Sverige FAQn 5.0

Moderatorer: Katarsis, Argos

Mag-El
Inlägg: 682
Blev medlem: 23 okt 2008, 15:02
Ort: Malmö

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av Mag-El »

@MITTZ

Den kompetitativa delen av hobbyn begränsar arméer ändå. Och det finns folk som inte gillar det med, men de lyckas ändå ta sig till turneringar och spela med sina arméer.
Skillnaden är det du tycker är värt mer än andra i detta fallet. Du lär inte kunna dyka upp till en turnering utan AT vapen eller andra sätt att hantera fordon om du förväntar dig att vinna. Nu är det en del till i soppan du måste se upp med och det tycker vissa är jobbigt. Vilken anledning de tycker det är jobbigt varierar, men det beror nog till viss del att man inte gilla förändringen i metat. Så här har det varit vid varje editionsskifte i både fantasy och 40k så länge jag har spelat i slutet på 80-talet. Samma rädsla inför det nya varje gång.

@Halvar

Så man kan inte ta in flyers för att bekämpa flyers för det förvärrar problemet. Jag tror inte det är slutlösningen för att det lär komma fler skyfire regler i nyare böcker så man "slipper" ta in Flyers eller Hydror. Men som en interim lösning tror jag det kommer fungera fint. Väljer man att inte ta in ett flyvapen i strid så har hamnar man i ett underläge, väljer man inte att ta in tanks i strid hamnar man in ett underläge. Väljer man att inte anpassa sig så hamnar man i ett underläge. Spelet/Flyers är inte brutna för det.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av Zurken »

Spelet kommer aldrig vara brutet då alla teoretiskt sett kan spela exakt samma arméer om det visar sig att exakt en build är överlägsen alla andra.

Men jag tror spelet blir bättre (eller rättare sagt, mer varierat) om alla får möjlighet till att anti-air och inte är tvungna att köpa hydror. Dessutom kommer antagligen alla nya 6th-ed codexar att få någon form av egen anti-air och då tror jag att äldre codexar kan behöva en liten boost i den fronten. Som jag sagt förut vet vi inte alls hur metat kommer se eller hur turneringar kommer bli utformade, så det kanske inte behövs att man ändrar något, men jag tror risken är överhängande.

Skulle arméer på samma sätt ha väldigt begränsade möjligheter till att köpa anti-tank skulle det vara ett lika stort problem.

Vad är egentligen faran med att ge gamla arméer möjligheten till att skjuta ner flygplan?
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av kombat »

Faran att för lättvindigt ge tillgång till AA är att detslår hårdast mot de armeerna som kan ta få eller om man spelar balanserat med bara ett fåtal flyers. Att ge alla missilelaunchers flakk missile löser inte flyer spamlistan som kommer in och skjuter sönder all din AA. Så din lösning anser jag slår helt fel och löser inga problem utan bara försämrar för balanserade listor och i kespamm listor.

MITTZ
Inlägg: 921
Blev medlem: 12 mar 2010, 00:34

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av MITTZ »

Mag-El skrev:@MITTZ

Den kompetitativa delen av hobbyn begränsar arméer ändå. Och det finns folk som inte gillar det med, men de lyckas ändå ta sig till turneringar och spela med sina arméer.
Skillnaden är det du tycker är värt mer än andra i detta fallet. Du lär inte kunna dyka upp till en turnering utan AT vapen eller andra sätt att hantera fordon om du förväntar dig att vinna. Nu är det en del till i soppan du måste se upp med och det tycker vissa är jobbigt. Vilken anledning de tycker det är jobbigt varierar, men det beror nog till viss del att man inte gilla förändringen i metat. Så här har det varit vid varje editionsskifte i både fantasy och 40k så länge jag har spelat i slutet på 80-talet. Samma rädsla inför det nya varje gång.

