Sverige FAQ:en 4.0

Moderatorer: Katarsis, Argos

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Sverige FAQ:en 4.0

Inlägg av Katarsis »

Här är den. Kommentera gärna. Vissa saker kom inte med (snabba karaktärer t.ex.), delvis på grund av tidsbrist, delvis på grund av missförstånd. Men i den bästa av världar skall vi vi kunna diskutera klart allt och släppa igen efter BSK, lagom till Tour-finalen.
/Mattias och FAQ-gruppen
Bilagor
Swedish FAQ 4.0.pdf
(96.99 KiB) Nerladdad 321 gånger
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Sverige FAQ:en 4.0

Inlägg av DHettNeck »

Ser bra ut! Kanon att ni släppte den!
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Sverige FAQ:en 4.0

Inlägg av Seregon »

Nog tycker jag att folk bör ha lärt sig reglerna för att gå i ruiner efter lite över tre år in i 5th edition..

Formuleringen på Vindicare är inte helt klockren. Syftas "The additional dice" på de från rending eller allting utöver de vanliga 1d6 man får mot fordon? Det bör vara det sistnämnda och bör kanske således formuleras som "Against an Eldar Wave Serpent or a Necron Monolith, the Vindicare will only ever roll 1d6 for Armour Penetration."
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Sverige FAQ:en 4.0

Inlägg av Zurken »

Förutom att det finns flera grejer i listan över standardisering av wargears som kan tas bort så ser det riktigt bra ut. Bättre med en nästan färdig FAQ än en över ett år gammal.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Sverige FAQ:en 4.0

Inlägg av HeadWar »

Angående ruiner så står det först i stycket om "Moving up and down" att man bör använda reglerna som de är skrivna i regelboken, men i stycket efter rekommenderas det sedan att man inte alls spelar så. Det känns lite förvirrat, jag vet att jag har spelat "fel" på grund av det.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Sverige FAQ:en 4.0

Inlägg av HeadWar »

Åååh, trevligt, vi har fått in den korkade tolkningen av combat squads...

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Sverige FAQ:en 4.0

Inlägg av kombat »

Seregon skrev:Nog tycker jag att folk bör ha lärt sig reglerna för att gå i ruiner efter lite över tre år in i 5th edition..

Formuleringen på Vindicare är inte helt klockren. Syftas "The additional dice" på de från rending eller allting utöver de vanliga 1d6 man får mot fordon? Det bör vara det sistnämnda och bör kanske således formuleras som "Against an Eldar Wave Serpent or a Necron Monolith, the Vindicare will only ever roll 1d6 for Armour Penetration."
Samtidigt tas denna exakta frågan upp i GW:s egna FAQ dock vad som har diskuterats tidigare var ju om man skulle få +3 till APn likt andra vapen med sniper reglen får är ju inte ens nämnt. Men konsensus verkar vara att Vindicares vapen som använder tubro-penetrator ammon får 3+4D6+ ev. rending

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Sverige FAQ:en 4.0

Inlägg av Seregon »

kombat skrev:
Seregon skrev:Nog tycker jag att folk bör ha lärt sig reglerna för att gå i ruiner efter lite över tre år in i 5th edition..

Formuleringen på Vindicare är inte helt klockren. Syftas "The additional dice" på de från rending eller allting utöver de vanliga 1d6 man får mot fordon? Det bör vara det sistnämnda och bör kanske således formuleras som "Against an Eldar Wave Serpent or a Necron Monolith, the Vindicare will only ever roll 1d6 for Armour Penetration."
Samtidigt tas denna exakta frågan upp i GW:s egna FAQ dock vad som har diskuterats tidigare var ju om man skulle få +3 till APn likt andra vapen med sniper reglen får är ju inte ens nämnt. Men konsensus verkar vara att Vindicares vapen som använder tubro-penetrator ammon får 3+4D6+ ev. rending
Inte mot Monoloths eller Wave Serpents. Där bör det vara 3 + 1d6; något som inte är formulerat helt tydligt här och inte tas upp alls i GWs FAQ.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Sverige FAQ:en 4.0

Inlägg av fjugin »

Bra att ni fått med det här med charge moves, men vore det inte bra att säga något om defender's react och pile in också, speciellt med tanke på texten på pile in om att man ska flytta så nära fienden man kan om man inte kommer in i baskontakt.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Sverige FAQ:en 4.0

Inlägg av Gonka Koff »

HeadWar skrev:Åååh, trevligt, vi har fått in den korkade tolkningen av combat squads...
Fan va boring!
åsså den här fina powergamergrejjen är körd åxå:
Star Engines
Vehicles with star engines cannot tankshock when using its extra move
.
Förutom ovanstående två grejjer känns det okej. Eller mja, jag tycker att fuskmaskinen Damocles borde bannas rakt av (hade jag inte haft mina personliga aversion mot brutna IA-regler hade jag såklart sjävklart alltid haft en damocles med i min armé). Det finns förmodligen en massa andra IA prylar jag inte heller gillar, men jag orkar verkligen inte ge mig in i den där djungeln av böcker.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Skriv svar