SvFAQn 6.0

Moderatorer: Katarsis, Argos

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av Katarsis »

@Excessus: Det diskuteras just nu hur det skall lösas med Heldrakens huvud och Doom Scythens vapen. Svar lär komma inom kort.

Och självklart kommer vi att ta bort de frågor som GW erratat/FAQat annorlunda (om de nu inte är väldigt korkade, vilket verkar ha hänt i Fantasy men 40k verkar vara fritt från dem ännu).
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av DHettNeck »

Katarsis skrev:@Excessus: Det diskuteras just nu hur det skall lösas med Heldrakens huvud och Doom Scythens vapen. Svar lär komma inom kort.

Och självklart kommer vi att ta bort de frågor som GW erratat/FAQat annorlunda (om de nu inte är väldigt korkade, vilket verkar ha hänt i Fantasy men 40k verkar vara fritt från dem ännu).
Hur går det med detta? Jag skulle vilja veta hur bra death rayen är innan man spikar listan till SM, så det börjar brinna lite i knutarna.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Fenris
Inlägg: 535
Blev medlem: 05 dec 2008, 16:10
Ort: Växjö

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av Fenris »

Efter att ha begrundat dokumentet noga, så ser jag bara självklarheter och rena dumheter, och faktiskt inget förtydligande, bara påhittade husregler.
1.6.1 & 1.6.2 är rules changes! (som jag inte stödjer)
1.7.1 bör förtydligas med MODELS Shooting out of the forest do grant cover save to the attacked unit.
2.2 Alla vapen som är ospecifierade vad de är, bör klassas som unusual.
2.3 Borde gälla alla modeller inte endast special characters (vad nu special characters är måste vara en relik från tidiga 4th ed codexxar och dylikt)
3.4 Locked velocity bör väl vara den hastigheten fordonet senast åkte i.
3.6 Jag är på exakt samma linje som RUNE trots att jag inte äger någon flyer.
3.7 & 3.8 Drop pods beräknas ha stängda dörrar tills dess last har disembarkat, därefter är de vidöppna.
4.3.1 rules change! (som jag inte stödjer)
4.4.1 rules change! (som jag inte stödjer)
4.4.2 Finns redan som GW FAQ med förtydliganden om att bladestorm kan användas under overwatch, men får då inte använts i föregående spelartur, eller får användas i den följande turen för spelare.
4.4.3 Finns som GW FAQ
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av DHettNeck »

Inget av det du säger är en rule change är ju det...
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

SvFAQn 6.0

Inlägg av LillePer »

Fast va? Hur är 4.4.1 en rule change? Det var inte som att han fick kasta båda i femte heller.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av Halvar »

1.6.2 är en rules change för de flesta arméer och jag stöder den inte heller men jag tycker det är trevligt att det står där ändå. om jag fårtummen ur och gör en egen turnering kommer jag göra ett avsteg från just den biten men det kommer då skrivas med från första informationssläppet.

1.7.1 är väl den jag känner är en rules change däremot, om den nu faktiskt är en area terrain. då bör man inte ge cover när man skjuter ut enligt regelboken. men så länge alla vet från början så är jag nöjd igen.

2.2 nej, det bör de inte. står det bara power weapon brukar det vara ganska fritt att välja. står det en beskrivning om hur vapnet är utformat med enbart regeln "power weapon" så är det ett helt vanligt power weapon av den version som det står beskrivet.
2.3 special characters finns beskrivet någonstans i charactersavsnittet lite snabbt. tror faktiskt det är under IC av någon outgrundlig anledning. och jag håller inte helt med dig i frågan om andra karaktärer och modellerandet. visst finns det tillfällen då du lär ha en crozius arcanum t.ex. men i övrigt bör det vara ganska fritt.

3.4 lycka till att åka 18" och fortfarande flyga utan att fuska.
3.7 inte som jag läser det. som jag läser det så öppnas dörrarna innan man disembarkar, inte efter. (space marine codexen)
3.8 så man ska kunna blocka av en halv deployment med enbart tre drop pods? och hoppa ut typ 14" från mitten av modellen? (jag har ingen drop pod så jag vet inte hur långt från mitten dörrflärpen hamnar så jag tog bara en siffra) det kanske ska förtydligas att det är själva modellen som ska ha dörrarna stängda.

4.3.1. se diskussioner på forumet.

4.4.1 inte alls en rules change.
4.4.2 det fanns väl inte när denna FAQ släpptes vill jag minnas.
4.4.3 se föregående.
Ja' än't bittä'!

