SvFAQn 7.0
Re: SvFAQn 7.0
Problematiken kvarstår emellertid.
Turretet var bara ett enkelt exempel att beskriva i text.
säg att en LR står bakom ett hörn av en byggnad
modell A står i front facing precis på gränsen mot sido facing. Han tittar då lite diagonalt mot fronten på LRn
Modell A ser hela fronten medan den ser nästan inget av sidan av LRn.
Som jag läser reglerna borde det innebära att LRn inte får cover alls.
"At least 25% of the facing of the vehicle that is being targeted (its front side or rear) needs to be hidden by intervening terrain or models from the point of view of the firer for the vehicle to be in cover..." p77
Fin va? =)
(jag vet att man inte ska lägga bilder direkt på forumet men jag tar bort bilden när jag fått svar)
Jag tror det är jättevanligt att man kollar från skytten och avgör om 25% av hela fordonets tvärsnittsyta gentemot modellen som skjuter är bakom cover.
problemet är ju egentligen ganska litet...men jag har ändå undrat-
Turretet var bara ett enkelt exempel att beskriva i text.
säg att en LR står bakom ett hörn av en byggnad
modell A står i front facing precis på gränsen mot sido facing. Han tittar då lite diagonalt mot fronten på LRn
Modell A ser hela fronten medan den ser nästan inget av sidan av LRn.
Som jag läser reglerna borde det innebära att LRn inte får cover alls.
"At least 25% of the facing of the vehicle that is being targeted (its front side or rear) needs to be hidden by intervening terrain or models from the point of view of the firer for the vehicle to be in cover..." p77
Fin va? =)
(jag vet att man inte ska lägga bilder direkt på forumet men jag tar bort bilden när jag fått svar)
Jag tror det är jättevanligt att man kollar från skytten och avgör om 25% av hela fordonets tvärsnittsyta gentemot modellen som skjuter är bakom cover.
problemet är ju egentligen ganska litet...men jag har ändå undrat-
Re: SvFAQn 7.0
Jag förstår inte riktigt problemet i bilden ovan. Menar du att folk inte känner till att det bara är i den facing man står i som man skall kolla cover från?
En bild nu och då spelar ingen roll, så ha kvar den för tydlighets skull.
En bild nu och då spelar ingen roll, så ha kvar den för tydlighets skull.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Re: SvFAQn 7.0
I ditt exempel befinner sig ju skytten i fronten och ser hela fronten =ingen cover. Om skytten istället stått 1 cm längre ner dvs befunnit sig på land raiderna sida hade den fått sover +1 för att skytten inte ser facingen den skjuter på.
Jag tror att många spelar detta fel. Det som spelar roll är vilken facing skytten befinner sig i och om den få ingen är mer eller mindre än 25% täckt (vilket kollas individuellt för varje skjutande modell). I ditt exempel med tornet över kulle skjuter du i fronten om skytten står i den facingen (front arc)
Jag tror att många spelar detta fel. Det som spelar roll är vilken facing skytten befinner sig i och om den få ingen är mer eller mindre än 25% täckt (vilket kollas individuellt för varje skjutande modell). I ditt exempel med tornet över kulle skjuter du i fronten om skytten står i den facingen (front arc)
Re: SvFAQn 7.0
Tack jonke o katarsis, det var felet att många(/de flesta källa:egen erfarenhet) bedömer om ett fordon är i cover baserat på om 25% av hela dess yta (oavsett facing) är i cover.
Sen skulle jag oxå vilja diskuterafacings utifrån en flygares perspektiv. Dvs lite mer 3D. Då blir en facing formad som en tårtbit eller? Dvs skall taket räknas med gentemot de 25% som skall täckas för cover? Om ja, så tror jag det skule bli väldigt svårt att bubblewrappa tanks m vanliga modeller av normal storlek mot en flygare.
