SvFAQn 6.0

Moderatorer: Katarsis, Argos

Revener

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av Revener »

Visst jag kör gärna som du skriver för då blir Rapid Fire på 3" ......

Hm.. ska se om jag kan göra mig förstådd blir lätt lite rörig när jag ska skriva ut vad jag menar :)

I detta fallet så är det ganska irrelevant vad rapid fire regeln säger.

Nightshield regeln säger att de extra 6 tummen används för att korta ner Rapid Fire och melta o.s.v också.

Med en rapid fire på 9" har den bara blivit 3" kortare, eftersom man delar med 2 för att få Rapid Fire avstånd. Du har då inte dragit av 6" från rapid fire avståndet.

Det funkar inte eftersom avståndet skall bli 6" kortare.

Rapid Fire måste bli 6" för jag tror inte du vill att man dra av de fulla 6 tummen som ska dras av. Från de 9" du får när du halverar 18" .

Antingen så drar du av 6" eller så fuskar du.

Lättast borde bli att alltid dra 6" från omodifierad räckvidd.
ARRRRRRRRRRRR!!
<VäS>
-Dark Eldar, Necrons
-Van Saar

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Men du måste räkna med exakt vad själva regeln säger. Du ska dra av 6" från ett vapens range, ingenting annat. I exemplet går då en Bolter från att ha 24" range till att ha 18".

En Bolter med 18" skjuter 2 skott på mål inom 9".

En Meltagun har vanligtvis en range på 12", med 1d6 extra pen om man är närmare än halva maxrange, dvs 6".
Eftersom Night Shields drar av 6" så får meltagun istället 6* range, och 1d6 extra pen om man är närmare än halva dess nya range, dvs 3".

Eftersom vapnets range förkortas, så påverkas även sådant som indirekt är baserad på dess range, vilket är precis vad den senare delen av regeln klargör.

Du kan alltså inte dra av 6" från en Rapid Fire range, för det finns ingen range som heter så. i 5th edition hade alla rapid-fire vapen en rapid-fire range på 12". Du valde med vapnet om du ville skjuta rapid fire eller vanliga skott och hade då olika range för attacken, men skyttereglerna fungerar inte likadant längre. Är du med? :)

Revener

Inlägg av Revener »

Ja jag har läst rapid fire regeln.

Var då vänlig och tala om hur du har tänkt att applicera NS regeln på Rapid Fire utan att dra av 6" från det Rapid Fire avstånd du får. För du måste dra av 6" från rapid fire enligt NS regeln och du kan intre dra av 6" från 9" för då har du kortat avståndet med 9" .

Det är oväsentligt vad rapid fire regeln säger om NS regeln säger att du ska dra av 6" från rapid fire räckvidden. Delar du 18" med 2 har du inte dragit av 6" från rapid fire räckvidden. Sedan kan rapid fire regeln i regelboken säga vad fan den vill :)

Regelboken talar om hur du räknar ut rapid fire avstånd.

NS säger att man ska dra av 6" från rapid fire avståndet.

Rapid fire avstånd (boltgun)= 24/2 = 12
Applicera NS: 12-6 = 6

Ska jag följa NS regeln i ditt exempel måste jag dra 6" från 9" vilket blir 3" och det tror jag nog de flesta håller med om är helt galet.

Kör du att 9" gäller för att det är hälften av 18" så har du inte kortat avståndet med 6" som NS säger att du ska göra, du har bara kortat avståndet med 3" för i.o.m att du delar 18 med 2 delar du även 6 med 2.

Ska jag följa ditt exempel hindras jag från att applicera NS regeln såsom den skrivs.
ARRRRRRRRRRRR!!
<VäS>
-Dark Eldar, Necrons
-Van Saar

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

"NS säger att man ska dra av 6" från rapid fire avståndet."

Nej. Det finns inget som heter "rapid fire avstånd".

Ett vapen har bara 1 range. Night shields drar av 6" från ett vapens range. En bolter (24") blir 18". Ingenting annat.

Hade inte den andra delen stått att det också påverkar andra saker, som t.ex extra pen för meltavapen, rapid fire etc, så hade en Bolter haft 18" range med rapid fire inom 12" eftersom det är dess egentliga räckvidd.

Däremot säger regeln att du ska räkna vapnets nya range även för effekter som är beroende av dess range.

Om du skulle dra av 6" från ett vapens maxrange och "rapid-fire-range" skulle du ha dragit av 6" två gånger, vilket du absolut inte får.

