Swedish FAQ 5th edition klar

Moderatorer: Katarsis, Argos

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Swedish FAQ 5th edition klar

Inlägg av DHettNeck »

Jag håller inte med. FAQn har gjort mycket "grövre" saker helt utan nån form av regelstöd. Jag tycker att man bör spika 5+.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

mtz
Inlägg: 250
Blev medlem: 08 dec 2008, 16:54
Ort: Varberg

Re: Swedish FAQ 5th edition klar

Inlägg av mtz »

Så istället för som nu, där fordon nästan aldrig får cover för att vara i skog, så skall dom alltid få 5+? låter ju för mig iallafall fruktansvärt orimligt.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Swedish FAQ 5th edition klar

Inlägg av Katarsis »

Tre svar, tre nästan helt olika kommentarer, I rest my case.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

the godfather
Inlägg: 1051
Blev medlem: 27 nov 2008, 11:49

Re: Swedish FAQ 5th edition klar

Inlägg av the godfather »

mtz skrev:Så istället för som nu, där fordon nästan aldrig får cover för att vara i skog, så skall dom alltid få 5+? låter ju för mig iallafall fruktansvärt orimligt.
nej, fordon har oftast 4+, bara du är kreativ med vad du ställer i skogen :cry:
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Swedish FAQ 5th edition klar

Inlägg av fjugin »

Katarsis skrev:Allmänna regler för skogar har nog inte diskuterats utav SvFAQn, de flesta turneringar som spelats i 5th har använt olika regler men det har vart ganska klart i turneringsinformationen vad som gällt (antingen före eller på plats), så det har mig veterligen inte vart några problem.
Är inte lite tanken med SvFAQ att man ska slippa fråga varje arrangör inför varje turnering vilka regler eller tolkningar de använder?
Så att man innan man kommer dit ska veta vilka regler som gäller.
Katarsis skrev:Risken med att skriva in något sådant i FAQn blir att det kan vara många som inte vill spela med den 'tolkningen' eftersom den inte har något regelstöd och därmed sänka FAQns status.
Kan man skriva att BA, DA och BT följer SM-reglerna för diverse equipment, vilket i princip är rakt emot vad GWs FAQ säger, något som garanterat skrämmer bort många anhängare, kan man nog också skriva tydligare, mindre abuse-bara regler för skogar.

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Swedish FAQ 5th edition klar

Inlägg av Jocke Rapp »

Problemet är att det inte finns något konsensus för hur skogar ska spelas och då blir det regelbokens variant. Jag själv föreslår aldrig 5+ varianten när jag spelar och har inte haft något problem med det på turneringar.

xdanskx
Inlägg: 644
Blev medlem: 23 maj 2009, 20:19

Re: Swedish FAQ 5th edition klar

Inlägg av xdanskx »

Vi i LBK brukar spela 5+ för skogar, och så ser det ut att bli på DefCon oxo.
Winning is a theme!

twitter: xdanskx

Delirium
Inlägg: 561
Blev medlem: 09 okt 2008, 09:27
Ort: Göteborg

Re: Swedish FAQ 5th edition klar

Inlägg av Delirium »

speedfreek skrev:Snygga lösningar även för Lance Strike
Har kollat igenom FAQ:en och jag hittar inget om Lance Strike? Hur räknas orbital bombardment när det gäller förluster?
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Swedish FAQ 5th edition klar

Inlägg av speedfreek »

Jag orkar inte kolla vad jag syftade på, men jag antar att det är det i FAQn, att inaccuracy inte finns mm.
(alltså GWs FAQ)

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Swedish FAQ 5th edition klar

Inlägg av fjugin »

Skulle vilja ha en text om vad som gäller för kratrar för exploderade fordon.
Jag har alltid spelat med att man får får cover save, oavsett om kratern inte har höga otympliga kanter, och ingen har någonsin motsatt sig det. Men här på forumet verkar det finnas en hel personer som inte håller med om det och förmodligen inte skulle ge mig cover i mina ganska platta kratrar.

Men följande punkter i sverige FAQ skulle det bli lättare för folk att fixa kratrar och mindre möjligt att abusa det.
- sprängda-fordon-kratrar ger cover till folk i eller precis bakom dom oavsett om kanterna täcker LOS till dom eller ej.
- sprängda-fordon-kratrar blockar aldrig LOS helt till någonting (så inga 2" höga kanter på kratrarna).

Och, återigen, fixa spelbara skogregler. Ni har ju löst det på ett väldigt bra sätt med de kassa ruin-reglerna: "vi rekommenderar att ni änvänder dessa modifierade regler för ruin också". Gör detsamma för skogar! :)

Skriv svar