Sen skulle jag oxå vilja diskuterafacings utifrån en flygares perspektiv. Dvs lite mer 3D. Då blir en facing formad som en tårtbit eller? Dvs skall taket räknas med gentemot de 25% som skall täckas för cover? Om ja, så tror jag det skule bli väldigt svårt att bubblewrappa tanks m vanliga modeller av normal storlek mot en flygare.
Re: SvFAQn 7.0
Hur ställer sig SvFAQn sig till Deep Strike som landar i Difficult eller Dangerous terrain?
Har suttit å spunnit på det i en tråd på Dakka och kommit fram till att:
Vanlig Deployment nämner inget om dangerous terrain tests.
Deep Strike är inte en move, det är en slags deployment.
Att stå still utlöser inte dangerous terrain.
Den är lite knepigt ordsatt i och med att det bara står att enheter som deployas i terrain via denna regel räknar allt som inte är barmark som farligt men inget om att dom ska göra några test.
Det borde inte nämnas två gånger att terräng är dangerous för trupper som anländer via deep strike om det inte är menat att det ska görs något av det.
Intentionen verkar ju vara att man ska se om man råkar illa ut för den risk man tagit om man ville i terräng eller den otur man haft om man scattrade.
Vad säger ni?
Har suttit å spunnit på det i en tråd på Dakka och kommit fram till att:
Vanlig Deployment nämner inget om dangerous terrain tests.
Deep Strike är inte en move, det är en slags deployment.
Att stå still utlöser inte dangerous terrain.
Den är lite knepigt ordsatt i och med att det bara står att enheter som deployas i terrain via denna regel räknar allt som inte är barmark som farligt men inget om att dom ska göra några test.
Det borde inte nämnas två gånger att terräng är dangerous för trupper som anländer via deep strike om det inte är menat att det ska görs något av det.
Intentionen verkar ju vara att man ska se om man råkar illa ut för den risk man tagit om man ville i terräng eller den otur man haft om man scattrade.
Vad säger ni?
Re: SvFAQn 7.0
Det här tycker jag verkligen är en icke-fråga. Självklart tar de test för dangerous om de landar i det i deep strike.
"In addition, each model must take a Dangerous Terrain test
as soon as it enters, leaves or moves within dangerous terrain."
Jag skulle säga att komma in i terrain via deep strike är att "enter". Man behöver således inte förflytta sig i det. Det räcker med att du på något sätt kommer in i dangerous terrain så får du slå ett test.
"In addition, each model must take a Dangerous Terrain test
as soon as it enters, leaves or moves within dangerous terrain."
Jag skulle säga att komma in i terrain via deep strike är att "enter". Man behöver således inte förflytta sig i det. Det räcker med att du på något sätt kommer in i dangerous terrain så får du slå ett test.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
- Inlägg: 11197
- Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
- Ort: Uppsala
Re: SvFAQn 7.0
Håller med. Ser inte riktigt hur detta skulle kunna vara otydligt alls.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Re: SvFAQn 7.0
Nä jag tänkte väl att det är lite mer avslappnat än så
Re: SvFAQn 7.0
Gäller detta även fordon? Tänkte eftersom det så väldigt tydligt står under Vehicles and Cover att bilar ska få 4+ cover bakom en ruin. Vad exakt ställer till det för denna regeln, för en som inte varit iväg och turnerat på ett tag.Models behind ruins
A model behind, but not inside, a ruin only receives a 5+ Cover save. Models inside a ruin still
receives a 4+ Cover save. [RAW]
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
- Inlägg: 11197
- Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
- Ort: Uppsala
Re: SvFAQn 7.0
Vart står det att ett fordon får 4+ bakom en ruin? Det står att det får 4+ från en ruin, inte nödvändigvis bakom den.Rasmus skrev:Gäller detta även fordon? Tänkte eftersom det så väldigt tydligt står under Vehicles and Cover att bilar ska få 4+ cover bakom en ruin. Vad exakt ställer till det för denna regeln, för en som inte varit iväg och turnerat på ett tag.Models behind ruins
A model behind, but not inside, a ruin only receives a 5+ Cover save. Models inside a ruin still
receives a 4+ Cover save. [RAW]
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015