Sverige FAQ:en version 3.2

Moderatorer: Katarsis, Argos

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Sverige FAQ:en version 3.2

Inlägg av Seregon »

I3 -> I5 -> I1 -> I2

Det är redan FAQ:at från GW att lash whip går före furious charge, och rimligen bör lans-modifikationen gå först.

Edit: Förvisso kan det även vara I3 -> I1 -> I5/2 -> I6/5 enligt den FAQ tolkningen.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Sverige FAQ:en version 3.2

Inlägg av Zurken »

Med SweFAQ tolkningen att saker med fasta värden inte påverkas av sådant som påverkar modellens värden så måste det bli så att Hunting Lances slår på I5 mot Lash Whip.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Sverige FAQ:en version 3.2

Inlägg av speedfreek »

Snart kommer Dark Eldar med saker som påverkar fiendens stats...

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Sverige FAQ:en version 3.2

Inlägg av cadelin »

Seregon skrev: Det är redan FAQ:at från GW att lash whip går före furious charge, och rimligen bör lans-modifikationen gå först.
det är inte en modifikation.

Edit
Det kommer nog att komma en Dark Eldarpryl som halverar styrka i cc med en effekt. Detta kommer i min mening heller inte påverka huntinglance eller relicblade. De har sin satta styrka och oavsett om det är en snotling eller en wraithlord som slåss med dem.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Sverige FAQ:en version 3.2

Inlägg av Mortarion »

Hunting lance slår mycket riktigt med I5 mot en lash whip eftersom lash whip påverkar modellens I och lansen alltid slår på I och S 5 oavsett vilka stats ägaren har. Det funkar åt båda hållen.

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Sverige FAQ:en version 3.2

Inlägg av Nefrums »

För att sammanställa de olika reglerna så använder man modificationer i följande ordning:

1. saker som ändrar modellernas stats till fixa värde.
2. dubbleringar (och halveringar??)
3. + och - till stats.
4. saker som inte använder modellens stats utan fixt värde.

Denna tolkning tor jag stämmer med alla regler.. right?
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Sverige FAQ:en version 3.2

Inlägg av cadelin »

Nefrums skrev:För att sammanställa de olika reglerna så använder man modificationer i följande ordning:

1. saker som ändrar modellernas stats till fixa värde.
2. dubbleringar (och halveringar??)
3. + och - till stats.
4. saker som inte använder modellens stats utan fixt värde.

Denna tolkning tor jag stämmer med alla regler.. right?

1. saker som ändrar modellernas stats till fixa värde. <- denna kan också komma på andra plats enligt tyrandifaq
Lashwhip -> I 1 -> Bansheemask -> I 10

Men annars är jag helt med på det du säger

Revener
Inlägg: 106
Blev medlem: 22 nov 2010, 10:26

Re: Sverige FAQ:en version 3.2

Inlägg av Revener »

DE sak som bör FAQ'as

Djin Blade sid 56 i codex.

En hel del personer verkar ha fått för sig att det är en wargear som alltid ger en 2 bonus attacker oavsett vilken vapen man använder.

det må köpas från archons wargear lista, men dess beskrivning säger tydligt att det är ett power vapen med 2 bonus attacker.

Har varit en del stora diskussioner angående detta på diverse forum.

och sen så är det Power From Pain och pain tokens.

En del verkar tro (och är jävligt envisa) att hela enheten får PfP bonusen även om inte alla delar av enheter än DE eller har PfP reglen. tex beastmaster enheter och Court of the Archon eller en Harlequin enhet med en IC.

..............

för övrigt

Movement
Note that it is possible, according to the rule book, to gain “extra” movement for the vehicle by pivoting on the spot.

Sånt här "fusk" ska väl FAQ'as bort inte godkännas :)

pivot säger att det inte räknas som move, men reglen säger också at man inte får röra sig längre än sitt Max Mv.

Ska man kunna ställa up på linjen och sen sväga och komma c.a 2" närmare motståndaren så behöver man större ingemansland mellan spelarna. Ska ju vara 24"/18".
Behöver ju inte göra det lättare med turn 1 assault, och jag spelar ändå DE :)
ARRRRRRRRRRRR!!
<VäS>
-Dark Eldar, Necrons
-Van Saar

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Sverige FAQ:en version 3.2

Inlägg av imp »

Revener skrev:DE...Movement
Note that it is possible, according to the rule book, to gain “extra” movement for the vehicle by pivoting on the spot.

Sånt här "fusk" ska väl FAQ'as bort inte godkännas :)

pivot säger att det inte räknas som move, men reglen säger också at man inte får röra sig längre än sitt Max Mv.

Ska man kunna ställa up på linjen och sen sväga och komma c.a 2" närmare motståndaren så behöver man större ingemansland mellan spelarna. Ska ju vara 24"/18".
Behöver ju inte göra det lättare med turn 1 assault, och jag spelar ändå DE :)
Det är enligt regelboken, det spelas så, det ska spelas så
En bild säger mer än 1000 kaniner

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Sverige FAQ:en version 3.2

Inlägg av Gonka Koff »

Revener skrev:Ska man kunna ställa up på linjen och sen sväga och komma c.a 2" närmare motståndaren så behöver man större ingemansland mellan spelarna. Ska ju vara 24"/18".
Behöver ju inte göra det lättare med turn 1 assault, och jag spelar ändå DE :)
Det är enkelt ordnat: tipsa bara din motspelare att deploya >2" från deploymentgränsen så löser det sig. Det där tricket går man nog bara på en gång (eller tre, om det gäller mig).
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Skriv svar