlägg: 563
Blev medlem: 16 jan 2009, 11:10

Re: Swedish FAQ 5th edition version 2 klar

Inlägg av Per Pirat »

HeadWar skrev:
Per Pirat skrev:Jag utgår ifrån det, annars kan man ta bort figurer så man slipper springa av.
Det kan du ju alltid göra genom att plocka bort de figurer som är närmast kanten.
Det är ju en helt annan fas, i övrigt se Björns post.
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Swedish FAQ 5th edition version 2 klar

Inlägg av imp »

Delirium skrev:
HeadWar skrev:Angående fall-back moves och coherency, kan man undvika att springa av bordet om man skulle vara tvungen att bryta coherency för att göra det, eller mäter man om någon når bordskanten innan man flyttar någonting?
Står det inte att det är det senare?
Nej. Det som står är att du ska flytta så långt som möjligt och vara i coherency. Om enheten inte är i cohernency så kommer vissa modeller (då antagligen den närmast kanten) flytta kortare än om de varit i coherency.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Swedish FAQ 5th edition version 2 klar

Inlägg av HeadWar »

Per Pirat skrev:
HeadWar skrev:
Per Pirat skrev:Jag utgår ifrån det, annars kan man ta bort figurer så man slipper springa av.
Det kan du ju alltid göra genom att plocka bort de figurer som är närmast kanten.
Det är ju en helt annan fas, i övrigt se Björns post.
Eh?

Jag antar att du menar att man skulle kunna få en fördel av att ta bort modeller i "mitten" av enheten när man tar förluster eftersom de bakre då inte skulle behöva springa lika långt eftersom de behöver hålla ihop coherency. Jag hävdar att man ju lika gärna kan ta bort de bakre modellerna från början, och få exakt samma resultat.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Swedish FAQ 5th edition version 2 klar

Inlägg av HeadWar »

Det kanske är läge med ett litet förtydligande av situationen, så att alla förstår vad vi pratar om här.

Anta att en enhet bestående av tre modeller står i en linje vinkelrätt mot brädets långsida

a
b
c
_________

med 2" mellan modellerna och till exempel med modell c 6" från kanten.

Om nu modell b dör så är enheten inte längre i coherency. Missar de sitt moralslag så flyr de 2d6. Om de nu slår 5" så ska modell a flytta 5" rakt bakåt, medan modell c bara flyttar 2" bakåt, för att inte hamna utanför coherency med modell a. (Viktigt att notera är att man inte får försöka regroupa om man inte är i coherency, vilket ju är huvudanledningen till att reglerna behöver FAQas.)

Frågan är, om man slår 7" istället, ska man då flytta modell a 7", och modell c 4" för att hålla coherency, eller ska man konstatera att 7" räcker för att modell c ska springa av brädet, och hela enheten alltså tas bort?

Per Pirat
Inlägg: 563
Blev medlem: 16 jan 2009, 11:10

Re: Swedish FAQ 5th edition version 2 klar

Inlägg av Per Pirat »

FaQ över-rular ju grundreglerna i detta fall men om man även hävdar att modell C inte kutar av plan blir det bara konstigt i min bok.
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Swedish FAQ 5th edition version 2 klar

Inlägg av HeadWar »

Det håller jag med om, men det vore bra om det var lite tydligare förklarat.

Delirium
Inlägg: 561
Blev medlem: 09 okt 2008, 09:27
Ort: Göteborg

Re: Swedish FAQ 5th edition version 2 klar

Inlägg av Delirium »

imp skrev:Nej. Det som står är att du ska flytta så långt som möjligt och vara i coherency. Om enheten inte är i cohernency så kommer vissa modeller (då antagligen den närmast kanten) flytta kortare än om de varit i coherency.
Efter lite övervägande håller jag med. Skriv om texten.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

ZimmeZitron
Inlägg: 120
Blev medlem: 09 okt 2008, 20:44

Re: Swedish FAQ 5th edition version 2 klar

Inlägg av ZimmeZitron »

imp skrev:Ja, om man använder IA
Okej, bra att även IG:s chimeror får ha autocannon från IA. Jag fattade det först som att de inte fick det i och med: "Only additional vehicles and units are allowed."
Dock vore det rätt konstigt om de inte fick det eftersom både WH och DH kan ta det. Dessutom kan ju tex Marines ta multi-meltatorn till razorbacken som uppgradering.
"When a player is the best in his position in the world and doesn’t play for Real Madrid, you have to consider it a waste."

- Sergio Ramos

Per Pirat
Inlägg: 563
Blev medlem: 16 jan 2009, 11:10

Re: Swedish FAQ 5th edition version 2 klar

Inlägg av Per Pirat »

Om man nu ändå ska ändra i grundregler är det inte bättre att de övriga figurerna flyttas inom 2" från C och att de sedan springer sina 2d6?
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.

Skriv svar