SvFAQn 6.0

Moderatorer: Katarsis, Argos

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av Katarsis »

Alla kreativa och konkreta förslag så såklart av godo. Men som jag tycker att vi har bevisat så är detta en svår nöt att knäcka och inget förslag verkar helt perfekt. Jag tycker personligen att SvFAQns förslag är det enklaste att spela efter och återspeglar reglerna ganska bra men man borde nog införa undantaget att man alltid kan skjuta på andra Flyers. Vi har ett antal turneringsmatcher här framöver som vi hoppas att svFAQn kommer användas på, inte minst de på TOK35, och där tycker jag att det är ett utmärkt läge att testa denna regel och se hur den fungerar i praktiken. Efter det så tycker jag att det kan vara på sin plats med diskussioner om förändringar.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av Zurken »

Gustav skrev:Bra dokument men
3.4 Zooming Flyers and Locked Velocity
A Zooming Flyer suffering a Locked Velocity result must continue to move 36” in its coming movement phases.
Varför?
Om den kör combat speed (exakt 18") så fårstår jag inte varför ni ändrar det till att den fastnar i 36". GW fackade detta på ett bra sätt (i v1a, inte v1). Jag tänker ingorera denna del av er FAQ när jag spelar, även på turneringar som använder den. Borde för övrigt stå rules change.
Det är bara en förtydning på att du inte praktiskt kan flytta exakt 18", så flyers åker alltid i cruising speed.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Gustav
Inlägg: 514
Blev medlem: 17 nov 2010, 13:51
Ort: Lund

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av Gustav »

Zurken skrev:
Gustav skrev:Bra dokument men
3.4 Zooming Flyers and Locked Velocity
A Zooming Flyer suffering a Locked Velocity result must continue to move 36” in its coming movement phases.
Varför?
Om den kör combat speed (exakt 18") så fårstår jag inte varför ni ändrar det till att den fastnar i 36". GW fackade detta på ett bra sätt (i v1a, inte v1). Jag tänker ingorera denna del av er FAQ när jag spelar, även på turneringar som använder den. Borde för övrigt stå rules change.
Det är bara en förtydning på att du inte praktiskt kan flytta exakt 18", så flyers åker alltid i cruising speed.
Det där är fel. Rätt ofta vill du åka så kort det går och då åker du combat speed och då åker du exakt 18". Att det är omöjligt att sätta modellen exakt 18" bort är ointressant (den kan lika gärna hamna på 17.99 som 18.01) om du deklarerar 18" eller combat speed.
Reglerna säger:
Regelbok s81 skrev:A Flyer with Locked Velocity cannot change speed for the rest of the game, but must continue to Zoom at either Combat Speed or Cruising Speed (whichever it was using when it suffered the Immobilised result).
GW FAQ skrev:Q: If a Flyer suffers Locked Velocity and was moving at Cruising Speed (18"-36"), what speed is its velocity actually locked at? (p81)
A: 36".
Så enligt GW tydligt, körde du 18" så fastnar du i 18", körde du mellan 18 och 36 tum så fastnar du i 36". Jag förstår inte varför ni ändrar på detta och vill gärna höra en annan anledning till att det inte går att flytta saker ett exakt avstånd eftersom världen är kaos på atomnivå.

joppe2
Inlägg: 125
Blev medlem: 28 okt 2009, 16:46

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av joppe2 »

3.6 Flyer position and Shooting with Flyers
Gäller denna regel även om man Hovrar? och om man blir immobiliserad och åker ner på marken?

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av Snot »

Men om GW har skrivit att 12-18 är en speed, och 18-36 är en annan speed, så blir ju exakta 18 en omöjlig speed? Du kan ju inte köra två olika regeltekniska hastigheter samtidigt? Alltså känns denna tolkning naturlig.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Gustav
Inlägg: 514
Blev medlem: 17 nov 2010, 13:51
Ort: Lund

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av Gustav »

If a Flyer Zooms, it has a Combat Speed of 18" and a Cruising Speed of 36".
Detta är vad GW skrivit. Att bara ta bort combat speed är hur knäppt som helst i mina ögon.

Det är som att säga att ett normalt fordon som flyttar 6 tum också alltid kör cruising speed.

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av Ancalagon »

Precis.

Läser man på Combat respektive Cruising för fordon står det upp till och med 6" = combat speed, ÖVER 6 upp till 18 så är det cruising speed.

18" är Combat Speed för en flyer, och allt över 18" upp till 36" är cruising speed. Självklart kan saker gå en specifik tum, även om det på atomnivå aldrig blir exakt.

Att säga att man aldrig kan flyga 18" är exakt samma sak som att säga att inga modellen kan gå 6", utan räknas alltid som att ha gjort en Run, vilket blir helt tokigt i förlängningen :)

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av Halvar »

ja eller så får man helt enkelt se till att inte flytta mer än 6", även om det bara är en kvarts millimeter mindre. man kan t.ex. inte lyckas med en 12" charge när motståndaren gått 6" och man själv gått 6" på pitched battle (dawn of war?) utan att någon har "fuskat"
Ja' än't bittä'!

Revener
Inlägg: 106
Blev medlem: 22 nov 2010, 10:26

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av Revener »

4.3.1 Night Shield and maximum range
Night Shields only affect a weapons maximum range. So for example a Bolter (range 24”) would have range 18” and a Rapid Fire range of 9” (since Rapid Fire Range is always half the weapons maximum range). Likewise, a Meltagun (range 12” Melta) would have range 6” and the Melta-effect within 3”.

eh va???


Rapid fire range blir ju då 6" .........

Varför är det ens FAQ'at ?


Denna var bra dock hindrar just STORA karaktärer från att blocka en halv enhets attacker :)

1.3.2 Making attacks through a Challenge
A model looked in a challenge is still considered an engaged model for other models within 2”. They may therefore strike “through” the challenger/challenge.
Senast redigerad av 1 Revener, redigerad totalt 18 gånger.
ARRRRRRRRRRRR!!
<VäS>
-Dark Eldar, Necrons
-Van Saar

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: SvFAQn 6.0

Inlägg av Ancalagon »

Revener skrev:4.3.1 Night Shield and maximum range
Night Shields only affect a weapons maximum range. So for example a Bolter (range 24”) would have range 18” and a Rapid Fire range of 9” (since Rapid Fire Range is always half the weapons maximum range). Likewise, a Meltagun (range 12” Melta) would have range 6” and the Melta-effect within 3”.

eh va???


Rapid fire range blir ju då 6" .........

Varför är det ens FAQ'at ?
Rapid Fire = hälften av vapnets Range. Rapid fire är inte längre alltid 12" som tidigare edition. Påverkas range så påverkas även rapid fire range, och alla andra bonusar/fördelar som triggas inom halva vapnets range. En del har tidigare dragit av 6" från både vapnets range OCH saker som triggas på en annan range, t.ex rapid fire.

Skriv svar