Sverige FAQn 5.0

Moderatorer: Katarsis, Argos

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Sverige FAQn 5.0

Inlägg av Katarsis »

Här kommer den. Ber om ursäkt för att det blev i snaraste laget iför GothCon men de enda egentliga förändringarna är tillåtna enheter från IA och de har ju vart öppna ganska länge. Allt som diskuterades från IA hann inte komma med, vi får ta det nästa gång. Övriga förändringar som har skett är att vi tagit bort sådant som inte längre är aktuellt i och med nya codexar och/eller GW egna FAQs.
/Mattias och Sverige FAQ-gruppen

Edit: 5.1 uppe nu med karaktärerna från IA 11 med.
Bilagor
Swedish FAQ 5.1.pdf
(92.95 KiB) Nerladdad 553 gånger
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av Seregon »

61 timmar innan listinskick är ju massor av tid. Tack för uppdateringen!
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av Halvar »

tack och bock.
Ja' än't bittä'!

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av Ancalagon »

Det var ju en diskussion om vilken IA man skulle använda för reglerna till IG Long Range Ground Scanner. Jag kanske är blind, men den verkar inte finnas med alls. Var det meningen?

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av Röde »

Ancalagon skrev:Det var ju en diskussion om vilken IA man skulle använda för reglerna till IG Long Range Ground Scanner. Jag kanske är blind, men den verkar inte finnas med alls. Var det meningen?
Det var ju inte så roligt. Jag tänkte använda den nästa helg. Jag hoppas verkligen att det är en tabbe och att arrangören av SOSpring informeras bums isf.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av Röde »

Nu har jag fått svar på mitt pm. till Mattias i Faq-gruppen och Long Range Ground Scanner är alltså "bannad" i den nya SweFaqen. Den är helt enkelt för bra.

Edit. När jag mer noggrant läser igenom vad som är tillåtet till andra arméer så blir jag riktigt, riktigt trött.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av Seregon »

Direktlänk till Long Range Ground Scanner: http://www.forgeworld.co.uk/Downloads/P ... update.pdf

Jag tycker den verkar oerhört rimligt på alla sätt. En sann One(-Half)-Trick-Pony på 40pts som bara lyckas med sin förmåga 50% av gångerna och även har en väldigt begränsad potential då vare sig barrage eller ordnance tillåts re-rollas samt enbart funkar på infanteri på längre avstånd än 12".
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av Röde »

Seregon skrev:Direktlänk till Long Range Ground Scanner: http://www.forgeworld.co.uk/Downloads/P ... update.pdf

Jag tycker den verkar oerhört rimligt på alla sätt. En sann One(-Half)-Trick-Pony på 40pts som bara lyckas med sin förmåga 50% av gångerna och även har en väldigt begränsad potential då vare sig barrage eller ordnance tillåts re-rollas samt enbart funkar på infanteri på längre avstånd än 12".
Den som var tillåten i förra Faqen var dessutom den för 65pts. Samma regler dock.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av Katarsis »

För att förtydliga lite så är Scannern inte "bannad", den är bara inte tillåten. Jag personligen tyckte att den var på gränsen till för bra och lyckades inte få igång någon diskussion om den så jag har inte alltför mycket att gå på. Hade den vart till en utav de lite sämre codexarna hade den antagligen fått vara med i och med att vi har bedömt det så som att de svagarne codexarna skall få en högre toleransnivå, medan de starkare codexarna (däribland Imperial Guard) skall tillåtas mindre.
Jag tycker att Scannern är ett lågt pris att betala för de fördelar man får; det är främst stabiliteten jag tänker på då man antingen kan få flera chanser på sig att re-rolla to-hit (order+scanner) eller låsa upp annars omöjliga kombinationer såsom re-rolla to-hit och coversaves (scanner+order). Samt den lilla bounuseffekten att, när det är viktigare att man kan sabotera för infiltrators än att skjuta bättre, ha 75% sannolikhet att inte få infiltrators i sitt knä om man utöver Scannern har en enhet som kan infiltrera.
/Mattias
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Sverige FAQn 5.0

Inlägg av Seregon »

Visst, men det kräver att du kombinerar din HQ med din LRGS (ännu en HQ) samt ett (eller flera) heavy weapon team(s). Kombon re-roll to-hit samt cover saves fungerar dessutom enbart för en enda vänlig enhet, övriga får nöja sig med att tvinga re-rolls på cover saves; alternativt kan man låta endast en enda enhet få dubbla chanser att re-rolla to-hit.

Sedan måste man dessutom för infiltrationstricket faktiskt ha en enhet som kan infiltrera där, och att öka sannolikheten för att slippa få en fiendeenhet 18" bort (12" om man har helt perfekt terräng, vilket inte brukar vara fallet) från 50% till 75% känns sällan jättefarligt.

Jag skulle säga tillåt den, iaf den dyrare varianten om det skulle vara så, men att ta bort den helt för att det finns en möjlighet att 25pts rabatt är helt brutet tror jag är ett lite för drastiskt beslut. Hade den varit helt spelförstörande hade vi nog sett den på fler turneringar vid det här laget, speciellt som att den var tillåten fram tills tidigare idag.

Det är ju trots allt enbart de mest brutna sakerna (som att få en nästan auto-assaultande dreadnought i ansiktet tur ett) som är bortplockade, och LRGC är inte ens i närheten av att vara något sådant.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Skriv svar