Ris och Ros

Lite mysigare turneringar i Göteborg

Moderatorer: Joakim, keiko76

katzenjammer
Inlägg: 716
Blev medlem: 03 apr 2012, 22:24

Re: Ris och Ros

Inlägg av katzenjammer »

+
Dubbeltrubbel, sjukt kul upplägg!
Lokalerna
Maten (utgår från kött+fisk)
Bara trevliga motståndare
Bara trevliga deltagare
Gött med 3 matcher på lördagen!

-
Långa matcher, antar att det inte hjälps om man intw går ner ytteligare i poäng. Och det är väl inte rimligt.
Kompet var väl inte helt rätt på vissa listor.
Lite trist terräng på vissa bord

Mersmak på förtikå, sjunde verkar vara bästa utgåvan av de jag kört.
Flesh is a design fault

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Ris och Ros

Inlägg av Katarsis »

Vilka listor tycker folk hade fel komp?
Olof och Utters lista har jag förstått att folk tyckte att den kompade för bra. Jag tycker ju såklart inte att den kompar särskilt fel, kanske något poäng hit eller dit. Den är dock lite svårbedömd när halva listan är helt ok, och resten är apkasst. Jag skulle gärna höra lite mer i detalj vad som gör listan som helhet så mycket bättre än vad vi bedömde.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Ris och Ros

Inlägg av LillePer »

Chaos delen är inte så apkass som man tror, och de kompleterar varandra väl. Sen är allt väldigt tåligt, nurgle delen håller bordet och tar maelstrom poäng och chaos delen kan öppna transporter vilket är det nurgle har problem med. Sen kontra komp 3 listan som är ganska lik men chaos delen har mer närstrid så känns differensen fel.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Ris och Ros

Inlägg av DHettNeck »

När det kommer till den listan hade jag föreslagit komp 7 i mitt förslag om komp på den. Mathias/Kickern hade satt 11. Förmodligen skulle jag stått på mig mer i detta fallet, men det hela hade dragit ut på tiden lite och jag orkade helt ärligt inte bry mig när det var fredag kväll. Så jag tar på mig ansvaret för den höga kompen då jag inte borde släppt den.

Till nästa gång skulle det dock vara nice om man kan kompa listorna online, som det varit inför GC typ. Nu var det ganska rörigt med krångliga och dåligt formaterade listor vilket gjorde att det var svårt att få en bra överblick.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Flygmaskin
Inlägg: 892
Blev medlem: 18 okt 2008, 11:24

Re: Ris och Ros

Inlägg av Flygmaskin »

Katarsis skrev:Vilka listor tycker folk hade fel komp?
Olof och Utters lista har jag förstått att folk tyckte att den kompade för bra. Jag tycker ju såklart inte att den kompar särskilt fel, kanske något poäng hit eller dit. Den är dock lite svårbedömd när halva listan är helt ok, och resten är apkasst. Jag skulle gärna höra lite mer i detalj vad som gör listan som helhet så mycket bättre än vad vi bedömde.
Logan är apkass, inte defiler mutilators! 8-)
Människomat, till exempel spannmål.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Ris och Ros

Inlägg av Katarsis »

LillePer skrev:Chaos delen är inte så apkass som man tror, och de kompleterar varandra väl. Sen är allt väldigt tåligt, nurgle delen håller bordet och tar maelstrom poäng och chaos delen kan öppna transporter vilket är det nurgle har problem med. Sen kontra komp 3 listan som är ganska lik men chaos delen har mer närstrid så känns differensen fel.
Tåligheten köper jag. Att det skulle vara värt 1000p för 3 Hades-kanoner köper jag nog inte. Att ens jämföra listan med komp 3-Nurgle går ju typ inte; de är ju typ ljusår ifrån varandra.

Jag kollade igenom Trätärnings matchups nu och det känns som att de fick ganska lätt motstånd. Kanske att det inte fanns så många som var svåra motståndare, och kanske att man kan ta turneringens meta mer i beaktande när man kompar en lista, men det är en annan fråga.

@Tröger: Det var Lampén som jag tillslut tog hjälp av.

Edit: Anledningen till att jag ansåg det motiverat att höja Trögers komp på sina ställen var att jag ansåg det fel att inget hade genererat plus i komp; utan bara att bra saker genererat minus.

Edit2: Trögers förslag om en smidigare plattform för kompandet är jättebra.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Ris och Ros

Inlägg av LillePer »

Ja absolut, vi brukar nyttja tokarnas system men nu blev lite tajt med tid att få in det via Mc. Så det ligger på mig, kanske borde vi ha listinskick lite tidigare även om det är en förhållandevis liten turnering.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Ris och Ros

Inlägg av Gonka Koff »

Jag hjälpte som sagt till att kolla listorna och gjorde det genom att rangordna dom i hårdhetsordning. Trätärningarna satte jag som näst snällast och jag tycker fortfarande att det känns rätt. Det fanns ju inte en enda grej i Utters halva som inte betraktas som mer eller mindre ospelbart förutom 100 poäng kultister. Det är precis sånt skoj och nytt som bara kan funka i subjektiv komp.
Att Utter och Esters vann med 0.5 poängs marginal (med hjälp av både målning och bonus) kan väl knappast anses vara en skräll med tanke på hur pass bra spelare dessa är?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Flygmaskin
Inlägg: 892
Blev medlem: 18 okt 2008, 11:24

Re: Ris och Ros

Inlägg av Flygmaskin »

Heja Gonka!
Människomat, till exempel spannmål.

keiko76
Inlägg: 364
Blev medlem: 22 feb 2012, 20:52

Re: Ris och Ros

Inlägg av keiko76 »

Har helt missat gå in och läsa denna tråd, tusen tack för alla fina kommentarerr och jag hoppas kunna leverera en lika bra turneringsarrangemang igen.

Håll koll på vår tråd, snart händer det.

/Oscar

Skriv svar