Sverige FAQ:en version 3.2

Moderatorer: Katarsis, Argos

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Sverige FAQ:en version 3.2

Inlägg av Snot »

Mortarion skrev:
Snot skrev:Men Lash Whip FAQen visar ju tydligt på att dom är characteristic modifiers. Alltså är det modellens värde. Annars hade den nämnt dom som "or replacements" som ni försöker hävda?
Banshee mask har en helt annan wording. Den gör att modellen får I10. Lansen gör att attacken resolvas på I5, inte att modellen får I5.
Nu står det ju inget av det du säger i codexet dock.(Gällande lansen) Vilket är en stor del av varför jag inte tycker det är lika självklart som du.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Sverige FAQ:en version 3.2

Inlägg av imp »

Antingen så borde ju en sak/regel modifiera statline, eller så ersätter den statline. Det är ju två olika saker. En modell med S10 med hunting lance borde fortfarande få S5 när lansen används.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Sverige FAQ:en version 3.2

Inlägg av Zurken »

Det finns väl egentligen ingen regel som säger vilket timing modifikationer och ersättningar av stat-lines har. Det kan väl lika gärna vara så att man ersätter statset först och sen modifierar det, som att man modifierar statset först och sen ersätter det. Jag lutar fortfarande åt det senare, men jag har verkligen inget regelstöd såvitt jag vet.

Dock har denna fråga (som borde vara i en egen tråd) ganska liten påverkan av spelet så som det ser ut nu. Jag kan mycket väl vara villig att ge Corbulo och Roghriders S6 på chargen, men jag skulle själv aldrig få för mig att spela så.
Alexander Merinen

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Sverige FAQ:en version 3.2

Inlägg av Mortarion »

Snot skrev:
Mortarion skrev:
Snot skrev:Men Lash Whip FAQen visar ju tydligt på att dom är characteristic modifiers. Alltså är det modellens värde. Annars hade den nämnt dom som "or replacements" som ni försöker hävda?
Banshee mask har en helt annan wording. Den gör att modellen får I10. Lansen gör att attacken resolvas på I5, inte att modellen får I5.
Nu står det ju inget av det du säger i codexet dock.(Gällande lansen) Vilket är en stor del av varför jag inte tycker det är lika självklart som du.
Jo. "power weapons that strike at Strength and Initiative 5", dvs vapnen slår på S och I 5.

Men jag har tagit upp frågan igen med de andra så vi skall diskutera igenom det.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Sverige FAQ:en version 3.2

Inlägg av Katarsis »

Seregon skrev:Nu vet jag inte om det här är rätt ställe för kommentarer och frågor, men hur resonerade ni när ni beslutade att reglerna för movement i byggnader var för svåra? Det är väl om något smått orimligt att trupperna ska bli dubbelt så snabba, i en byggnad, som de är annars; med möjlighet att inte bara gå upp två våningar utan dessutom springa ytterligare sex inch när de väl är däruppe.
Tanken var att det inte skulle vara någon skillnad på att röra sig upp och ner i en ruin eller upp och ner i någon annan form utav tredimensionell terräng. Efter som detta är en utav de regler som täck väldigt dåligt utav regelboken så kände vi att det var bäst att standardisera reglerna, vilket bland annat löser problem när spelarna skall definiera terräng som osäkert skall klassas som ruiner eller inte.

Det är som vanligt upp till turneringsarrangören att välja vilka regler de skall spela med och i en sådan här fråga gällande terräng tror jag inte att någon arrangör har något emot att spelarna kategoriserar upp terrängen helt själva efter eget tycke, men skulle tvivel uppstå kan man alltid falla tillbaka på SVFAQn.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Sverige FAQ:en version 3.2

Inlägg av Mortarion »

Vi har nu diskuterat igenom frågan om vapen med "fixed" styrka eller initiativ en gång till och har inte ändrat oss.

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Sverige FAQ:en version 3.2

Inlägg av speedfreek »

Så vad tycker ni?


FC+relic blade =
FC+rough rider=
banshe mask+lash whip=

sen finns det säkert en massa andra konstiga, så fyll gärna på...

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Sverige FAQ:en version 3.2

Inlägg av Mortarion »

Att saker som inte använder modellens S eller I utan slår på ett bestämt värde inte påverkas av saker som ändrar modellens S eller I. Alltså:

Attacker från ett relic blade är "resolved at strength 6" oavsett modellens styrka så där spelar det ingen roll att modellens styrka ökas. Initiativ påverkas inte av Relic blade, så där använder man modellens boostade I.

Hunting lances slår på S och I 5, så Furious charge har ingen effekt när man använder lansarna. Efter det fungerar det som vanligt.

Banshee mask är annorlunda eftersom den också påverkar modellens I. Men enligt Tyranid-FAQ:n påverkar Lash whip först och Banshee mask sedan, vilket gör att slutresultatet blir I10.

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Sverige FAQ:en version 3.2

Inlägg av Seregon »

Jag tycker FAQ-gänget är ute och cyklar.

Rough Riders + FC + Lash whip bör rimligen bli S5 I5 -> S5 I1 -> S6 I2
Alla andra tolkningar blir effektivt att man helt tar bort FC och Lash whip, vilket inte finns någon som helst grund för att man kan eller får göra.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Sverige FAQ:en version 3.2

Inlägg av Mutt »

Hur du får det till att lansen inte ska gå över lashwhip med den klara faqen förstår jag inte. Alternativen vi talar om är 5 eller 6 i S/I.

Med din tankekedja: I3-I1-I5-I6 alternativt I3-I1-I2-I5

Skriv svar