Sida 10 av 12

Re: SvFAQn 6.0

Postat: 05 nov 2012, 21:38
av kombat
Jesusrosemus skrev:Alltså att ingen har klagat på denna sak är juh helt insane(förmodligen för ingen av er kör närstrid)
Men varför har swefaq ändrat reglerna som står helt glasklart i regelboken tillochmed helt åt helvete...
Charging trough difficult terrain. Gw regelbok säger-rulla 3 tärningar ta bort den högsta..
Swefaq säger-rulla 2 tärningar och 1 separat brevid och ta bort den separata tärningens resultat från dom andra 2...

Har ingen insett att detta är helt åt helvete dumt i huvudet?!?!?!
Swefaqen gör att nästan hälften av alla resultat på dom 2 tärnningarna kan ignoreras av den tärningen....

resultaten 1+1,1+2,1+3,1+4,1+5,2+1,2+2,2+3,2+4,3+1,3+2,3+3,4+1,4+2,5+1. kan tas bort helt med den separata tärningen så att man når 0
max rangen i regelboken är 12 medans swefaqens max range är 11....

Har ni tänkt efter ens när ni ändrade gws helt klara regler?
Denna punkt har diskuteras väldigt mycket om du läser i andra trådar. Reglerna är mycket oklara om man skall rulla 3 tärningar redan innan man vet om man egetligen kommer nå så långt eller inte. Den extra tärningen skall endast användas om de 2 andra tärningar gör så att man tvingas in i terräng.

Re: SvFAQn 6.0

Postat: 05 nov 2012, 21:42
av Katarsis
@Neth_Oni: Självklart skall Chaos följa sina tydliga regler. SVFAQns tanke var bara att förtydliga för de codex där det blir otydligt i turneringssammanhang.

@Jesusrosemus: För det första skulle jag som admin uppskatta en lite trevligare ton. Kritik fungerar dessutom bättre när den läggs fram sansat och konkret.

För det andra kanske jag som SVFAQ-gruppmedlem inte riktigt förstår din kritik. Alternativt så har vi uttryckt oss dåligt när vi formulerade regeln hur man anfaller genom terräng. Tanken är i alla fall följande:
Är man säker på att en charge kommer att göras genom terräng; följ regelbokens regler för detta.
Är man osäker på om en charge kommer att göras genom terräng:
-Slå 2+1 tärningar
-Börja flytta modeller enligt de två första
-Uppkommer situationen att modeller behöver flyttas genom terräng så kalkylera om chargedistansen med den tredje tärningen efter regelbokens regler.

Inga resultat skall ignoreras även om man slår lika på flera tärningar i och med att charge genom terräng har fler effekter än bara distansen. Minimimdistansen blir då 2" och maximumdistansen 12".

Re: SvFAQn 6.0

Postat: 05 nov 2012, 21:43
av Truant
Jesusrosemus skrev: Swefaq säger-rulla 2 tärningar och 1 separat brevid och ta bort den separata tärningens resultat från dom andra 2...
Först: Lugna ner dig lite, lite väl hårda ord som får det svårt att ta dig på allvar.

Sen: Jag tror du missuppfattat hela tanken.

Problemet:
Om du försöker charga och det mitt i chargen visar sig att alla modeller inte kommer fram utan att minst en av dem går genom diff terrain med ditt slag måste du enligt regelboken gå tillbaka med dina modeller och slår ett diff charge istället.

För att underlätta en charge slår du istället 2 tärningar + 1 färgad för att:
1. se om du når fram med dina 2 tärningar utan att gå genom diff.
2. Om du inte klarar av detta så kan du snabbt se ditt diff-slag genom att lägga till den färgade tärningen och ta bort den högsta (av alla tre), och istället utföra din charge genom diff terrain med din nya distans du slagit fram.

Du verkar tro att du ska ta 2 tärningar minus den tredje...vilket är helt fel.

Re: SvFAQn 6.0

Postat: 05 nov 2012, 22:03
av DHettNeck
Jesusrosemus skrev:Alltså att ingen har klagat på denna sak är juh helt insane(förmodligen för ingen av er kör närstrid)
Men varför har swefaq ändrat reglerna som står helt glasklart i regelboken tillochmed helt åt helvete...
Charging trough difficult terrain. Gw regelbok säger-rulla 3 tärningar ta bort den högsta..
Swefaq säger-rulla 2 tärningar och 1 separat brevid och ta bort den separata tärningens resultat från dom andra 2...

