Sverige FAQ:en version 3.2
Re: Sverige FAQ:en version 3.2
tanke som slog mig nyss:
Lash Whip vs Hunting Lance? hur funkar det?
Lash Whip vs Hunting Lance? hur funkar det?
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
Re: Sverige FAQ:en version 3.2
FAQ:en säger bara att de inte kan få extra styrka, den säger ingenting om att tappa styrka eller initiativ. Dock bör resonemanget vara konsekvent i samtliga fall.
Re: Sverige FAQ:en version 3.2
Har ett svagt minne att laswhip vs banshee mask är faqat att den fortfarande slår med sin höga initiativ, så samma borde gälla lansen.
Tog mig tid att leta upp faqen:
Tog mig tid att leta upp faqen:
Q: If a model with Lash Whips is attacking a model
with an Initiative-boosting rule/piece of wargear (e.g.
Furious Charge, an Eldar Banshee Mask etc.), which
order are the Initiatives modified?
A: The Lash Whips will reduce an enemy model’s
initiative to 1 before any other modifiers are
applied. So, a model with Furious Charge that
assaults a Tyranid with Lash Whips will strike at
Initiative 2, and an Eldar with a Banshee Mask will
strike at Initiative 10 in the first round of assault.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
- Inlägg: 11197
- Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
- Ort: Uppsala
Re: Sverige FAQ:en version 3.2
Ganska klart att lansen slår på I5.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Re: Sverige FAQ:en version 3.2
så banshee mask och hunting lance ÄR modifiers? interesting...
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
Re: Sverige FAQ:en version 3.2
Eftersom lansen slår på I5 oavsett vilket initiativ ägaren har påverkas den inte av en Lash whip.
Och argumentet med RR-karaktären var för övrigt uppe när frågan diskuterades sist också. Jag tror till och med att det var den som satte igång diskussionen.
Och argumentet med RR-karaktären var för övrigt uppe när frågan diskuterades sist också. Jag tror till och med att det var den som satte igång diskussionen.
Re: Sverige FAQ:en version 3.2
Men Lash Whip FAQen visar ju tydligt på att dom är characteristic modifiers. Alltså är det modellens värde. Annars hade den nämnt dom som "or replacements" som ni försöker hävda?
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
Re: Sverige FAQ:en version 3.2
Banshee mask har en helt annan wording. Den gör att modellen får I10. Lansen gör att attacken resolvas på I5, inte att modellen får I5.Snot skrev:Men Lash Whip FAQen visar ju tydligt på att dom är characteristic modifiers. Alltså är det modellens värde. Annars hade den nämnt dom som "or replacements" som ni försöker hävda?
Re: Sverige FAQ:en version 3.2
Banshee mask är tom att det uttryckligen står att den ignorerar alla andra negativa modifikationer, och alltid slår med I10, därför är det skillnad på den och andra förmågor.
Lansen ser jag inga egentliga problem med att den skulle få slå på I1.
Jag anser personligen att skilja på attacker som är olika formulerade med strikes at/resolved at/hits with och andra modifikationer är en större regelförändring än att bara se allting som modifikationer som INAT FAQ:en gör.
En hunting lance kan inte slå utan en modell som slår den, och det är ingen specialförmåga; första chargen modifieras deras attack till S5, I5, power weapon såvida inte annat ändrar detta ytterligare.
Isf skulle RR med karaktär som chargar få S5, I2, power weapon.
Lansen ser jag inga egentliga problem med att den skulle få slå på I1.
Jag anser personligen att skilja på attacker som är olika formulerade med strikes at/resolved at/hits with och andra modifikationer är en större regelförändring än att bara se allting som modifikationer som INAT FAQ:en gör.
En hunting lance kan inte slå utan en modell som slår den, och det är ingen specialförmåga; första chargen modifieras deras attack till S5, I5, power weapon såvida inte annat ändrar detta ytterligare.
Isf skulle RR med karaktär som chargar få S5, I2, power weapon.