Fenris
Inlägg: 535
Blev medlem: 05 dec 2008, 16:10
Ort: Växjö

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av Fenris »

För 1.6.1 skulle jag nog ta en titt på sidan 121 under rubriken Determine warlord traits.
Citat: "Before either player deploys, they much first each determine
their Warlord Traits, if they haven't done so already (see page
111 ). This is done now because the warlord Traits could grant
special deployrnent rules to part of a player's force that may
affect a player's subsequent deployment of their forces."

För 1.6.2 skulle jag ta mig en titt på sidan 418 under psychic disciplines, codex powers räknas som en eller flera psychic disciplines som inte finns listad i regelboken.
Citat: "Many races also have access to their own, unique psychic disciplines
and powers. W'here this is the case, the relevant \Tarharnmer 40,000
codex will contain the necessary psychic power(s)."

2.2 & 2.3 valde jag för att man ska slippa ingame diskutioner (framförallt där det ofta är svårt för motståndaren att veta vad för vapen som varje gubbe i motståndarens armé borde ha, alla äger inte alla gubbar i alla arméer), även om jag ser att det självklart kan tolkas annorlunda.

3.4 åker man 18" så hovrar man (om jag kommer ihåg rätt) vilket gör att man lättare kan pangas ner.
3.7 Space marines klättrar inte upp på dörrarna före de är nedfällda och disembarkar därifrån, utan de disembarkar från kärnan av podden, och det är lättare att mäta från kärnan med dörrarna uppfällda. Jag skulle aldrig mäta från rampen utfälld från något av mina fordon, då fordonen inte åker omkring med folk ståendes på rampen medan den är nedfälld.

3.8 kan man inte röra sig på dörrflärparna?

4.3.1 Jäpp, ska nog ta upp den på internationellt forum. Jag tror de håller med min tolkning där.

4.4.1 Eldrad har alltid kunnat kasta Mind war x2 eller Eldritch storm x2, det var FAQ i 4th ed men GW har varit tysta sen dess.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av DHettNeck »

Fenris skrev:För 1.6.1 skulle jag nog ta en titt på sidan 121 under rubriken Determine warlord traits.
Citat: "Before either player deploys, they much first each determine
their Warlord Traits, if they haven't done so already (see page
111 ). This is done now because the warlord Traits could grant
special deployrnent rules to part of a player's force that may
affect a player's subsequent deployment of their forces."
Man ska rulla traits ja. Det står inte att man ska välja warlord då. Många av GWs regler är inte anpassade för turneringsspel och är därför inte skrivna för att spela flera matcher i rad med samma lista.
3.4 åker man 18" så hovrar man (om jag kommer ihåg rätt) vilket gör att man lättare kan pangas ner.
Absolut inte. I hover mode kan man bara åka 12" som alla andra.
4.3.1 Jäpp, ska nog ta upp den på internationellt forum. Jag tror de håller med min tolkning där.
Håller med om att detta kan diskuteras. Men det är verkligen inte en rule change.
4.4.1 Eldrad har alltid kunnat kasta Mind war x2 eller Eldritch storm x2, det var FAQ i 4th ed men GW har varit tysta sen dess.
Det har han aldrig kunnat göra. Kan komma ihåg fel från 4:th, men han fick inte göra det i hela 5:th iaf.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av Halvar »

vilka traits man får ja. inte vem som är warlord.
för 1.6.2 så står den relevanta informationen i respektiva FAQ.

varför skulle man kunna gå på en annan modell? (drop pods)

man kan inte switcha till hover om man fått locked velocity. står i reglerna och är förtydligat i FAQn som kom efter sweFAQ.

når kunde eldrad kasta två psychic shooting attacks? jag har då aldrig spelat det så eller mött någon som kört så eftersom han inte har något som tillåtit honom att göra det (jag var dock eldarfri i tredje och fjärde så jag vet inte vad som försiggick där). ahriman och swarmlord hade specialregler som gav dem tillåtelse att skjuta fler PSAs.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av RUNE »

DHettNeck skrev:Håller med om att detta kan diskuteras. Men det är verkligen inte en rule change.
För Stormtalons har det blivit en rule change. Den skjuter "kortare" trots att man följer alla de definitioner som FAQ gruppen satt upp för flyers.
Dessutom är reglerna ändrade för turret mounted weapon (Assult cannon på Stormtalon), de kan inte skjuta enligt sin verkliga begränsning som reglerna säger utan är också begränsade till 8" regeln.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Skriv svar