Sverige FAQ:en version 3.2

Moderatorer: Katarsis, Argos

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Sverige FAQ:en version 3.2

Inlägg av Zurken »

Seregon skrev: Enligt en strikt tolkning av det där resonemanget skulle man inte heller få använda FC på Power Fist/Claw, då det uttryckligen står att de dubblar användarens styrka. Alltså skulle styrkan alltid vara X*2 och aldrig annat (Jag vet att det sedan länge är FAQ:at, men resonemanget står kvar).
Power Fist säger S=2X, Furious Charge säger S=X+1. Enligt regelboken sid 7
"If a model has a combination of rules or wargear that both add to and multiply one of its characteristics, first multiply the basic value and then add the extra points."
Seregon skrev: Ta stackars Corbulo till exempel. Varför skulle inte han få +1S av FC när alla omkring honom blir extra starka av sin vrede? Det är ju ändå han som skapar effekten.
Eftersom reglen Heaven's Theeth på sid 49 i Codex: Blood Angels säger
"attacks are made at Strength 5" Du slår på styrka 5, hur du än gör. Denna styrka har ingen koppling till Corbulos characteristics, alltså påverkas den inte av Furious Charge.

Edit: ursäktar att jag är en regelhora :oops: ... Reglerna är inte lika logiska som du!
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Sverige FAQ:en version 3.2

Inlägg av Snot »

Zurken skrev:Lite sources ok.

Furious Charge, regelboken sid 75

"Models with this skill ... In a Turn wich they assaulted into combat they add +1 to both their Initative and Strength characteristics..."

Alltså MODELLENS stats ökar.

Relic Blade, Codex: Space Marines sid 99

"... hits are resloved at Strength 6."

Spelar ingen roll vad modellen har för stats, alla hits = S6.

Hunting Lance, Codex: Imperial Guard sid 44

"... counts as being armed with power weapons that strike at Strength and Initiative 5."

Modellen slår med S5 och I5, oberoende av dess Characteristics, inte lika tydligt som med relic bladet måste jag erkänna.
Relic blade skulle jag köpa. Hunting Lance aldrig. Reglerna för characteristics möjliggör inte för att andra objekt än modeller har värden. Så det måste vara modellens värde du använder, och därför får du +1.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Sverige FAQ:en version 3.2

Inlägg av Zurken »

Snot skrev: Relic blade skulle jag köpa. Hunting Lance aldrig. Reglerna för characteristics möjliggör inte för att andra objekt än modeller har värden. Så det måste vara modellens värde du använder, och därför får du +1.
Så som jag ser det använder du inte modellens värden alls, utan tar S5, I5 eftersom codex säger att du ska använda exakt dessa värden. Reglerna om characteristics i regel boken säger inget om att det BARA är modeller som har dem, det är bara det att de endast nämner modeller. Visst reglerna säger vad man FÅR göra och inte vad man inte FÅR göra. Men om antar att endast modeller har characterististics så måste det betyda att vapen som säger saker i stil med "attacks are made at SX" måste det betyda att modellens värde byts momentant ut mot X och då har du rätt.

Jag tycker fortfarande att jag har rätt, codex regeln ger dig ett exakt värde som du ska använda, men jag har inga argument som kan slå ditt, så jag måste väl erkänna mig besegrad :P.
Alexander Merinen

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Sverige FAQ:en version 3.2

Inlägg av Mutt »

Man skulle även kunna tänka sig att de som har lansen själv har styrka 8 till exempel. De hade fortfarande kunnat välja den lite svagare attacken med styrka 5, men som räknas som ett powerweapon.

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Sverige FAQ:en version 3.2

Inlägg av Seregon »

Det jag menar (precis lika RAW som du tolkar fast på ett annat sätt) är att FC adderar precis som till allting annat.

Space Wolf med Frost Blade:
S4 + 1S + 1S = S6

Space Marine med Power Fist:
S4 * 2 + 1S = S9

Corbulo:
S4 -> S5 + 1S = S6

Dvs om inget annat anges kommer figuren med Frost Blade att få +1 styrka, figuren med Power Fist få *2 styrka och Corbulo sin styrka modifierad till 5 och kaptenen med Relic Blade slår på styrka 6.

Ta följande exempel då:
Dante möter en Ork-armé med Old Zogwort. Dante ger Zogwort sin förbannelse som bland annat ger -1I, -1A. Zogwort har dock sin specialförmåga som ger d6 attacker på I4. Menar du då att dessa attacker inte påverkas iom att det är Zogwort som blir påverkad och inte hans attackerande bin?