Om du (som du verkar tänka) tänker att en Meltagun har två ranges. Dess maxrange på 12" och 6" range för extra penetration, så skulle du bara få dra av 6" från dess maxrange, eftersom du inte får dra av något alls från vapen med 6" range eller mindre. Då skulle alltså en Meltagun ha 6" range, där ALL dess range är extra penetration, men så funkar det inte.
Senast redigerad av 2 Ancalagon, redigerad totalt 18 gång.

eldrak

Inlägg av eldrak »

NS-regeln säger väl att rangen minskas med 6" och att rapid fire påverkas. Den säger INTE att rapid fire påverkas med 6". Alltså minskas rangen med 3" på rapid fire.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

eldrak skrev:NS-regeln säger väl att rangen minskas med 6" och att rapid fire påverkas. Den säger INTE att rapid fire påverkas med 6". Alltså minskas rangen med 3" på rapid fire.
Väldigt bra sammanfattat. Tack :)

Revener

Inlägg av Revener »

(sida 52 regelboken)
A model armed with a Rapid Fire weapon can fire 2 shots at a target up to half of the weapon's maximum range away.
half range = rapid fire range

Nighshield sida 63 DE Codex
The extra distance is also counted for working out if the vehicle is in rapid fire range, half range for melta shot, and so on
1 skott 24-6 =18
2 skott 24/2 - 6 = 6

eldrak skrev:NS-regeln säger väl att rangen minskas med 6" och att rapid fire påverkas. Den säger INTE att rapid fire påverkas med 6". Alltså minskas rangen med 3" på rapid fire.
Nej NS säger att "the extra distance is also counted for working out if the vehicled is in rapid fire range" .
har du dragit bort 3" för att skjuta rapid fire har du inte dragit bort de 6" som regeln säger att du ska dra bort.

Den enda verkan regeln har är att den drar bort 6" drar du bort 3" har du inte följt regeln.

Ancalagon skrev: Hade inte den andra delen stått att det också påverkar andra saker, som t.ex extra pen för meltavapen, rapid fire etc, så hade en Bolter haft 18" range med rapid fire inom 12" eftersom det är dess egentliga räckvidd.
Um.. nä nu säger du ju emot dig själv. Vapnets Max range med NS är 18" och om det nu inte finns nån rapid fire range som du påstår utan du bara skjuter 2 skott på vapnets halva max range, så bli det ju 9" eftersom vapnets max range för tillfället är 18". Men nu läggs ju NS effekten även på rapid fire effekten, NS effekten är 6" , du måste klämma in 6" någonstans. Och dra 6 från 9 går inte för då har du effektivt applicerat NS effekten 1.5 gånger.
Om du skulle dra av 6" från ett vapens maxrange och "rapid-fire-range" skulle du ha dragit av 6" två gånger, vilket du absolut inte får.
jo det framgår av min post att jag håller med om det .
Om du (som du verkar tänka) tänker att en Meltagun har två ranges. Dess maxrange på 12" och 6" range för extra penetration, så skulle du bara få dra av 6" från dess maxrange, eftersom du inte får dra av något alls från vapen med 6" range eller mindre. Då skulle alltså en Meltagun ha 6" range, där ALL dess range är extra penetration, men så funkar det inte.
Jag har inte talat om melta range alls, det är ganska tydligt hur det fungerar, bara att läsa reglen rakt av.
Melta gun 12" - 6" = 6" melta effekt halva räckvidden = 3" NS fungerar för att en melta har längre räckvidd än 6", NS ger den en range på 6" och sedan är melta fekten hälften av det.
Multi melta 24", melta effekt 12", NS melta effekt 6"
ARRRRRRRRRRRR!!
<VäS>
-Dark Eldar, Necrons
-Van Saar

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Vi har rulat som vi gjort för att ett vapen bara har 1 range, den Range som står på dess profil. Om något påverkar ett vapens range, så är det denna range som påverkas. Detta i sin tur medför att andra effekter också påverkas.

Revener

Inlägg av Revener »

Jo jag har förstått att ni har tänkt så, men det funkar ju inte.
Du har ju fortfarande en andra range för 2 skott, din rapid fire range vilken NS uttryckligen påverkar.
Och för att mattematiken ska funka utan att det blir konstigt så måste du applicera NS på omodifierad 2skotts range.
ARRRRRRRRRRRR!!
<VäS>
-Dark Eldar, Necrons
-Van Saar

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Jo, det fungerar alldeles ypperligt. Du drar av 6" från vapnets range. T.ex En Bolter blir 18". Eftersom det står i regeln att du också ska räkna med detta avdrag för t.ex Rapid Fire blir den nya Rapid Fire 9". Om denna del av regeln inte stått, så hade "half range" inte påverkats, utan fortsatt varit 12". Men nu står det att du ska räkna in avdraget när du räknar sådana saker också.

När du skjuter på någonting med en bolter med 18" range så mäter du hur långt du skjuter. Alla modeller upp till 18" bort skjuter 1 skott, alla modeller inom hälften av detta skjuter 2.

Som en sidenote:

Om du räknar att en Bolter har en Rapid Fire range på 6", så måste den alltså ha en range på 12", eftersom rapid fire alltid är hälften av dess maximum range. Men det stämmer ju inte.
Senast redigerad av 1 Ancalagon, redigerad totalt 18 gånger.

Skriv svar