Sverige FAQn 5.0

Moderatorer: Katarsis, Argos

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av Zurken »

Jag håller med om att vi antagligen borde vänta och spela ett halvår eller så helt utan husregler osv för att känna oss fram på hur spelet fungerar och på hur meta-spelet utvecklas innan man går in och ballanserar med husregler.

Men precis som MITTZ säger, om spelet inför en Sten utan att ge alla arméer tillgång till en Påse så kan det bli rätt tråkigt.
Alexander Merinen

Mag-El
Inlägg: 682
Blev medlem: 23 okt 2008, 15:02
Ort: Malmö

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av Mag-El »

GW har gett alla tillgång till anti-flyer enheter iom allies. Nids får det svårare iom de får göra det med hjälp av flygande monster och jag har inte riktigt koll exakt på hur Nidspelare ser på det, säkerligen med bitterhet. Men om man får en verktygslåda med gröna och gula verktyg och väljer att bara använda gröna så kan man inte bli arg på den som gav dig verktygslådan. Nids är ett specialfall iom Allies men alla andra har tillgång till Necron-flygare och IG-flygare samt Hydras. Visst det kan kännas tråkigt för en del som vill vara renrasiga, men att säga att verktygen inte finns där är helt uppenbart fel.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av Zurken »

Nja, allies kortet fungerar inte riktigt då du måste använda relativt många poäng på extra HQ+Troop bara för att kunna öppna upp de slots som innehåller anti-air. Dessutom är man väldigt begränsad till endast en enhet, vilket antagligen inte riktigt räcker. Man vill nog gärna sprida ut sin anti-air annars kommer den enda pjäsen att sten dö direkt om man möter ett motstånd som inte vill ha den där. Dessutom är det inte ens ett val för Nids.

Så det känns varken tillräckligt eller poängeffektivt. Men det kanske räcker, vi få se hur tävlingsscenen och metat utvecklas, men jag anar att brist på anti-air kommer komma att drabba spelbarheten på flera arméer, vilket jag tycker är tråkigt. Jag vill kunna tävla i 40k, även om inte GW vill det.
Alexander Merinen

Mag-El
Inlägg: 682
Blev medlem: 23 okt 2008, 15:02
Ort: Malmö

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av Mag-El »

Håller med om att HQ är en sugig pt dump men inte om Troops. IGs är billiga och tillför bra för pts. Necron kan köpa transport som flyer till sina Troops. Kolla t.ex på charten precis och de enda som inte kan utyttja scoring på t.ex IG troops är DE, Necrons och Nids. DE och Necrons har egna Flyers. Nids är ett halvproblem för mig eftersom jag faktiskt inte vet hur bra flygande monster kortet kommer utspela sig för dem. Att ha Plasma/Melta veteraner och ev HQ på samma sätt i Chimeror är inte dåligt för någon armé kan jag tänka mig. Och vill man ta det naket som bara den så tillför en IG lista alltid gott till de flesta listor förutom flyers om man kan se möjligheterna bortom flyers.

Om möjligheterna finns att ta in AA och det finns dessutom poängvänliga alternativ iom IG t.ex så känns det som att det beror mer på att man inte gillar förändringen med allies eftersom allies uppenbart kan lösa det für alles(-0,5). Sen är det en helt annan sak att du inte gillar hur de har "löst" det(Allies). Men det är helt irrelevant i sakfrågan.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av Zurken »

Jag gillar konceptet med allies, men jag är tveksam på om det löser problemet. Och om det gör det så kommer det göra tävlingsinriktade listor väldigt likriktade, vilket jag inte gillar. Dessutom är jag tveksam till att IG-troops passar in i alla typer av listor, visst de är bra i IG-listor, men det betyder inte att de är bra i andra arméer. Jag har ännu inte på allvar börjat bygga effektiva 6th-ed listor än, så det är klart att jag kan ha fel.

Men det känns som att det kommer bli ett problem och jag tror spelet blir bättre av att ge alla arméer möjlighet till vettig anti-air. Om ett halvår eller så får vi se hur det ser ut.
Alexander Merinen

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av Halvar »

Finns det någonting förutom hydror som har AA? För att lägga till/alliera in flyers lägger bara till ytterligare på problemet med flyers.

Flying mc kan inte göra mycket mot flyers. Har(s)pyan har blasts och får inte skjuta mot flyers, s5 och vector strike träffar sidarmour, alltså ingenting mot IG och som max glance mot crons. 230+poängs flyrants har s6, alltså kan de faktiskt glanca IG men det förutsätter att IG-spelaren vill att man försöker (dvs stannar typ 17 tum ifrån fronten på flyranten) och det är knappast något man ska räkna med som balans på turneringar. Och just det, de får inte välja skyfire som flyers.

Imho så är argumentet att allies på turnering ska balansera upp bristen på AA ren lögn eftersom det "bara" kommer utöka behovet av AA, inte sänka det.
Ja' än't bittä'!

MITTZ
Inlägg: 921
Blev medlem: 12 mar 2010, 00:34

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av MITTZ »

Jag tror inte allies löser problemet. Alls.
Jag kommer inte spela en enda turnering igen om det visar sig att enda sättet att ha lika roligt som alla andra är att tvingas ta in allies av någon sort. Allies kan vara kul för att man kan göra nya kombinationer men inte om det skall krävas att man allierar in anti aircraft. Då blir det ju ingen variation ändå.
Och för de flesta finns det en anledning att man spelar den ras man gör. Och det ÄR ett giltigt argument. Annars riskerar den kompetitativa delen av hobbyn bli mer och mer begränsad vad det gäller raser och builds.
Zurken skrev: Men precis som MITTZ säger, om spelet inför en Sten utan att ge alla arméer tillgång till en Påse så kan det bli rätt tråkigt.
Jag skulle gärna se att det fanns papperspåse, plastpåse och kanske en...skinnpåse? också att välja på.

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av kombat »

Som jag skrev tidigare så anser jag inte att flyer listan är särkilt bra. Den har dåliga scoring enheter som man panga bort lätt och swarmar man objectiven så kommer de inte åt att contesta heller. Dessutom tror jag det är väldigt bökigt att spela med en all flyer lista. Så jag tycker inte man ska nerdragea för mycket innan man ser hur väl de faktiskt placerar sig och göra det alldeles för lätt att få in bra skyfire, gör det då omöjligt att spela med lite lagom med flyers vilket jag anser är ok. Jag tror nids tokspöar flyerspam. Dock inte genom att döda all flyers utan att de faktsitk vinner på objektiv.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av Halvar »

kombat skrev:Som jag skrev tidigare så anser jag inte att flyer listan är särkilt bra. Den har dåliga scoring enheter som man panga bort lätt och swarmar man objectiven så kommer de inte åt att contesta heller. Dessutom tror jag det är väldigt bökigt att spela med en all flyer lista. Så jag tycker inte man ska nerdragea för mycket innan man ser hur väl de faktiskt placerar sig och göra det alldeles för lätt att få in bra skyfire, gör det då omöjligt att spela med lite lagom med flyers vilket jag anser är ok. Jag tror nids tokspöar flyerspam. Dock inte genom att döda all flyers utan att de faktsitk vinner på objektiv.
Men alla tänker inte på spam. Bara två-tre flygare är devasterande nog. Och allierade gör inte saken bättre som vissa påstår.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av kombat »

2-3 flygare är knappast brutet. Jag mötte 10 paladiner med draigo och Coteaz med reroll to hit och ignorerar cover saves. Det är fan brutet

Skriv svar