SvFAQn 6.0

Moderatorer: Katarsis, Argos

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av RUNE »

DHettNeck skrev:
RUNE skrev:Utgå från horisontalplanet, precis som nu när vi mäter graderna.
Antag att vapnen skjuter i 45 graders vinkel ner från fästet. Detta finns det regelstöd för.
Håller inte alls med dej om att det finns det. Det har varit många långa diskussioner på detta forumet som har visat på motsattsen.

Jag tycker att 8" är en utmärkt medelväg för alla flyers.
Helt OK om du tycker att så.
Men regelmässigt menar jag att det inte är så solklart som du hävdar.
Den här bilden som det oftast refererar till gäller inte ens flyers.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av Zurken »

RUNE skrev: Helt OK om du tycker att så.
Men regelmässigt menar jag att det inte är så solklart som du hävdar.
Den här bilden som det oftast refererar till gäller inte ens flyers.
Inte för att dra igång hela diskussionen igen, men vi har tolkat det som att bilden gäller för alla hull-mounted weapons oberoende av vilket fordon de sitter på.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av RUNE »

Zurken skrev:Inte för att dra igång hela diskussionen igen, men vi har tolkat det som att bilden gäller för alla hull-mounted weapons oberoende av vilket fordon de sitter på.
Jag förstår hur ni har resonerat. Katarsis har redogjort för det tydligt.

Samtidigt är detta ett forum och det är väl tänkt att vi ska diskutera saker och ting?

Mitt förslag (se tidigare inlägg) innebär att man tolkar en formulering i reglerna (var man räknar 45 grader ifrån) att gälla från en viss referenslinje, nämligen en tänkt horisontal-linje. Detta ger en enkelt system för att beräkna "döda vinkeln" som gäller för alla flyers individuellt. Ingen flyer blir förfördelad.

Den varianten ni valt innebär att man väljer ett schabonvärde baserat på en tolkning av landfordon som menligt påverkar räckvidden på vissa flyers (Stormtalons).

Jag vet att beslutet redan är taget, och jag vet att ni inte kommer ändra er. Dock vill jag lansera en alternativ tolkning som ni åtminstone kan fundera över. Och så känns det bättre att få gnälla lite.

Jag får helt enkelt finna mig i att detta är tolkningen som SweFAQ gör, men det innebär inte att jag håller med i bedömningarna. Ni har gjort era bedömningar och jag håller inte med. Inte lönt att tjöta i sönder det.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Gustav
Inlägg: 514
Blev medlem: 17 nov 2010, 13:51
Ort: Lund

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av Gustav »

Bra dokument men
3.4 Zooming Flyers and Locked Velocity
A Zooming Flyer suffering a Locked Velocity result must continue to move 36” in its coming movement phases.
Varför?
Om den kör combat speed (exakt 18") så fårstår jag inte varför ni ändrar det till att den fastnar i 36". GW fackade detta på ett bra sätt (i v1a, inte v1). Jag tänker ingorera denna del av er FAQ när jag spelar, även på turneringar som använder den. Borde för övrigt stå rules change.

Angående flygarskytte så tycker jag det är bra med ett schablonavstånd, men hade nog önskat att andra flygare undantogs.
Eftersom det räcker att en del av modellen är inom detta avståndet så ju en defiler ändå lättare att få in än det mesta annat. BTW rune, om man RAW utgick från horisontalplanet och sen sa 45° neråt skulle det innebära att flygare aldrig kunde skjuta på folk i 5-6 tum höga ruiner och det vore ju knäppt om något.

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

SvFAQn 6.0

Inlägg av speedfreek »

Jag tycker Runes förslag är vettigt och sunt, men sålänge det finns ett spikat svar, så bryr jag mig inte så noga vad det är.
Ett enhetligt svar är fantastiskt bra, oavsett om man helt håller med eller ej.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av Gonka Koff »

Jonas skrev:Om en flyer inte får skuta på en unit inom 8 tum borde väl inte uniten få skuta flyern heller? Eller tänker jag fel? Har en tank t,ex mer än 45 grader på sina vapen?
Bra förslag. Så skulle man kunna göra för att få till en förenkling det från det håller också. Om du kollar hur långt bort till exempel en predator lascannons sponson måste vara från en vendetta kommer du upptäcka att det faktiskt är mer än 8 tum.

Jag antar att den här förenklingsregeln är till för att dels slippa besväret att behöva mäta avstånd från varenda jäkla flyervapen varje gång dom ska skjuta, och dela för att slippa tråkiga diskussioner om vad som är en rimlig vinkel att modellera flygare på.

