Sverige FAQ:en 4.0

Moderatorer: Katarsis, Argos

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Sverige FAQ:en 4.0

Inlägg av Zurken »

fjugin skrev:Bra att ni fått med det här med charge moves, men vore det inte bra att säga något om defender's react och pile in också, speciellt med tanke på texten på pile in om att man ska flytta så nära fienden man kan närmare fienden om man inte kommer in i baskontakt.
Jag gillar inte heller tolkningen på combat squads, men det är ju så GW själva sagt...
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Sverige FAQ:en 4.0

Inlägg av Katarsis »

Zurken skrev:Förutom att det finns flera grejer i listan över standardisering av wargears som kan tas bort så ser det riktigt bra ut. Bättre med en nästan färdig FAQ än en över ett år gammal.
Lista grejerna så tar jag bort dem.
HeadWar skrev:Angående ruiner så står det först i stycket om "Moving up and down" att man bör använda reglerna som de är skrivna i regelboken, men i stycket efter rekommenderas det sedan att man inte alls spelar så. Det känns lite förvirrat, jag vet att jag har spelat "fel" på grund av det.
Kollar på att förtydliga detta.
kombat skrev:
Seregon skrev:Nog tycker jag att folk bör ha lärt sig reglerna för att gå i ruiner efter lite över tre år in i 5th edition..

Formuleringen på Vindicare är inte helt klockren. Syftas "The additional dice" på de från rending eller allting utöver de vanliga 1d6 man får mot fordon? Det bör vara det sistnämnda och bör kanske således formuleras som "Against an Eldar Wave Serpent or a Necron Monolith, the Vindicare will only ever roll 1d6 for Armour Penetration."
Samtidigt tas denna exakta frågan upp i GW:s egna FAQ dock vad som har diskuterats tidigare var ju om man skulle få +3 till APn likt andra vapen med sniper reglen får är ju inte ens nämnt. Men konsensus verkar vara att Vindicares vapen som använder tubro-penetrator ammon får 3+4D6+ ev. rending
Ser om vi kan skriva om det. Tanken är att Vindicare skall få sina extra tärningar plus styrka 3, alla tärningar kan generera rending och han får endast S3 + 1D6 mot Monoliths och Wave Serpents.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Sverige FAQ:en 4.0

Inlägg av Seregon »

Exsanguiniator är den jag på rak arm kommer på, för den var väl för förra BA-(WD-)codexen?
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Sverige FAQ:en 4.0

Inlägg av Zurken »

Katarsis skrev:
Zurken skrev:Förutom att det finns flera grejer i listan över standardisering av wargears som kan tas bort så ser det riktigt bra ut. Bättre med en nästan färdig FAQ än en över ett år gammal.
Lista grejerna så tar jag bort dem.
Allt förutom Dozer Blades och Psychic Hood om jag inte misstar mig, allt annat har GW själva fixat. Har inte koll på hur det är med gamla IA grejer dock.
Alexander Merinen

Rashia
Inlägg: 265
Blev medlem: 16 jun 2011, 19:09
Ort: Örebro

Re: Sverige FAQ:en 4.0

Inlägg av Rashia »

Igen tolkning på psycostroke och rad grenades som är locked in combat?
Jag tror de finns potential till verbalt slagsmål om de inte finns en tolkning som alla accepterar.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Sverige FAQ:en 4.0

Inlägg av Katarsis »

Rashia skrev:Igen tolkning på psycostroke och rad grenades som är locked in combat?
Jag tror de finns potential till verbalt slagsmål om de inte finns en tolkning som alla accepterar.
Det är uppe för diskussion i FAQ-gruppen så det kommer.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Sverige FAQ:en 4.0

Inlägg av Excessus »

Hur blev det med chaos termies? Har de relentless som alla andra eller är de fortfarande begränsade till 12" med rapid fire vapen?
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Toastern
Inlägg: 124
Blev medlem: 07 aug 2010, 14:35

Re: Sverige FAQ:en 4.0

Inlägg av Toastern »

Vill bara säga tack för uppdateringen!

Jag tycker att ni tolkar t ex combat squads helt rätt, det är ju ändå så det står i reglerna. Jag gillar att FAQ:n försöker vara så regeltrogen som möjligt (med undantag för IA-fordon och harmoniseringen av samma sak från olika Codex, men det är en annan diskussion) istället för att införa husregler efter eget tycke.

Det är ju det vi har kompen till! :D

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Sverige FAQ:en 4.0

Inlägg av Katarsis »

Excessus skrev:Hur blev det med chaos termies? Har de relentless som alla andra eller är de fortfarande begränsade till 12" med rapid fire vapen?
Utan att ha kollat med de andra så kan jag nog säga att det kommer tolkas som att de har Relentless från regelboken.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Sverige FAQ:en 4.0

Inlägg av Mutt »

Som jag sa en gång innan, Imperial guards Centaur borde köpa upgrades från hellhounden istället för chimeran (så den kan köpa searhlight och smoke launchers).

Skriv svar