Jag förstår ju hur du menar och tolkar, det är bara att jag anser att det är rimligare att se det som att modifikationer alltid bör tillåtas om inte annat uttryckligen står skrivet :)
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Sverige FAQ:en version 3.2

Inlägg av Snot »

Zurken skrev:
Snot skrev: Relic blade skulle jag köpa. Hunting Lance aldrig. Reglerna för characteristics möjliggör inte för att andra objekt än modeller har värden. Så det måste vara modellens värde du använder, och därför får du +1.
Så som jag ser det använder du inte modellens värden alls, utan tar S5, I5 eftersom codex säger att du ska använda exakt dessa värden. Reglerna om characteristics i regel boken säger inget om att det BARA är modeller som har dem, det är bara det att de endast nämner modeller. Visst reglerna säger vad man FÅR göra och inte vad man inte FÅR göra. Men om antar att endast modeller har characterististics så måste det betyda att vapen som säger saker i stil med "attacks are made at SX" måste det betyda att modellens värde byts momentant ut mot X och då har du rätt.

Jag tycker fortfarande att jag har rätt, codex regeln ger dig ett exakt värde som du ska använda, men jag har inga argument som kan slå ditt, så jag måste väl erkänna mig besegrad :P.
Notera att jag inte försöker anse att detta är en glasklar tolkning, tvärtom. Det strå som övertygade mig är faktiskt RAI, att specialkaraktären till rough riders ger dom furious charge. Jag kan inte inbilla mig att GW fick för sig att tro att det vart ens värt keyboardstrokesen att det skulle påverka först efter deras första charge...
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Sverige FAQ:en version 3.2

Inlägg av Zurken »

Snot skrev: Notera att jag inte försöker anse att detta är en glasklar tolkning, tvärtom. Det strå som övertygade mig är faktiskt RAI, att specialkaraktären till rough riders ger dom furious charge. Jag kan inte inbilla mig att GW fick för sig att tro att det vart ens värt keyboardstrokesen att det skulle påverka först efter deras första charge...
Jo, där är faktiskt RAI väldigt tydlig. Skulle Rough Riders vara den enda enheten som skulle använda Furious Charge tillsammans med ett vapen som har ett bestämt värde, skulle nog ingen argumentera för att det inte skulle fungera tillsammans.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Sverige FAQ:en version 3.2

Inlägg av Seregon »

Snot skrev:
Zurken skrev:
Snot skrev: Relic blade skulle jag köpa. Hunting Lance aldrig. Reglerna för characteristics möjliggör inte för att andra objekt än modeller har värden. Så det måste vara modellens värde du använder, och därför får du +1.
Så som jag ser det använder du inte modellens värden alls, utan tar S5, I5 eftersom codex säger att du ska använda exakt dessa värden. Reglerna om characteristics i regel boken säger inget om att det BARA är modeller som har dem, det är bara det att de endast nämner modeller. Visst reglerna säger vad man FÅR göra och inte vad man inte FÅR göra. Men om antar att endast modeller har characterististics så måste det betyda att vapen som säger saker i stil med "attacks are made at SX" måste det betyda att modellens värde byts momentant ut mot X och då har du rätt.

Jag tycker fortfarande att jag har rätt, codex regeln ger dig ett exakt värde som du ska använda, men jag har inga argument som kan slå ditt, så jag måste väl erkänna mig besegrad :P.
Notera att jag inte försöker anse att detta är en glasklar tolkning, tvärtom. Det strå som övertygade mig är faktiskt RAI, att specialkaraktären till rough riders ger dom furious charge. Jag kan inte inbilla mig att GW fick för sig att tro att det vart ens värt keyboardstrokesen att det skulle påverka först efter deras första charge...
Lysande exempel faktiskt.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Sverige FAQ:en version 3.2

Inlägg av Mortarion »

Vi i Sverige-FAQ-gänget resonerade exakt som Zurken.

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Sverige FAQ:en version 3.2

Inlägg av Seregon »

Om GW konsekvent skrivit "...are resolved at Strength X..." så hade jag kunnat hålla med, men nu står det olika formulerat överallt och i fallet med Rough Riders tillsammans med sin karaktär blir det uppenbart konstigt, för att inte säga helt fel, med den tolkningen.

Alltså bör man alltid få plus (eller minus) såvida det uttryckligen inte står annat.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Skriv svar