@Rune: Jag fattar inte riktigt hur du tänker med dina vinklar? Det finns ju en bild i boken som visar att med 45 graders vinkel så menas 22,5 grader åt båda hållen från rakt fram. Det spelar ingen som helst roll att bilden inte visar en flyer, -det viktiga är att den visar att med 45-graders skjutvinkel så menas +/- 22,5 grader och inte +/-45 grader. Du kan väl inte påstå att det finns rimlighet att tolka det som att man kan flytta runt detta vinkelområde lite beroende på vad som passar bäst för tillfället? I sådant fall skulle jag som din motspelare mycket hellre vilja att du bara kan skjuta från nollplanet och uppåt 45 grader!
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av RUNE »

@Gonka Koff
@Rune: Jag fattar inte riktigt hur du tänker med dina vinklar? Det finns ju en bild i boken som visar att med 45 graders vinkel så menas 22,5 grader åt båda hållen från rakt fram. Det spelar ingen som helst roll att bilden inte visar en flyer, -det viktiga är att den visar att med 45-graders skjutvinkel så menas +/- 22,5 grader och inte +/-45 grader. Du kan väl inte påstå att det finns rimlighet att tolka det som att man kan flytta runt detta vinkelområde lite beroende på vad som passar bäst för tillfället? I sådant fall skulle jag som din motspelare mycket hellre vilja att du bara kan skjuta från nollplanet och uppåt 45 grader!
Jag har redan berört detta i tidigare inlägg men förtydligar gärna.
Felet med bilden är just att den visar en skottsektor på ett markfordon och i sidled. En mycket viktig skillnad i min bok. Rent rimlighetsmässigt så är det också en stor skillnad. Det är logiskt att ett markfordon vill skjuta i sidled medan det inte finns någon logik för en flyer att skjuta uppåt. I regelboken står det att fordon i vertikalled kan skjuta 45 grader, men inte relativt från vad. Att referera till hur markfordon skjuter i sidled övertygar inte mig.

Jag pratar inte om att flytta runt skottsektorn som man vill, jag pratar om att välja en referenspunkt för skottsektorn. Detta är inte uttryckligen skrivet i reglerna och då får man göra en tolkning av reglerna. Det är det som diskuteras.

Men låt oss titta på det rent praktiskt då. Att säga att flyers har en skottsektor som är 45 grader ner från horisontalplanet är en tolkning som görs. Ingen regeländring. Det är ingen orimlig tolkning och den gör inte flyers sjukt mycket bättre. Tolkningen förfördelar däremot ingen flyer och det blir lätt att mäta hur långt framför nosen en flyer kan skjuta. Väljer du 22,5 grader i vertikalled så kan du inte mäta dig till hur din flyer kan skjuta utan en miniräknare med tangensfunktion. Alternativt ska du ögonmåtta 22,5 grader.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av Halvar »

det är visst en regeländring. det står inget om att flyers är undantag från regeln som beskrivs.
ska skimmers också ha lite godtyckliga vinklar eftersom det inte är en lumbering behemoth? eller att den inte har larvband? mina fordon utan tank regeln måste självklart få vinkla sina bössor 12,7 grader neråt och resterande uppåt för varför skulle de vilja skjuta på scarab swarms när flygare existerar?
i mina ögon ser det verkligen inte ut som en vendetta eller night scythe kan vinkla sina vapen alls, och absolut inte 43 grader neråt. men reglerna säger att den kan vinklas 22,5 grader neråt.
och det skulle vara tråkigt (eller i mitt tycke ganska skrattretande) om ni flygare inte kunde skjuta på varandra med tanke på att ni tycker att en del av lösningen är att öka problemet.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av RUNE »

Det står i reglerna att fordon får skjuta 45 grader vertikalled.
SweFaq skulle bara fastställa vart det räknas från. Det har de gjort men jag delar inte den uppfattningen. Och som det är nu är schablonvärdet också ett brott mot reglerna då en Stormtalon skjuter med flackare vinkel än 22,5 grader.

Jag förstår att du har svårt att acceptera min idé när du egentligen tycker att flyers inte borde kunna skjuta på markmål alls.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av Halvar »

öhhh... va? vart får du den uppfattningen ifrån? min ståndpunkt är att flyers är för billiga för spelbalansen, framförallt flyers som kom innan mars i år.
och din idé är som tidigare hävdats av någon annan att flyers inte får skjuta på folk som står högt upp i ruiner. det tycker jag låter helt wacked.
Ja' än't bittä'!

Skriv svar