SvFAQn 6.0

Moderatorer: Katarsis, Argos

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

SvFAQn 6.0

Inlägg av LillePer »

Någon kanske borde flytta ut bolterdiskussionen ur tråden?

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av Katarsis »

Revener skrev:(sida 52 regelboken)
A model armed with a Rapid Fire weapon can fire 2 shots at a target up to half of the weapon's maximum range away.
half range = rapid fire range
Det är här jag tycker att du har fel. Det finns inget som heter Rapid Fire range utan om en modell skjuter och målet är inom halva vapnets maxrange så skjuter den två skott. Dvs Rapid Fire-avståndet är en längd/avstånd/variabel som alltid är halva vapnets range och inte en konstant. Så,
Boltgun Range 24" (vapnet har en range)
Rapid Fire 24"/2=12 (vapnet skjuter Rapid Fire på ett avstånd halva vapnets range, här sätter jag inte ut ett inch-tecken för att poängtera att det är ett värde och inte en range som räknats ut)

Boltgun med Night Shields Range 18"
Rapid Fire 18"/2=9

Rapid Fire-värdet vi nu fått fram är 9. Är modellen inom detta värde i inches får denne skjuta två skott.

Jag tror att en stor del av problematiken ligger i att i 5th var Rapid Fire ett konstant värde medan det numera är en variabel. Värt att tänka på är också att Dark Eldar skrevs för 5th och GW verkar ha ställt till det lite för oss spelare genom att inte förtydliga detta i en FAQ.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Revener
Inlägg: 106
Blev medlem: 22 nov 2010, 10:26

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av Revener »

Jo, det fungerar alldeles ypperligt. Du drar av 6" från vapnets range. T.ex En Bolter blir 18". Eftersom det står i regeln att du också ska räkna med detta avdrag för t.ex Rapid Fire blir den nya Rapid Fire 9". Om denna del av regeln inte stått, så hade "half range" inte påverkats, utan fortsatt varit 12". Men nu står det att du ska räkna in avdraget när du räknar sådana saker också.
Nej det gör det ju inte half range av ditt max som är 18" helt plötslig är 9" och då har NS inte påverkat rapid fire range.

häflten av 18 är inte 12, hur ska du ha det. Du kan inte säga att vapen inte har en rapid fire range en stunden och sedan i nästa säga att de har det.

*edit
nu svarade jag ju innan du gjorde edit typ, blir jobbigt när det dyker upp andra posts imellan.
Om du räknar att en Bolter har en Rapid Fire range på 6", så måste den alltså ha en range på 12", eftersom rapid fire alltid är hälften av dess maximum range. Men det stämmer ju inte.
Det är ju därför du måste applicera NS på omodifierat värde annars blir matten knasig.
Senast redigerad av 2 Revener, redigerad totalt 18 gång.
ARRRRRRRRRRRR!!
<VäS>
-Dark Eldar, Necrons
-Van Saar

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

SvFAQn 6.0

Inlägg av LillePer »

Läs Mattias post en gång till. Rapid fire range = 12" är en relik från 5th. Numera skjuter man dubbla skott när man är inom halva Max rangen för vapnet. (När vapnet har förmågan rapid fire) därför minskar Ns bolters Max range med 6 som gör att man får skjuta dubbla skott när man är inom 9 som är halva avståndet av 18.

Revener
Inlägg: 106
Blev medlem: 22 nov 2010, 10:26

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av Revener »

LillePer skrev:Läs Mattias post en gång till. Rapid fire range = 12" är en relik från 5th. Numera skjuter man dubbla skott när man är inom halva Max rangen för vapnet. (När vapnet har förmågan rapid fire) därför minskar Ns bolters Max range med 6 som gör att man får skjuta dubbla skott när man är inom 9 som är halva avståndet av 18.
Jag har aldrig sagt att all rapid fire är lika med 12", jag har sagt att för att avdraget ska funka måste matten göras i rätt ordning.
24/2 = 12 -6 = 6
30/2 = 15 - 6 = 9
etc
och NS ska appliceras på alla avstånds regler när det gäller skytte, och nu nu inte vill acceptera att Rapid fire i NS regeln gör vad den faktiskt gör. Så kan ni ju läsa det som står efteråt.