@Halvar

Så man kan inte ta in flyers för att bekämpa flyers för det förvärrar problemet. Jag tror inte det är slutlösningen för att det lär komma fler skyfire regler i nyare böcker så man "slipper" ta in Flyers eller Hydror. Men som en interim lösning tror jag det kommer fungera fint. Väljer man att inte ta in ett flyvapen i strid så har hamnar man i ett underläge, väljer man inte att ta in tanks i strid hamnar man in ett underläge. Väljer man att inte anpassa sig så hamnar man i ett underläge. Spelet/Flyers är inte brutna för det.
Du har helt fel när du antyder att jag är rädd för eller emot saker i den nya editionen bara för att de är nya.
Det finns massor med saker som känns spännande med de nya reglerna! Men som med det mesta köper man bara sällan allt.
Och som du mycket riktigt skriver har jag också insett att
"Du lär inte kunna dyka upp till en turnering utan AT vapen eller andra sätt att hantera fordon om du förväntar dig att vinna"
Samma gäller ju för AA
Den stora skillnaden är att alla codexar har AT och kan handskas med tanks. På ett eller annat sätt och naturligtvis efter olika förmåga.
Men i dagsläget är ju både utbudet av flyers och framför allt AA väldigt mycket mer begränsat än något av de andra elementen i spelet t.ex. AT.
Jag tycker verkligen att vi ska ge de nya reglerna en chans! Och jag kommer verkligen inte sluta spela för att jag inte har AA. Men jag tycker det är kul att spela på ett visst sätt med vissa modeller om det visar sig att det inte passar för turneringsspel utan att tvingas spela med figurer eller på ett sätt jag inte tycker om. Så är ju valet att avstå turneringsspel både självklart och logiskt. Inte sant?
Och jag kan ju ändå tycka att en diskussion om spelets för och nackdelar är givande!

Mag-El
Inlägg: 682
Blev medlem: 23 okt 2008, 15:02
Ort: Malmö

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av Mag-El »

@MITTZ

Innan 6th fanns inte flyers som det gör iom 6th. När det inkluderades Flyers så inkluderades Allies samtidigt så det finns inget om att utbudet inte finns för det gör det.
Så fort Flyers kom in i bilden dök de upp för alla. Och detta tror jag GW nöjer sig med som interimlösning tills alla codexar kan göra det på egen hand och inte genom att kasta ut Skyfire till höger och vänster. Sen vad man väljer att spela med är en helt annan femma. Känns som jag repeterar mig men valen finns, sen om man inte väljer att göra det av olika anledningar betyder det inte att valen inte finns.(Allt detta med Nids som specialfall)

Att ta in Allies ser jag som ett perfekt läge att kunna göra coola konverteringar/teman till min nuvarande arméer iaf.

MITTZ
Inlägg: 921
Blev medlem: 12 mar 2010, 00:34

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av MITTZ »

@mag-el
Snälla, kan du lista de AA val som finns tillgängliga för eldar.

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Sv: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av speedfreek »

FW Falcon med superscatterlasertornet.

Mag-El
Inlägg: 682
Blev medlem: 23 okt 2008, 15:02
Ort: Malmö

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av Mag-El »

MITTZ skrev:@mag-el
Snälla, kan du lista de AA val som finns tillgängliga för eldar.
Ser inte varför jag skulle behöva göra det egentligen när jag redan har diskuterat det. Nu förmodar jag att du inte räknar flygare iaf fast du borde inte utesluta dem.
Jag kan med säkerhet inte alla men det finns iaf Firestorm som Pär nämnde och Hydra samt fortifications. Sen en herrans massa flygare som kan dakka.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av Zurken »

Jag ser fortfarande inte riktigt varför det skulle vara ett problem att ge bort skyfire till de som vill ha det. Det är en ganska stor nackdel mot arméer som väljer att spela utan flygplan och jag tror inte att det på något sätt skulle slå hårt mot "balanserade" listor. Folk spelade ju med "flyers" innan de blev "flyers", jag tror knappast att de skulle bli så dåliga att man inte kan spela med dem.

Jag tvekar på GW har tänkt långt när det gäller turneringsbalans. För så kallade 'friendly games' räcker det med att man ger "alla" arméer tillgång till flyers och AA genom allies, men jag tror att det ger ett väldigt likriktat meta där alla arméer allierar in hydror eller flyers bara för att kunna hantera fiende flyers, vilket känns lite tråkigt enligt mig. Det gör också att man antagligen inte ens kan välja att spela utan allies okompat, vilket också är tråkigt.

Jag vill inte skaka om spelsystemet helt här, bara ge ett mer varierat metaspel, vilket jag tror att det gör om man på ett genomtänkt sätt ger gamla arméer tillgång till AA. Jag säger inte att man utan tanke ska kasta skyfire till höger och vänster, utan att man väntar och ser hur turneringsscenen och metat utvecklas, tar inspiration från kommande 6th-ed codexar och sen, om det behövs, ger gamla 4th- och 5th-ed codexar en behövande buff i form av anti-air.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av fjugin »

Jag föredrar att eventuella balansproblem med flyers löses med restriktioner eller komp över att man går in och ändrar i reglerna.

Skriv svar