SvFAQn 6.0

Moderatorer: Katarsis, Argos

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av kelaino »

Jag tror nyckelfrasen man kan hänga upp sig på är:
Codex:Dark Eldar skrev:The extra distance is also counted for working out if the vehicle is in rapid fire range, half range for melta shots, and so on.
(min fetmarkering)

Jag tolkar det som att rapid fire range, melta range mm är saker man räknar ut, inte drar 6" rakt av.
Om GW hade menat annorlunda är jag säker på att de hade skrivit något i stil med:
"The extra distance is also reduced from rapid fire range, half range for melta shots, and so on."
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av imp »

Förut så la man på 6" på avståndet mellan skytten och målet. Då kunde man inte få short range med meltaguns, eftersom att man räknades osm minst 7" bort. Nu påverkas max-range, resterande påverkas pga sin relation till max-range.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Rashia
Inlägg: 265
Blev medlem: 16 jun 2011, 19:09
Ort: Örebro

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av Rashia »

Nu har jag inte läst hela tråden, men en del i FAQ motsäger nya Chaos Space Marine FAQ.

Just för Typhus Zombies.. antar att de är GW FAQ som gäller här.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

SvFAQn 6.0

Inlägg av LillePer »

Japp. Swe FAQ kom ut innan chaos faqen. Och då gjorde vi denna tolkningen tills gw kommer med en egen FAQ. Sen kom den väldigt mycket snabbare än vad vi trodde.

Slutligen: stora enheter zombies kommer säkerligen gälla och det inlägget i swe FAQ kommer antagligen tas bort inför nästa släpp.

//Per som inte pratat ihop sig med någon annan i swe FAQ gruppen...

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av Katarsis »

LillePer skrev:Japp. Swe FAQ kom ut innan chaos faqen. Och då gjorde vi denna tolkningen tills gw kommer med en egen FAQ. Sen kom den väldigt mycket snabbare än vad vi trodde.

Slutligen: stora enheter zombies kommer säkerligen gälla och det inlägget i swe FAQ kommer antagligen tas bort inför nästa släpp.

//Per som inte pratat ihop sig med någon annan i swe FAQ gruppen...
Självklart. SvFAQn skall ju inte säga emot GWs FAQs om de är så tydliga som i detta fal.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av Neth_Oni »

Jag har en liten fundering som jag inte hittat svaret till (inte letat supernoga dock):

I nya C:CSM så måste t.ex. en Tzeentch sorcerer välja minst en power från egna disciplinen men kan välja resterande från de 3 nämnda i regelboken medan Swefaq säger att man måste skriva i listan om man använder codex eller regelbok powers. Hur blir det då? Måste han välja alla från den egna då eller? Känns ju lite dumt när codexen helt klart är skriven på ett sätt att man får blanda mellan codex och regelbok.

Användarvisningsbild
Yabob
Inlägg: 839
Blev medlem: 13 jan 2009, 14:41
Ort: Linköping

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av Yabob »

Man kan väl anta att det gäller gamla codexar. Borde nog stå något i stil med "applies to pre 6th ed. codices only".
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av Halvar »

Yabob skrev:Man kan väl anta att det gäller gamla codexar. Borde nog stå något i stil med "applies to pre 6th ed. codices only".
det som borde stå är att det enbart gäller grey knight librarians eftersom de är de enda som inte får välja vid bordet. men iom att de valt att gå den konstiga vägen antar jag att nya csm inte ska kunna välja regelboksmagi.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av Zurken »

Det som borde stå är att man måste specificera om man spelar med bestämda powers eller random powers. Detta kommer antagligen uppdateras.
Alexander Merinen

Jesusrosemus
Inlägg: 127
Blev medlem: 04 aug 2010, 13:15

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av Jesusrosemus »

Alltså att ingen har klagat på denna sak är juh helt insane(förmodligen för ingen av er kör närstrid)
Men varför har swefaq ändrat reglerna som står helt glasklart i regelboken tillochmed helt åt helvete...
Charging trough difficult terrain. Gw regelbok säger-rulla 3 tärningar ta bort den högsta..
Swefaq säger-rulla 2 tärningar och 1 separat brevid och ta bort den separata tärningens resultat från dom andra 2...

Har ingen insett att detta är helt åt helvete dumt i huvudet?!?!?!
Swefaqen gör att nästan hälften av alla resultat på dom 2 tärnningarna kan ignoreras av den tärningen....

resultaten 1+1,1+2,1+3,1+4,1+5,2+1,2+2,2+3,2+4,3+1,3+2,3+3,4+1,4+2,5+1. kan tas bort helt med den separata tärningen så att man når 0
max rangen i regelboken är 12 medans swefaqens max range är 11....

Har ni tänkt efter ens när ni ändrade gws helt klara regler?

Skriv svar