Har ingen insett att detta är helt åt helvete dumt i huvudet?!?!?!
Swefaqen gör att nästan hälften av alla resultat på dom 2 tärnningarna kan ignoreras av den tärningen....

resultaten 1+1,1+2,1+3,1+4,1+5,2+1,2+2,2+3,2+4,3+1,3+2,3+3,4+1,4+2,5+1. kan tas bort helt med den separata tärningen så att man når 0
max rangen i regelboken är 12 medans swefaqens max range är 11....

Har ni tänkt efter ens när ni ändrade gws helt klara regler?
Du har nog bara helt missupfattat vad som står i SvFAQn. Läs den en gång till och tänk till innan du postar ett så agresivt inlägg.

Re: SvFAQn 6.0

Postat: 06 nov 2012, 07:01
av Jesusrosemus
Okej får då be om ursäkt om jag verkade helt skogstokig inte menat så och det skrev jag även i mitt inlägg.

Mjo så som jag förstod regeln med recalculate the distance with the third dice var juh att man då tog bort så mycket av rangen med den tärningen.(dock inte bara jag som tolkade det så heller)

Men då säger väll ni samma sak här själva att om man nu visar sig måste charga genom terräng så måste man alltså flytta tillbaks allt ändå?

Återigen så får jag ursäkta för tidigare inläggs agresiva ton menade inte att det skulle låta så elakt.

Re: SvFAQn 6.0

Postat: 06 nov 2012, 08:38
av Katarsis
Jesusrosemus skrev:Men då säger väll ni samma sak här själva att om man nu visar sig måste charga genom terräng så måste man alltså flytta tillbaks allt ändå?
Ja, problemet med att kanske behöva flytta tillbaka modeller visade sig vara för svårlösligt. SVFAQn beskriver bara hur man skall lösa situationen att kanske behöva slå en charge genom terräng.

Re: SvFAQn 6.0

Postat: 06 nov 2012, 11:25
av refabricated
Åter till en tidigare fråga som gärna får klargöras för oss mindre begåvade(mig).

Om jag spelar med lvl3 chaos sorc med mark of nurgle.
Då måste jag ta minst en spell från nurgle. Och sedan en från antingen: nurgle, telepathy, biomancy eller pyro(eller blev det ändrat? bio/telek).

Iaf hur skriver man detta i armelistan?
Ex. 1 Jag vill ha 1 nurgle spell och 2 bio spells
1: Sorceror(2 additional mastery lvls, spells from Nurgle and rulebook)
2: Sorceror(2 additional mastery lvls, 1 spell from nurgle, 2 from rulebook)
3: Sorceror(2 additional mastery lvls, random spells)
4: Sorceror(2 additional mastery lvls, 1 spell from codex, 2 from rulebook)
5: Sorceror(2 additional mastery lvls, 1 spell from nurgle, 2 spells from bio)

Om jag fattat rätt från tidigare poster så är er mening att jag bara behöver ange att jag vill rulla från tabeller. Eftersom denna swefaq-regel bara var till för att avgöra om man valt 'gamla' codexspells eller om man vill randomisera nya.

Re: SvFAQn 6.0

Postat: 06 nov 2012, 12:02
av Katarsis
@refabricated: Jag skulle säga tt du inte behöver skriva någonting på armélistan utan bara följa reglerna på sid 70 i codexet (rulla en spell per level från Biomancy, Pyromancy eller Telepathy, om magikern har ett Mark så måste denne rulla minst en gång på sitt Marks tabell).

Re: SvFAQn 6.0

Postat: 06 nov 2012, 12:35
av refabricated
Älskar lätta lösningar, och att inte behöva skriva en essä för min sorc :)

Re: SvFAQn 6.0

Postat: 06 nov 2012, 13:51
av Excessus
Men nu måste jag fråga lite, hur är det med Heldraken egentligen? (och döds-strålen)

I Varberg så blev det sagt till mig att baleflamern hade en 180° vinkel men fortfarande skulle följa 8" regeln från SWEFAQ:en. Hur som helst blev det riktigt jobbigt att bara ha 4" att placera flamern på, men det var så det blev rulat just då så jag kom inte med någon opposition på det.

Men inför framtiden så tycker ju iallafall att om draken kan vrida huvudet 180° i sidled så borde han kunna göra det i höjdled också.

Sen var det det här med necrons dödsstråle. Inom vilken vinkel kan han placera strålens startpunkt?


[Edit]: Kanske borde ta bort zombie-posten i SWEFAQ:en då det den hänvisar till har blivit erratad av GW?