SvFAQn 6.0

Moderatorer: Katarsis, Argos

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av fjugin »

Minimum rangen för flyers borde rimligtvis inte gälla när man skjuter på andra flyers.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av Mortarion »

Katarsis skrev:
Mortarion skrev:Bra jobbat! Några frågor dock:

1.3.3. Jag fattar inte vad den regeln säger. Skulle någon kunna förklara?
1.3.3. I Look out sir så säger de att man får föra en look out sir på antingen ett wound eller unsaved wound. Men efter att ha klarat sitt look out sir så allokerar man om ett wound. Dvs (alla i enheten har samma save) man slår sina saves, slår look out sir, klarar dem och slår saves på nytt. Detta tyckte vi inte var okej att göra.
OK. Då förstår jag. Jag tycker väl iofs inte att tolkningen behövs eftersom GW har erratat om Look out sir så att den inte längre säger unsaved wounds. Men att man inte får savea två gånger är jag helt med på.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av Katarsis »

Mortarion skrev:
Katarsis skrev:
Mortarion skrev:Bra jobbat! Några frågor dock:

1.3.3. Jag fattar inte vad den regeln säger. Skulle någon kunna förklara?
1.3.3. I Look out sir så säger de att man får föra en look out sir på antingen ett wound eller unsaved wound. Men efter att ha klarat sitt look out sir så allokerar man om ett wound. Dvs (alla i enheten har samma save) man slår sina saves, slår look out sir, klarar dem och slår saves på nytt. Detta tyckte vi inte var okej att göra.
OK. Då förstår jag. Jag tycker väl iofs inte att tolkningen behövs eftersom GW har erratat om Look out sir så att den inte längre säger unsaved wounds. Men att man inte får savea två gånger är jag helt med på.
Ja, då behövs den väll egentligen inte, eller missar jag något nu?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av Halvar »

Mortarion skrev:
Katarsis skrev:
Mortarion skrev:Bra jobbat! Några frågor dock:

1.3.3. Jag fattar inte vad den regeln säger. Skulle någon kunna förklara?
1.3.3. I Look out sir så säger de att man får föra en look out sir på antingen ett wound eller unsaved wound. Men efter att ha klarat sitt look out sir så allokerar man om ett wound. Dvs (alla i enheten har samma save) man slår sina saves, slår look out sir, klarar dem och slår saves på nytt. Detta tyckte vi inte var okej att göra.
OK. Då förstår jag. Jag tycker väl iofs inte att tolkningen behövs eftersom GW har erratat om Look out sir så att den inte längre säger unsaved wounds. Men att man inte får savea två gånger är jag helt med på.
vafan!? så från att vara en klar och tydlig regel för alla som går igenom reglerna som finns innan så kan man enligt gw inte rädda sin sergeant/landsfader om denna har samma (eller inte får något) save längre? snacka om att sparka på arméer som inte har 2+ på alla sina ICs och höja space wolves sergeanters användbarhet jämta andra.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av Katarsis »

fjugin skrev:Minimum rangen för flyers borde rimligtvis inte gälla när man skjuter på andra flyers.
Kanske. Det vi inte ville ha var en massa undantag för hur högt målet var men andra Flyers kanske kan sätta gränsen.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av Katarsis »

Halvar skrev:vafan!? så från att vara en klar och tydlig regel för alla som går igenom reglerna som finns innan så kan man enligt gw inte rädda sin sergeant/landsfader om denna har samma (eller inte får något) save längre? snacka om att sparka på arméer som inte har 2+ på alla sina ICs och höja space wolves sergeanters användbarhet jämta andra.
Det är väll inte vad de säger? De säger väll bara att efter att du har fått alla wounds och karaktären börjar få wounds allokerade på sig så skall man slå look out sirs innan man slår dennes saves. Jag tror att du läser in lite för mycket där och kom ihåg att det är valfritt att slå alla saves på en gång.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av Halvar »

gör jag verkligen det? om man ställer upp listan av icke mixed saves så blir det något i stil med detta
1 - ta saves för varje wound
2 - ta bort saveade wounds
3 - allokera unsaved wounds
4 - reducera modellens wounds med 1 för varje unsaved wounds den har fått allokerad till sig tills den får 0 wounds
5 - om den får 0 wounds plockas modellen bort som en casualty och man fortsätter med nästa allokerade modell, från steg 3
6 - avsluta den enhetens skytteresultat

som det stod förut så kunde man flika in med en punkt 3.1 för att få look out sir men iom den erratan skall man göra det vid steg 0.1 istället, och där finns det inga allokerade wounds. regeln var perfekt skriven från början, erratan har förstört den helt i mina ögon.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av fjugin »

Halvar skrev:gör jag verkligen det? om man ställer upp listan av icke mixed saves så blir det något i stil med detta
1 - ta saves för varje wound
2 - ta bort saveade wounds
3 - allokera unsaved wounds
4 - reducera modellens wounds med 1 för varje unsaved wounds den har fått allokerad till sig tills den får 0 wounds
5 - om den får 0 wounds plockas modellen bort som en casualty och man fortsätter med nästa allokerade modell, från steg 3
6 - avsluta den enhetens skytteresultat

som det stod förut så kunde man flika in med en punkt 3.1 för att få look out sir men iom den erratan skall man göra det vid steg 0.1 istället, och där finns det inga allokerade wounds. regeln var perfekt skriven från början, erratan har förstört den helt i mina ögon.
Om jag inte minns fel så finns det en errata som säger att alla units innehållande karaktärer går under mixed saves för wound allocation

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av Ancalagon »

Halvar skrev:gör jag verkligen det? om man ställer upp listan av icke mixed saves så blir det något i stil med detta
1 - ta saves för varje wound
2 - ta bort saveade wounds
3 - allokera unsaved wounds
4 - reducera modellens wounds med 1 för varje unsaved wounds den har fått allokerad till sig tills den får 0 wounds
5 - om den får 0 wounds plockas modellen bort som en casualty och man fortsätter med nästa allokerade modell, från steg 3
6 - avsluta den enhetens skytteresultat

som det stod förut så kunde man flika in med en punkt 3.1 för att få look out sir men iom den erratan skall man göra det vid steg 0.1 istället, och där finns det inga allokerade wounds. regeln var perfekt skriven från början, erratan har förstört den helt i mina ögon.
Du missar det i FAQn där det står att om en enhet har olika saves, ELLER minst en character, så ska du alltid gå efter proceduren under "Mixed saves".

Det är det absolut första entryt i regelboks FAQn.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av Halvar »

ok, det missade jag. men jag missar även poängen med att ta skriva om en perfekt skriven regel, och ändra en till regel, för att få ett långsammare spelsätt.
Ja' än't bittä'!

Skriv svar