Swedish FAQ 5th edition klar

Moderatorer: Katarsis, Argos

Användarvisningsbild
n00bn
Inlägg: 578
Blev medlem: 13 dec 2008, 13:46

Re: Swedish FAQ 5th edition klar

Inlägg av n00bn »

Jag undrade ett par grejer bara.

Kan chaos space marines också få predators med autocannons och heavy bolters för 85 poäng respektive vindicators för 115? Just nu får chaos betala 15 poäng moms för sina predator och 10 för vindicators.

Och hade det också funkat att ge chaos landraidern 12 mans transport uttymme? Det hade varit askul att kunna spela med en termos lord och fem termosar.

Det hade varit jättefestligt om det kunde fixas för jag tänkte delta på sydcon (och det kommer bli min första turnering) med chaos marines.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Swedish FAQ 5th edition klar

Inlägg av imp »

Nej
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
n00bn
Inlägg: 578
Blev medlem: 13 dec 2008, 13:46

Re: Swedish FAQ 5th edition klar

Inlägg av n00bn »

imp skrev:Nej
Okej då. Jag får fråga ödmjukare nästa gång. Jag kan väl köra med space marine codexet om mitt är så dåligt ;).
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Swedish FAQ 5th edition klar

Inlägg av imp »

Du får övertala Forge World att fuska till reglerna för CSM också =)
En bild säger mer än 1000 kaniner

eldoriath
Inlägg: 11
Blev medlem: 12 jul 2009, 16:14

Re: Swedish FAQ 5th edition klar

Inlägg av eldoriath »

En regel gällande skogar som verkar vara ganska allmänt vedertagen är att fordon och MC får en 5+ save oavsett hur dom står i förhållande till de (få) träd som finns på plattan.

Tycker också det är onödigt att buffa upp IGs shotguns då deras codex är nyast nu men har ändå S3, så jag tycker de ska vara undantagna S4 på shotgunsregeln då deras shotguns uppenbarligen inte ska vara lika häftiga som SM.

Annars är det ett väldigt bra arbete.

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Swedish FAQ 5th edition klar

Inlägg av imp »

eldoriath skrev:Tycker också det är onödigt att buffa upp IGs shotguns då deras codex är nyast nu men har ändå S3, så jag tycker de ska vara undantagna S4 på shotgunsregeln då deras shotguns uppenbarligen inte ska vara lika häftiga som SM.
Fixat i den versionen det arbetas på nu
Senast redigerad av 1 imp, redigerad totalt 11 gånger.
En bild säger mer än 1000 kaniner

the godfather
Inlägg: 1051
Blev medlem: 27 nov 2008, 11:49

Re: Swedish FAQ 5th edition klar

Inlägg av the godfather »

håller med om skogarna, det är så många som spelar olika, det är trist att ta det snacket före en match.

slå in i swefaq att det är 5+ så slipper vi bråket :)
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Joppe
Inlägg: 383
Blev medlem: 08 okt 2008, 22:39

Re: Swedish FAQ 5th edition klar

Inlägg av Joppe »

Jag tycker just den punkten är onödig att ta med då det finns tydliga regler i regelboken. Jag har hittils aldrig haft några problem med att köra just enligt regelboken på turneringar. Terrängen måste man ju ändå diskutera igenom med motståndaren. Däremot bör man på varje turnering kanske ta ställning till om terräng med egen bas automatiskt ska räknas som area-terrain, vilket nog är det som gett upphov till flest missförstånd i mina matcher.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Swedish FAQ 5th edition klar

Inlägg av Katarsis »

Allmänna regler för skogar har nog inte diskuterats utav SvFAQn, de flesta turneringar som spelats i 5th har använt olika regler men det har vart ganska klart i turneringsinformationen vad som gällt (antingen före eller på plats), så det har mig veterligen inte vart några problem. Risken med att skriva in något sådant i FAQn blir att det kan vara många som inte vill spela med den 'tolkningen' eftersom den inte har något regelstöd och därmed sänka FAQns status.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Swedish FAQ 5th edition klar

Inlägg av Asplund »

Katarsis skrev:Allmänna regler för skogar har nog inte diskuterats utav SvFAQn, de flesta turneringar som spelats i 5th har använt olika regler men det har vart ganska klart i turneringsinformationen vad som gällt (antingen före eller på plats), så det har mig veterligen inte vart några problem. Risken med att skriva in något sådant i FAQn blir att det kan vara många som inte vill spela med den 'tolkningen' eftersom den inte har något regelstöd och därmed sänka FAQns status.
Låter extremt vettigt.

Skriv svar