Sverige FAQn 5.0

Moderatorer: Katarsis, Argos

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av Katarsis »

Seregon skrev:Jag skulle säga tillåt den, iaf den dyrare varianten om det skulle vara så, men att ta bort den helt för att det finns en möjlighet att 25pts rabatt är helt brutet tror jag är ett lite för drastiskt beslut. Hade den varit helt spelförstörande hade vi nog sett den på fler turneringar vid det här laget, speciellt som att den var tillåten fram tills tidigare idag.
Det är inte det att den blivit billigare som gjort att den plockats bort, det är för att FAQn tog beslut på att göra en revidering av vad som skulle vara tillåtet att spela med och denna gång strypa det lite hårdare. Möjligheten finns att den inte hade vart tillåten även om den inte fått uppdaterad poängkostand. Jag hoppas att någon speltestar den lite som kan säga någon om den. Beslutet är fattat för denna gången, diskussionen kom lite för sent, hade vart bra att ha denna diskussion för en vecka sedan när jag första gången svarade att jag inte ville tillåta den.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Berza
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 feb 2012, 01:25

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av Berza »

Hej. Har tittat igenom nya FAQ och blir lite förvånad över att det står i part 2 att alla special och named chars är godkända. Det betyder just nu att phoenix lorden till shadow spectre är godkänd, eftersom han är named char, men inte dom vanliga shadow spectre aspekt warriors. Är detta en miss från eran sida ?

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av kelaino »

Jag skulle tro att kommentaren om special och named characters avser de som är i de vanliga codexarna, men någon med insikt i FaQ-gruppen får gärna bekräfta (eller dementera) det.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Berza
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 feb 2012, 01:25

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av Berza »

Jag skulle också vilja veta varför shadow spectre warriors inte blev godkända. Jag kan hålla med om att dom är "hårda" gubbars men dom är också dyra.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av Katarsis »

Berza skrev:Hej. Har tittat igenom nya FAQ och blir lite förvånad över att det står i part 2 att alla special och named chars är godkända. Det betyder just nu att phoenix lorden till shadow spectre är godkänd, eftersom han är named char, men inte dom vanliga shadow spectre aspekt warriors. Är detta en miss från eran sida ?
Hej. Att Special Characters är tillåtna betyder inte per default att alla Special CHaracters är tillåtna. Utan bara att företeelsen Special Characters är tillåtna.
Sedan verkar det som att alla Special Characters från IA 11 föll bort från FAQn 5.0, detta är ett fel och följande enheter borde ha vart med (hoppas att detta inte ställer till problem med folks GothCon-listor):

Bran Redmaw
Shadow Specters
Phoenix Lord Irillyth
Farseer Bel-Annath

/Mattias
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av egge »

Några intresasnta saker jag tycker Sverige FAQ:en skall ta upp.

Snabba karaktärer och Hive guards hur de funkar nu.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av cadelin »

Hiveguards är väl ganska klart i nya FAQ.

Om du står i terräng eller dikt an mot terräng och den är mellan dig och hiveguarden så får du cover.

smoke hjälper inte
Åka fort hjälper inte

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av Seregon »

Jag skulle nog hävda att smoke är en sorts tillfällig enmannaterräng.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av egge »

cadelin skrev:Hiveguards är väl ganska klart i nya FAQ.

Om du står i terräng eller dikt an mot terräng och den är mellan dig och hiveguarden så får du cover.

smoke hjälper inte
Åka fort hjälper inte
Inte på GothCon, dock...
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av cadelin »

Nehe, hur ska det spelas då?

Smoke är väl den ända saken som är intressant att diskutera om. Efter att ha läst smoke så borde smoken funka om du står dikt an mot nåt som är mellan dig och hiveguarden. Dvs du kan inte köra runt i helt öppet och ta cover.




På en helt annan tråd
Sen att orginalwordingen är "in cover" vilket egentligen kan tolkas som i skydd dvs inte stå i en terrängbit utan att man bara har cover. Sen har dom ändrat det i faq.

Skriv svar