"... half range for melta shot, and so on" and so on går appluicera på allt.
Halv längd för 2 skott - 6" = 2 skotts avstånd mot NS. Och för att NS minuset inte ska appliceras 1.5 gånger (24" -6" /2 - 6" är ju uppenbart fel), måste man räkna med omodifierade värden.

2 skotts avstånd = max range / 2 hgur applicerar ni NS på det utan att göra som jag har gett exempel på.
Katarsis skrev: Jag tror att en stor del av problematiken ligger i att i 5th var Rapid Fire ett konstant värde medan det numera är en variabel. Värt att tänka på är också att Dark Eldar skrevs för 5th och GW verkar ha ställt till det lite för oss spelare genom att inte förtydliga detta i en FAQ.

Om Rapid Fire är ett konstant värde eller inte spelar ju ingen roll om du läser NS regeln.
ARRRRRRRRRRRR!!
<VäS>
-Dark Eldar, Necrons
-Van Saar

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av Ancalagon »

Jag hoppas att du lika klart och tydligt som oss ser att regeln är skriven för de regler som fanns för skytte i 5th edition, och inte i 6th.

Precis som mattias skriver finns det ingenting som heter "Rapid Fire Range".

Du har en Bolter med Range 18" eftersom NS drar av 6". Du mäter när du skjuter på något. Alla modeller skjuter 1 skott upp till 18", alla modeller inom halva detta avstånd skjuter 2 skott.

Du har alltså RÄKNAT IN avdraget när du räknat om vart på denna sträcka som modeller börjar skjuta 2 skott, vilket är vad regeln för NS säger att du ska göra. Alltså har NS påverkat vapnets maximala räckvidd OCH vart på denna räckvidd som du skjuter 2 skott istället för 1.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av Halvar »

hade det stått att det inte påverkade rapid fire så skulle matten bli 24"-6 = maxräckvidd och 24"/2 = dubbelskottsräckvidd. nu står det att rapid fire påverkas och det blir således maxräckvidd / 2, helt enligt regelbokens regler. som tidigare har påpekats så står det inget om att det skall påverka med exakt 6" i alla avseenden.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av imp »

Revener skrev:...måste matten göras i rätt ordning.
24/2 = 12 -6 = 6
30/2 = 15 - 6 = 9
Då föreslår jag att du skriver en korrekt ekvation till att börja med. Ett "=" innebär att sakerna på de olika sidorna om "=" ska vara samma sak.

24/2 = 12, inte 6 som du har skrivit
24/2 - 6 = 6

30/2 är inte 9!

Tjatar du om matte ska du göra det rätt
/En mattelärare
En bild säger mer än 1000 kaniner

Jonke
Inlägg: 578
Blev medlem: 06 maj 2012, 21:14

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av Jonke »

Revener skrev:Jag har inte talat om melta range alls, det är ganska tydligt hur det fungerar, bara att läsa reglen rakt av.
Melta gun 12" - 6" = 6" melta effekt halva räckvidden = 3" NS fungerar för att en melta har längre räckvidd än 6", NS ger den en range på 6" och sedan är melta fekten hälften av det.
Multi melta 24", melta effekt 12", NS melta effekt 6"
Alltså nu sitter jag inte med regelboken framför mig och då ska man ju egentligen aldrig ge sig in i regeldiskussioner.

Men här tillämpar du ju olika principer på melta och rapid fire när både funkar på samma sätt: en regel aktiveras när du skjuter på halv range. I melta fallet extra tärning, i rapid fire 2 skott.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av DHettNeck »

Matten är väldig lätt.

NS påverkar RF-range och vanlig range är det som står. Grejen är att det bara finns en range i 6:th, dvs range: X , alltså inte som i 5:th där man hade två X+Y (Y=12").

Så här fungerar det
Max range=X=24-6=18
Rapid fire=X/2=18/2

NS har då alltså påverkat X och kravet är uppfyllt. Det fungerar alltså inte som nedanstående:

Max range=X=24-6=18
Rapid Fire=Y=12-6=6

Eftersom Y inte existerar i 6:th.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar