Sverige FAQ:en version 3.2

Moderatorer: Katarsis, Argos

Argos
Inlägg: 1337
Blev medlem: 09 okt 2008, 07:55

Sverige FAQ:en version 3.2

Inlägg av Argos »

Här är den nya FAQ:en.
Bilagor
SwedishFAQv3_2.pdf
(170.21 KiB) Nerladdad 3784 gånger

the godfather
Inlägg: 1051
Blev medlem: 27 nov 2008, 11:49

Re: Sverige FAQ:en version 3.2

Inlägg av the godfather »

Victory points for vehicle squadrons
Victory points are always calculated for each individual vehicle, even if they are part of a squadron.
Victory points for vehicle squadrons
When calculating victory points for vehicle squadron, calculate the victory points for every vehicle separately and not
as if the squadron was a normal unit.
de har iaf samma budskap :p
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Sverige FAQ:en version 3.2

Inlägg av Seregon »

Nu vet jag inte om det här är rätt ställe för kommentarer och frågor, men hur resonerade ni när ni beslutade att reglerna för movement i byggnader var för svåra? Det är väl om något smått orimligt att trupperna ska bli dubbelt så snabba, i en byggnad, som de är annars; med möjlighet att inte bara gå upp två våningar utan dessutom springa ytterligare sex inch när de väl är däruppe.

Sedan undrar jag lite över CCW med bestämd S. Här går ni tvärtemot INAT FAQ och tillåter inte Furious Charge (och liknande) på vapen med fast S. Hur kommer det sig?
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Sverige FAQ:en version 3.2

Inlägg av Snot »

Reglerna för hus är jag rätt övertygad om är skrivna för att standardisera all movement i terräng. Då ingen regel nämns för hur man rör sig i non-ruin vertical movement.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Sverige FAQ:en version 3.2

Inlägg av Zurken »

Seregon skrev: Sedan undrar jag lite över CCW med bestämd S. Här går ni tvärtemot INAT FAQ och tillåter inte Furious Charge (och liknande) på vapen med fast S. Hur kommer det sig?

Om du har ett vapen som slår med S5, så spelar det ju ingen roll om modellen som håller det har S3 eller S7, eller hur? Det spelar ingen roll om du modifierar statsen på modellen som håller i vapnet då vapnet har egna stats. SweFAQ följer reglerna här, INAT ändrar dem, varför har jag ingen aning om :? .

Edit: jag har inget med FAQ att göra, men jag antar att de resonerar på ett liknande sett.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Sverige FAQ:en version 3.2

Inlägg av Seregon »

Det är inte vapnet som slår, utan modellen. Vapnet modifierar enbart modellens styrka i CC-hänseende.

Så vitt jag vet är det enbart karaktärer som har vapen med fixerad styrka, och det enbart för att det endast är de som kan ha just det vapnet och det då bara skulle se konstigt ut om de skrev +X i styrka, även om det faktiskt är just det som händer.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Sverige FAQ:en version 3.2

Inlägg av Zurken »

Om ett vapen modifierar en styrka så säger vapnet du får +X i styrka, som t.ex Frost Blade i Space Wolves codex.

Om ett vapen ersätter en styrka säger vapnet du slår med X i styrka, som t.ex Relic Bladei Space Marine codexen. Det spelar ingen roll om din modell har styrka 5 pga Furious Charge, Relic Blade slår med styrka 6 ändå. Fixerad Styrka är just Fixerad Styrka, samma styrka oavsett vem, var, när och hur det används.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Sverige FAQ:en version 3.2

Inlägg av Snot »

Zurken skrev:Om ett vapen modifierar en styrka så säger vapnet du får +X i styrka, som t.ex Frost Blade i Space Wolves codex.

Om ett vapen ersätter en styrka säger vapnet du slår med X i styrka, som t.ex Relic Bladei Space Marine codexen. Det spelar ingen roll om din modell har styrka 5 pga Furious Charge, Relic Blade slår med styrka 6 ändå. Fixerad Styrka är just Fixerad Styrka, samma styrka oavsett vem, var, när och hur det används.
Source på det?
Eller source på att du kan slå med vapnets styrka?
source på att du inte kan modifiera din nya ersatta lance styrka med +1 för furious charge?
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Sverige FAQ:en version 3.2

Inlägg av Seregon »

Zurken skrev:Om ett vapen modifierar en styrka så säger vapnet du får +X i styrka, som t.ex Frost Blade i Space Wolves codex.

Om ett vapen ersätter en styrka säger vapnet du slår med X i styrka, som t.ex Relic Bladei Space Marine codexen. Det spelar ingen roll om din modell har styrka 5 pga Furious Charge, Relic Blade slår med styrka 6 ändå. Fixerad Styrka är just Fixerad Styrka, samma styrka oavsett vem, var, när och hur det används.
Om ett vapen har ett specifierat styrkevärde är det det värdet som gäller, såvida inte andra regler modifierar detta. Enligt en strikt tolkning av det där resonemanget skulle man inte heller få använda FC på Power Fist/Claw, då det uttryckligen står att de dubblar användarens styrka. Alltså skulle styrkan alltid vara X*2 och aldrig annat (Jag vet att det sedan länge är FAQ:at, men resonemanget står kvar).

Ta stackars Corbulo till exempel. Varför skulle inte han få +1S av FC när alla omkring honom blir extra starka av sin vrede? Det är ju ändå han som skapar effekten.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Sverige FAQ:en version 3.2

Inlägg av Zurken »

Lite sources ok.

Furious Charge, regelboken sid 75

"Models with this skill ... In a Turn wich they assaulted into combat they add +1 to both their Initative and Strength characteristics..."

Alltså MODELLENS stats ökar.

Relic Blade, Codex: Space Marines sid 99

"... hits are resloved at Strength 6."

Spelar ingen roll vad modellen har för stats, alla hits = S6.

Hunting Lance, Codex: Imperial Guard sid 44

"... counts as being armed with power weapons that strike at Strength and Initiative 5."

Modellen slår med S5 och I5, oberoende av dess Characteristics, inte lika tydligt som med relic bladet måste jag erkänna.
Alexander Merinen

Skriv svar