Swedish FAQ 5th edition klar

Moderatorer: Katarsis, Argos

Argos
Inlägg: 1337
Blev medlem: 09 okt 2008, 07:55

Swedish FAQ 5th edition klar

Inlägg av Argos »

Nu är den första FAQ:en till 5th ed äntligen klar. Kom gärna med åsikter och kommentarer.
Bilagor
Swedish FAQ v1.0.pdf
(91.38 KiB) Nerladdad 1611 gånger

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Swedish FAQ 5th edition klar

Inlägg av speedfreek »

Fantastiskt bra jobbat.
Gillar de tydliga listorna över Wargear som vad jag kan se knappt lämnar oklarheter alls.
Snygga lösningar även för Cyclops, Lance Strike, LOS för Pod mm

Kommentarer om regeltolkningar:

‐ Servo‐arm:
Vet inte om =I= retinues CC-servitors räknas in här, men det borde de nog göra.

Deep strike 
The facing of models using deep strike may be changed after the unit has been moved by scatter. 

Tar för givet att motståndaren väljer detta vid en mishap.

Kustom force field 
Kustom force field provides 4+ cover save to vehicles within 6” of the field. 

Så som det står nu så måste över hälften av en fordonsenhet vara inom 6" för att få save.
Vet inte om det är avsiktligt.

Storm caller 
‐ A unit that assaults the protected unit counts as “Moving through cover” for the purpose of determining 
who strikes first in an assault, even if the assaulting unit did not move through difficult or dangerous terrain. 

Just denna del av denna regeltolkning borde gälla Tau Stealth Field Generator.


Jag hittade enbart detta "fel":
Emergency disembark
saknas ett "it" som bisatsens tredje ord.


Återigen, snyggt jobbat.

Silversixx
Inlägg: 1153
Blev medlem: 09 okt 2008, 15:14

Re: Swedish FAQ 5th edition klar

Inlägg av Silversixx »

Jag lägger upp den på Warseer.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Swedish FAQ 5th edition klar

Inlägg av DHettNeck »

Det ser bra och tydligt ut. Kan vad jag som har missat nått, men finns det inga nya regler för skogar? Om inte skulle det vara bra att ha.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Swedish FAQ 5th edition klar

Inlägg av Nefrums »

Saknar tolkning på hur reglerna tillämpas när man emergensy disembarkar i motståndarens runda, får man bara fördelarna av emergensy disembark eller får man nackdelarna också?
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Delirium
Inlägg: 561
Blev medlem: 09 okt 2008, 09:27
Ort: Göteborg

Re: Swedish FAQ 5th edition klar

Inlägg av Delirium »

Bra jobbat grabbar! FAQ:en löser vad som väl uppfattats som de två stora problemen i femte, olika stats i olika texter och förflyttningsreglerna.

Personligen hade jag gärna sett lite förtydliganden vad gäller LOS och även skogar, och jag menar också att den gamla käpphästen med difftest för andra modeller än den första i assaultmove är väl värd att FAQ:as.

Språkligt kan man göra lite finputsningar: det heter invulnerable och inte invurnable; det ska vara "than" och inte "then" på samtliga ställen; och det är lite problem med numerus på ett par ställen, exempelvis "a unit that disembarks" under land raider och "still have references" för space wolves och 13th. Bör nog vara "Rules Interpretations och i vad jag antar är en korrmiss står det "we therefore recommended that" under Ruins and Buildings. Finns även några grammatiska grejer men det är nog ingen som märker.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Swedish FAQ 5th edition klar

Inlägg av fjugin »

Bild
Delirium skrev:Personligen hade jag gärna sett lite förtydliganden vad gäller LOS och även skogar, och jag menar också att den gamla käpphästen med difftest för andra modeller än den första i assaultmove är väl värd att FAQ:as.
Håller med, dessa hade varit bra att ha också.

Missar?:
- blood angels kan inte köpa baal (då man inte får köpa fordon från sin codex och den inte står listad bland undantagen)
- Menar ni verkligen att space wolves ska köpa rhinos för 50 poäng och sedan få de dyra uppgraderingarna, så 65p för en rhino med extra armour!? Känns inte helt rätt..
- Om blast markers måste placeras på en del av målet som syns, hur blir det om man skjuter på ett fordon och bara ser en vertikal side armour, då kan man ju inte placera blasten så hela hålet är på den, eller hur menar ni?
- Om KKF ger 4+ save till fordon bör nog storm caller bör också göra det, är ju i princip samma regler.

Tillägg:
- En enhet utan deep strike använder deep strike reglerna (veil of darkness t.ex.), de får misshap och hamnar i reserv, hur tar de sig in på planen?

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Swedish FAQ 5th edition klar

Inlägg av Katarsis »

fjugin skrev:Missar?:
- blood angels kan inte köpa baal (då man inte får köpa fordon från sin codex och den inte står listad bland undantagen)
- Menar ni verkligen att space wolves ska köpa rhinos för 50 poäng och sedan få de dyra uppgraderingarna, så 65p för en rhino med extra armour!? Känns inte helt rätt..
- Om blast markers måste placeras på en del av målet som syns, hur blir det om man skjuter på ett fordon och bara ser en vertikal side armour, då kan man ju inte placera blasten så hela hålet är på den, eller hur menar ni?
- Om KKF ger 4+ save till fordon bör nog storm caller bör också göra det, är ju i princip samma regler.

Tillägg:
- En enhet utan deep strike använder deep strike reglerna (veil of darkness t.ex.), de får misshap och hamnar i reserv, hur tar de sig in på planen?
1. Hmmm, Baalen ja, skyller på Ooan, han borde ha haft koll på den.
2. Jag vet inte hur du får det till det, alla Space Marines (inklusive alla lojala chapters) köper sina fordon och uppgraderingar från IA2Update (med de listade undantagen). Exemplet syftar på att Grey Hunters inte står uppskrivna över dem som kan köpa t.ex. en Rhino från IA2Update, men i och med att det står i deras codex så får de det.
3. Ja, det var kanske lite otydligt, tar upp det med de andra.
4. I princip samma och exakt samma är inte samma sak.
5. Vi diskuterar sådana saker just nu.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Swedish FAQ 5th edition klar

Inlägg av fjugin »

Katarsis skrev:2. Jag vet inte hur du får det till det, alla Space Marines (inklusive alla lojala chapters) köper sina fordon och uppgraderingar från IA2Update (med de listade undantagen). Exemplet syftar på att Grey Hunters inte står uppskrivna över dem som kan köpa t.ex. en Rhino från IA2Update, men i och med att det står i deras codex så får de det.
Det kommer från de extra SW-reglerna, inte IA-fordonsupdaten.

"- Unless Imperial Armour is allowed, use the point costs for Rhinos and Razorbacks from Codex: Space Wolves. These units use the rules from Codex: Space Marines and are only able to buy upgrades from their entries in Codex: Space Marines."

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Swedish FAQ 5th edition klar

Inlägg av HeadWar »

Siege Dreads går alltså inte längre att köpa? (De bor i en annan IA, och fick alltså inte vara med i uppdateringen.)

"Signum: Istället för att skjuta sig själv, får bäraren..." :lol:

Skriv svar