Sverige FAQn 5.0

Moderatorer: Katarsis, Argos

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av Zurken »

Det låter vettigt ;)
Alexander Merinen

Jochen
Inlägg: 120
Blev medlem: 13 jun 2010, 10:04

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av Jochen »

Jag låg och sov lite gott sådär och sen sa det PING... jag kände att någonting på internet hände som jag inte riktigt höll med om, i must share!

Asså bara som en liten sidenote, hela diskussionen kan ligga under jord ett tag till.

Men det handlade ju absolut inte alls om det du skrev nu, positionera sin power fist kan man gott och väl göra med deployment och med smart movement, lyckas man inte med det så kan fan ens fist gott och väl slå på något annat, precis som när man inte får charga över huvud taget för att man vart kass eller haft otur med movement.
Jag vet att du/ni tycker att det är omöjligt att genomföra en charge med "no holding back" även om resten av hela 40k världen disagrees men det är ju pga en hypertolkning av att "reglerna säger att du får flytta modellerna i vilken ordning du vill, får man det så kan man se till att inte maximera." Ser man till att inte maximera så kallas det holding back, och är ganska precis mot reglerna. Angående "maximera", see next.

En charge movement inte är en exakt vetenskap, vilket man förmodligen är medveten om när man skriver en sån där regel och alltså lägger till saker som t.ex "No Holding Back!" och "If you follow this sequence blabla with as many models as possible"osv.. Ingen del av de där två meningarna är "en regel". Hela stycket "Moving assault models" är en regel, skiten ska användas tillsammans. De använder även ord som "as possible" ganska frekvent där, för att i combo med no holding back tvinga folk att trycka in så mycket modeller som möjligt, det betyder inte att det blir taktiskt efterblivet, man får göra taktiken i movementen före assaulten istället.

Att behöva skriva om reglerna för att kunna charga baklänges är en helt annan femma, särskilt under pretensen att "det blir roligare taktiskt" så..

Nice, morning rant done. Kaffe?
It's a Gentlemen's Agreement, Huzzah!
-------------------------------------
Flaming Dolphins

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av Snot »

Jochen skrev:Jag låg och sov lite gott sådär och sen sa det PING... jag kände att någonting på internet hände som jag inte riktigt höll med om, i must share!

Asså bara som en liten sidenote, hela diskussionen kan ligga under jord ett tag till.

Men det handlade ju absolut inte alls om det du skrev nu, positionera sin power fist kan man gott och väl göra med deployment och med smart movement, lyckas man inte med det så kan fan ens fist gott och väl slå på något annat, precis som när man inte får charga över huvud taget för att man vart kass eller haft otur med movement.
Jag vet att du/ni tycker att det är omöjligt att genomföra en charge med "no holding back" även om resten av hela 40k världen disagrees men det är ju pga en hypertolkning av att "reglerna säger att du får flytta modellerna i vilken ordning du vill, får man det så kan man se till att inte maximera." Ser man till att inte maximera så kallas det holding back, och är ganska precis mot reglerna. Angående "maximera", see next.

En charge movement inte är en exakt vetenskap, vilket man förmodligen är medveten om när man skriver en sån där regel och alltså lägger till saker som t.ex "No Holding Back!" och "If you follow this sequence blabla with as many models as possible"osv.. Ingen del av de där två meningarna är "en regel". Hela stycket "Moving assault models" är en regel, skiten ska användas tillsammans. De använder även ord som "as possible" ganska frekvent där, för att i combo med no holding back tvinga folk att trycka in så mycket modeller som möjligt, det betyder inte att det blir taktiskt efterblivet, man får göra taktiken i movementen före assaulten istället.

Att behöva skriva om reglerna för att kunna charga baklänges är en helt annan femma, särskilt under pretensen att "det blir roligare taktiskt" så..

Nice, morning rant done. Kaffe?
På ex adepticon spelades charges helt identiskt med hur vi spelar.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Jochen
Inlägg: 120
Blev medlem: 13 jun 2010, 10:04

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av Jochen »

I stand corrected, kaffet var gott iaf..
Iof så använder de INAT också men ja.

Bortsett från att jag försökte få medhåll från hela världen så står jag kvar vid min rant.
It's a Gentlemen's Agreement, Huzzah!
-------------------------------------
Flaming Dolphins

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av kombat »

Morning rants är de bästa rants :)

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av DHettNeck »

Bara jag som känner att allt detta är skit samma och ser fram emot 6:th? :D
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av Gonka Koff »

Jepp, jag samlar energi för att bli helt bananas när 6:e dyker upp. Jag har en stark känsla av att det kommer bli kalabalik! :wub:
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av Excessus »

det kommer att bli kaos! muhuhahahahaha!!!
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av egge »

Jochen skrev:Världens roligaste diskussion!
Allt handlar om detta: Skall du få flytta i vilken ordning du vill eller inte? Om du skall maximera modeller får du inte flytta i vilken ordning du vill. Att du inte skall få kontrollera dina figurer under assault håller inte för det är inte fantasy vi spelar. Man kan tycka att det skall vara så, givetvis. Men det räcker inte som argument för att säga att man därför kan flytta i vilken ordning man vill och samtidigt maximera antal modeller. Om du är sugen på att fortsätta diskutera så kan jag, som hård försvarare utav punktlistan, gärna stå till tjänst via PM.

Och morning rants är roliga ;)
Senast redigerad av 1 egge, redigerad totalt 22 gånger.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av Zurken »

Det funkar att maximera i mindre närstrider, men om du ska chargea med 50 guardsmen in i 3 olika enheter och sedan gå på ett sätt som maximerar både dina modeller och hans modeller så går det typ inte att maximera exakt utan att räkna på det i en halvtimma, ännu värre blir det om man blandar in ett diff-slag.

Sen är 6th runt hörnet och assault moves kommer nog antagligen ändras i grunden på ett eller annat sätt. Då blir det KAOS!
Alexander Merinen

Skriv svar