SVFAQn 6.1

Moderatorer: Katarsis, Argos

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

SVFAQn 6.1

Inlägg av Katarsis »

Här kommer den.
/SvFAQ-Mattias
Bilagor
SvFAQ 6.1.pdf
(110.74 KiB) Nerladdad 411 gånger
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: SVFAQn 6.1

Inlägg av Katarsis »

Detta är en liten specialversion inför SM då vissa frågor fortfarande diskuteras inom gruppen så jag kommer göra följande rulings för SM:

-Doomscythens och Heldrakens vapen har en 180 grader fire arc i horisontalplan. De måste fortfarande följa 8-tums-regeln för att skjuta i vertikalplan.

-För Blasts och mål utanför LOS tänkte jag göra en undersökning på plats vad spelarna egentligen tycker.

Vidare SM-frågor tas lämpligen här: http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=64&t=7424
/SM-Mattias
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: SVFAQn 6.1

Inlägg av daskad »

Så ni menar seriöst att en Heldrake har stel opererad nacke? Det är ju uppenbart att den kan vrida sin hals hur som, men aja. Bra jobbat med resten iaf !
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: SVFAQn 6.1

Inlägg av kombat »

Hur är 180 grader stelopererad?

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: SVFAQn 6.1

Inlägg av Katarsis »

daskad skrev:Så ni menar seriöst att en Heldrake har stel opererad nacke? Det är ju uppenbart att den kan vrida sin hals hur som, men aja. Bra jobbat med resten iaf !
Nej, det är jag som menar det, gruppen diskuterar detta fortfarande. Jag tycker att man måste dra en gräns någonstans, annars så skulle man ju kunna säga att den kan vinkla bak hela halsen och effektivt skjuta från bakre delen av basen. Jag valde också denna runlig för att minska överaskningsmomentet så här kort inpå SM, hade jag valt en ruling som stort förändrade hur det vart tidigare så hade det givit en för stor fördel för dem som lätt kan anpassa sin armé på kort varsel. Nu ligger ju båda dessa flyers i linje med hur det har rulats tidigare.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: SVFAQn 6.1

Inlägg av daskad »

Okej, jag förstår! :) Nu ska jag inte spela CSM på SM ändå, så det spelar ingen roll, men jag personligen tycker att det är självklart att den kan vrida halsen 180° lodrätt. Det är ju trots allt en "levande" varelse också.
kombat skrev:Hur är 180 grader stelopererad?
Okej, vi säger nackkrage då ;) Jag syftar som sagt på den lodrätta delen av vinklingen.
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: SVFAQn 6.1

Inlägg av Gonka Koff »

Ajdå, jag hade hoppats på en ruling på hur Screamers slash-attack fungerar? Dvs, -får dom svänga hur som helst när dom gör sitt slashmove eller måste dom flyga i en rak linje som DE jetbikes?

Jag kan inte minnas att jag sett någon lösning på frågan här på forumet.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

SVFAQn 6.1

Inlägg av LillePer »

De funkar som barges gjorde i 5e. Dvs fram o bak. Räcker med att nudda basen.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: SVFAQn 6.1

Inlägg av Mortarion »

Något som jag tycker skulle vara bra är om ni markerade ändringar sedan senaste utgåvan i en annan färg, typ som i GW:s FAQ:er. Det gör att man snabbt kan se vad som är ändrat.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: SVFAQn 6.1

Inlägg av DHettNeck »

Gonka Koff skrev:Ajdå, jag hade hoppats på en ruling på hur Screamers slash-attack fungerar? Dvs, -får dom svänga hur som helst när dom gör sitt slashmove eller måste dom flyga i en rak linje som DE jetbikes?

Jag kan inte minnas att jag sett någon lösning på frågan här på forumet.
Det tycker jag verkligen inte behövs. Det finns inget som säger att man måste åka i en rak linje, så det är helt ok att svänga i sin turbo boost.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar